Jump to content

Tilpasse Tredal 2,1 tonner båthenger til båten?


Joltus

Recommended Posts

Nå er vel den hengeren selvjusterende på de fleste områdene, så du har et greit utgangspunkt...

Det som er viktig å tenkte på er vekt på hengerkulen. Dette finner du i vognkortet på bilen din. OBS. Du må ikke under noen omstendighet få negativt vekt på hengerkulen. (dvs, at hengeren skal presse ned på hengerfeste og ikke være så baktung at hengeren ned i bakkant når den løsnes fra hengeren) 

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikring+av+last/Last+pa+tilhenger
 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3

Det viktigste fra disse to linke utenom setningen med negativ vekt er at båten ikke skal stikke ut lengre bak på hengeren enn 40 cm. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92/KAPITTEL_3#shareModal

 

"§3.4 Avstanden fra baklysets ytterkant til båtens ytterste kant skal ikke overstige 40 cm. Det samme gjelder reflekser bak på tilhengeren." 
 
Og da har vi reglene for hvordan hengeren skal justeres.
Siden du kun har tårnet i fremkant (Og høyden på vinsjen) du kan justere på, så justerer du plasseringen til tårnet slik at du båten ikke går lengre bak lysskiltet enn 40 cm. Det er mulig du må ha båten lengre fremover, for få vekt på tilhengerkulen. 

Når det gjelder høyden på baugstøtten, så ville jeg justert denne slik at vinsj vaieren ikke løfter båten opp. så vinsjen, og baugstøtten bør være lavere enn festet på  

 
Redigert av Cral (see edit history)

~Cral

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Sjekk at det er råd å opna alle justeringsmuttrar, få båten på hengaren (gjerne med kran), sjekk at det er vekt på kula, men at du kan løfta draget om du tek godt i, flytt eventuelt båten fram eller bakover på hengaren, og flytt baugstøtta slik at baugen tek bort i støtta.

 

Juster eventuelt rullene om det er naudsynt.

Link to post
Share on other sites

Hei, Jeg er enig i at det viktigste er å unngå negativt kuletrykk. Derimot har Cral misoppfattet den ene regelen litt; det finnes ikke noen begrensing for utstikk bakover. De 40 cm som nevnes er avstanden i bredde fra lys til ytterkant på båt. Mange båter må ha et overheng på ca en meter for å ligge riktig på hengeren. Jeg ville begynt med alle sidestøtter i laveste posisjon slik at båten viler på kjølen. Så justerer du opp sidestøttene til riktig posisjon. På denne måten unngår du at båten blir liggende på sidestøttene første gang du tar den opp.

Link to post
Share on other sites

Eg kan ikke justere sidestøttene. De tilpasser seg selv. Så eg må bare sørge for at de kommer høyt nok før kjølen presser ned midtrullen.

 

Tenker at lengden og plasseringen kan justeres etter eg har fått opp båten. Det er bare å slippe den litt bak til kuletrykket blir bra, og så flytte den baugstøtta til riktig plass.

 

Det er rullene eg må få sånn noenlunde riktig mens eg er på plassen der eg kan slippe båten ut av henger igjen.

 

Eg har forøvrig sånn vippe ting på enden av hengeren, regner med den skal brukes ved opptak også?

 

Takk for gode tips. Tror eg har en plan for å få dette bra.

Link to post
Share on other sites

By the way, er så vidt eg klarer å løfte hengeren framme nå når den er tom..... :p

 

Enig med kalle her når det gjelder overheng bak. Ingen begrensning bakover, bare at det må merkes ved mer enn en meter overheng.

 

De reglene for bredde i forhold til ytterkant henger er ikke noe problem. Hengeren er 220 bred og båten 2.50 så den skal jo kunstige 15 cm utover sidene på hengeren.

Link to post
Share on other sites

Det meste justerer seg selv der, unntagen tårnet framme det kan du justere med båten på. Du har en boggi henger og har mye mer slingringsmonn før det blir problemer med kuletrykk. Og skilt ramma drar man jo bakover så det ikke blir noe problem med 40cm utstikk.

Og du klarer deg akkurat innenfor de nye reglene angående bredde på gods.

 http://www.vegvesen.no/_attachment/562540/binary/907439?fast_title=Endringer+i+%C2%A7+3-4+i+kraft+fra+1.+januar+2014+%E2%80%93+informasjon+til+bransjen.pdf

Link to post
Share on other sites

Maks bredde er 2.55. Lengde er det vel ingen konkrete regler for? Utstikk over 1 meter bakover må du merke.

 

Det nevnes over at kuletrykk er viktig. Det er det. Du bør holde deg innenfor det som står i vognkortet. Hverken for mye eller for lite er bra for trafikksikkerheten. Har du det riktig, så merker du nesten ikke at hengeren er der bak. Har du det feil, så saboterer du bilen´s kjøreegenskaper og blir en fare for deg selv og kanskje andre. Dernest må du ha stor nok bil til å taue båten.

 

Du må gjerne også overdrive med stropping. Utrolig fort gjort å også overse at man må ta hengerlappen når man skal frakte båt på henger. Det er totalvekten som gjelder og som avgjør hvilket førerkort du trenger. Ikke den faktiske lasten. Ergo tipper jeg at du må ha BE lappen for å dra rundt på denne hengeren.

 

Legger ved et bilde av vår løsning ift tilpasning av henger. Brukt mye tid på å få modifisert hengeren til å frakte begge farkostene og samtidig få balanse ift kulevekten - boggi henger til tross, så må vekten ligge riktig.

bilde

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Gikk fint dette. Tilpasset og klar. Og eg klarer nå å løfte den litt opp fremme ved kula, men eg ikke så sterk.....

 

Men et spm i samme slengen:

Se bilde. Den kroken til å dra opp båten, den er løsnet litt i underkant. Eg fikk dratt til muttern i bakkant men ser at skiva er gått litt inn i plasten. Er det virkelig mulig at det ikke er støpt inn forsterkning i plasten, at det kun henger i skivene under mutterne?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Høres jo meget betenkelig ut. Hvis så er tilfelle, ville jeg snarest (eller i løpet av vinteropplaget hvis ikke båten skal brukes) demontere kroken (stevnbøylen),og støpe inn ei solid forsterkning på innsiden. Der er jo store krefter ute og går her når båten trekkes på land på ei rampe,etc. Kanskje også gå opp en dimensjon på krok og skiver for å være på den sikre siden.

Link to post
Share on other sites

Fant ut at det var en form for treplate støpt inn som forsterkning. I tillegg var det et metallstykke mellom skruene så det ville aldri røket.

 

Forsterket ytterligere med en rustfri plate underst.

 

Takk for gode råd og hjelp. Eneste som egentlig gjenstår nå er å måle kuletrykket. Har kun en glassvekt tilgjengelig, så ser visse utfordringer i den forbindelse....

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...