Joltus Startet 30.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2015 Eg kjøpte båt i sommer, og henger uavhengig. Dette er en tredal 2,1 tonner med en haug justeringer. Hvordan går eg frem for å tilpasse den til båten? Eg kan justere på den som står opp i baugen og eg kan justere på vinklene på de selvjusterende rullene. Se bilde Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 30.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 (redigert) Nå er vel den hengeren selvjusterende på de fleste områdene, så du har et greit utgangspunkt...Det som er viktig å tenkte på er vekt på hengerkulen. Dette finner du i vognkortet på bilen din. OBS. Du må ikke under noen omstendighet få negativt vekt på hengerkulen. (dvs, at hengeren skal presse ned på hengerfeste og ikke være så baktung at hengeren ned i bakkant når den løsnes fra hengeren) http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikring+av+last/Last+pa+tilhenger https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3Det viktigste fra disse to linke utenom setningen med negativ vekt er at båten ikke skal stikke ut lengre bak på hengeren enn 40 cm. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92/KAPITTEL_3#shareModal "§3.4 Avstanden fra baklysets ytterkant til båtens ytterste kant skal ikke overstige 40 cm. Det samme gjelder reflekser bak på tilhengeren." Og da har vi reglene for hvordan hengeren skal justeres. Siden du kun har tårnet i fremkant (Og høyden på vinsjen) du kan justere på, så justerer du plasseringen til tårnet slik at du båten ikke går lengre bak lysskiltet enn 40 cm. Det er mulig du må ha båten lengre fremover, for få vekt på tilhengerkulen. Når det gjelder høyden på baugstøtten, så ville jeg justert denne slik at vinsj vaieren ikke løfter båten opp. så vinsjen, og baugstøtten bør være lavere enn festet på Redigert 30.Oktober.2015 av Cral (see edit history) Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Ask Svart 30.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 Hei Sjekk at det er råd å opna alle justeringsmuttrar, få båten på hengaren (gjerne med kran), sjekk at det er vekt på kula, men at du kan løfta draget om du tek godt i, flytt eventuelt båten fram eller bakover på hengaren, og flytt baugstøtta slik at baugen tek bort i støtta. Juster eventuelt rullene om det er naudsynt. Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 30.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 Forresten, en liten ting jeg glemte. husk at vekten til båten skal være på kjølrullene og ikke på støtterullene. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Kallethekid Svart 30.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 Hei, Jeg er enig i at det viktigste er å unngå negativt kuletrykk. Derimot har Cral misoppfattet den ene regelen litt; det finnes ikke noen begrensing for utstikk bakover. De 40 cm som nevnes er avstanden i bredde fra lys til ytterkant på båt. Mange båter må ha et overheng på ca en meter for å ligge riktig på hengeren. Jeg ville begynt med alle sidestøtter i laveste posisjon slik at båten viler på kjølen. Så justerer du opp sidestøttene til riktig posisjon. På denne måten unngår du at båten blir liggende på sidestøttene første gang du tar den opp. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 30.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 Eg kan ikke justere sidestøttene. De tilpasser seg selv. Så eg må bare sørge for at de kommer høyt nok før kjølen presser ned midtrullen. Tenker at lengden og plasseringen kan justeres etter eg har fått opp båten. Det er bare å slippe den litt bak til kuletrykket blir bra, og så flytte den baugstøtta til riktig plass. Det er rullene eg må få sånn noenlunde riktig mens eg er på plassen der eg kan slippe båten ut av henger igjen. Eg har forøvrig sånn vippe ting på enden av hengeren, regner med den skal brukes ved opptak også? Takk for gode tips. Tror eg har en plan for å få dette bra. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 30.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 By the way, er så vidt eg klarer å løfte hengeren framme nå når den er tom..... :p Enig med kalle her når det gjelder overheng bak. Ingen begrensning bakover, bare at det må merkes ved mer enn en meter overheng. De reglene for bredde i forhold til ytterkant henger er ikke noe problem. Hengeren er 220 bred og båten 2.50 så den skal jo kunstige 15 cm utover sidene på hengeren. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 30.