Jump to content

Underspyling VP Tamd 41P-A


furhan

Recommended Posts

Jeg har en TAMD 41P-A motor som jeg er usikker på om oljen for underspyling av stemplene går via filteret eller ikke. I en tidligere tråd ble det sagt at det skulle være et "hull" rett innenfor oljefilteret dersom underspylingen går via filteret.

Er det noen av dere som kan se om jeg har filtrering av underspylingen utifra disse bildene?

 

bilde

bilde

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Det sitter en liten dyse i blokka som spyler olje opp i sylinderen når motoren går. På den måten kjøles stemplene. 

 

På enkelte motorer så hentes denne oljen direkte fra bunnpannen uten å gå veien om filteret. Disse dysene kan gå tette om det kommer noe "drit" fra bunnpanna opp via silen der. Derfor ble dette modifisert på nyere motorer slik at oljen går via oljefilteret og filtreres før den går til dysen. 

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Underspyling er et system som består av små dyser, en i hver sylinder, som spyler olje oppunder stemplene for å kjøle disse. MD40 er den første motoren i denne familien og oljesystemet er likt helt fram til KAD 300 unntatt denne endringen som kom som en service bulletin like etter at KAD 42 kom. Den går på en ombygging av oljefilterhuset slik at stempelkjølingen får filtrert olje da det var noen motorer som skar pga tette spyledyser. Kad42 fikk raskt et frynsete rykte, men oljen til spyledysene hadde aldri vært filtrert før, og motorserien var produsert siden 70-tallet. Trådstarters motor skal være produsert etter den famøse "KAD 42 skandalen", så oljefilterhuset skal være av den modifiserte typen. Jeg har ikke sett selve modifikasjonen så jeg kan ikke se av bildene om dette stemmer, men saken har vært omtalt flere ganger på forumet.

Link to post
Share on other sites

I ventilhuset der oljefilteret er skrudd på har utgaven med filtrering av stempelkjølingsoljen en boring inne i sentrumshullet i 90 grader på dette som peker rett oppover. Kan normalt kjennes ved å stikke en (tynn) finger inn i hullet og føle med fingertuppen pekende oppover, alt. en ståltråd med liten vinkel på enden. Bildene er dessverre for mørke i dette området. Vedr. 42 motoren så var ofte årsaken til stempelhavarier en for dårlig kontroll av dysene under produksjon slik at oljestrålen ikke traff nøyaktig nok hullet i stempelet til kjølekanalen (i flg. VP). Dette forekom jo  på en del motorer med ganske få driftstimer og uten at det var noen tette stempelkjølingsdyser. Produksjonstoleranser ble skjerpet og godkjente dyser fikk en markering som viste dette for å sikre at dyser som kunne være feilprodusert ikke ble benyttet på ettermarkedet.

Redigert av I.M.S. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da får jeg sjekke dette når båten tas opp av vannet på onsdag neste uke. Er det et lite hull, og sitter det helt inne i bunnen?

Legger ved et bilde til som jeg har. Ser at det er et større hull innerst der.....kan det kanskje være til underspylingen?

Forøvrig så er jeg imponert over kunnskapen til folket her på forumet!!

 

Bildet er vridd 90 grader mot høyre, så opp er altså på høyresiden.

 

bilde

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...