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 Det meste justerer seg selv der, unntagen tårnet framme det kan du justere med båten på. Du har en boggi henger og har mye mer slingringsmonn før det blir problemer med kuletrykk. Og skilt ramma drar man jo bakover så det ikke blir noe problem med 40cm utstikk. Og du klarer deg akkurat innenfor de nye reglene angående bredde på gods. http://www.vegvesen.no/_attachment/562540/binary/907439?fast_title=Endringer+i+%C2%A7+3-4+i+kraft+fra+1.+januar+2014+%E2%80%93+informasjon+til+bransjen.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 30.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 (redigert) Hvilke endringer? Båter har vel kunnet være 2.55 lenge? Er som nevnt godt innenfor de førti cm... Og bakover er det jo som nevnt ikke noe snakk om førti cm. Redigert 30.Oktober.2015 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
geiregil Svart 30.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 Er ikke 2,5 maks bredde på vei uten følge bil? Eller blades lengde og bredde her? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 31.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2015 Maks bredde er 2.55. Lengde er det vel ingen konkrete regler for? Utstikk over 1 meter bakover må du merke. Det nevnes over at kuletrykk er viktig. Det er det. Du bør holde deg innenfor det som står i vognkortet. Hverken for mye eller for lite er bra for trafikksikkerheten. Har du det riktig, så merker du nesten ikke at hengeren er der bak. Har du det feil, så saboterer du bilen´s kjøreegenskaper og blir en fare for deg selv og kanskje andre. Dernest må du ha stor nok bil til å taue båten. Du må gjerne også overdrive med stropping. Utrolig fort gjort å også overse at man må ta hengerlappen når man skal frakte båt på henger. Det er totalvekten som gjelder og som avgjør hvilket førerkort du trenger. Ikke den faktiske lasten. Ergo tipper jeg at du må ha BE lappen for å dra rundt på denne hengeren. Legger ved et bilde av vår løsning ift tilpasning av henger. Brukt mye tid på å få modifisert hengeren til å frakte begge farkostene og samtidig få balanse ift kulevekten - boggi henger til tross, så må vekten ligge riktig. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Joltus Svart 31.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2015 Gikk fint dette. Tilpasset og klar. Og eg klarer nå å løfte den litt opp fremme ved kula, men eg ikke så sterk..... Men et spm i samme slengen: Se bilde. Den kroken til å dra opp båten, den er løsnet litt i underkant. Eg fikk dratt til muttern i bakkant men ser at skiva er gått litt inn i plasten. Er det virkelig mulig at det ikke er støpt inn forsterkning i plasten, at det kun henger i skivene under mutterne? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 1.November.2015 Del på Facebook Svart 1.November.2015 Høres jo meget betenkelig ut. Hvis så er tilfelle, ville jeg snarest (eller i løpet av vinteropplaget hvis ikke båten skal brukes) demontere kroken (stevnbøylen),og støpe inn ei solid forsterkning på innsiden. Der er jo store krefter ute og går her når båten trekkes på land på ei rampe,etc. Kanskje også gå opp en dimensjon på krok og skiver for å være på den sikre siden. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 1.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2015 Trenger vel strengt tatt ikke støpe den inn? Er vel like bra å bare montere en rustfri plate under mutrene? Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 2.November.2015 Del på Facebook Svart 2.November.2015 Innimellom er jeg glad jeg tar feil ;-) og lovtekst et jo ikke alltid like greit å forstå seg på. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Joltus Svart 3.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2015 (redigert) Fant ut at det var en form for treplate støpt inn som forsterkning. I tillegg var det et metallstykke mellom skruene så det ville aldri røket. Forsterket ytterligere med en rustfri plate underst. Takk for gode råd og hjelp. Eneste som egentlig gjenstår nå er å måle kuletrykket. Har kun en glassvekt tilgjengelig, så ser visse utfordringer i den forbindelse.... Redigert 3.November.2015 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 4.November.2015 Del på Facebook Svart 4.November.2015 Legg en treplate på vekta og sett nesehjulet oppå ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 4.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2015 Nesehjulet tenkte eg faktisk ikke på.... Takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.