Jump to content

Skal se på stålbåt..  trenger tips...


Pjolter

Recommended Posts

Hei alle sammen,, trenger et par tips-..   ser på en stål båt ..  med fly og elektisk styring Ford 2704 ET motor som vissnok ikke ryker noe,.......   Noen som har noe tips om hva jeg skal se etter når jeg skal se på den ..  Altså stål......   joystick og ratt... ...  noe spesiellt jeg bør se etter????

 

 

På forhånd takk :lol:

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hei Pjolter,

 

Mitt forslag er enkelt og greit:

 

Ta med deg en erfaren båtmann på besiktigelsen  -  det kan fort vise seg å være et par vel anvendte tusenlapper!

 

Sannsynligvis finner han uansett nok prutningsargumenter til at han vil betale seg rikelig!

 

Det er nemlig helt ubeskrivelig hva som kan skjule seg i krinkelkrokene....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk begge to.. Jeg bestiller  flybillet til kona og meg i dag og drar ned å ser på den,, Leter i krinker og kroker etter rust osv..   Motoren tror jeg jeg skal klare å se om er i orden ,  i det minste om det blir dyrt å skifte det som trengs.  så ønsk meg lykke til..  dere skal bli behørlig oppdatert etter som det skjer progresjon.... :lol:

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hei Pjolter,

Mitt forslag er enkelt og greit:

Ta med deg en erfaren båtmann på besiktigelsen  -  det kan fort vise seg å være et par vel anvendte tusenlapper! Sannsynligvis finner han uansett nok prutningsargumenter til at han vil betale seg rikelig! Det er nemlig helt ubeskrivelig hva som kan skjule seg i krinkelkrokene....

Takk til Poseidon som gir meg anledning til å informere om at KNBF har 65 besiktigelsesmenn over mesteparten av landet som står til disposisjon for alle båtfolk, både medlemmer og andre. Besiktigelsen koster kr. 250 for medlemmer og kr. 400 for ikke-medlemmer + ev. reiseutgifter. På www.knbf.no ligger navn, adresse og telefonnummere til samtlige.

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en stålbåt for et par år siden.

Jeg angrer på at jeg ikke bunnbesiktigede båten, dersom ikke dette gjøres, få med i kontrakten at båten er fri for skader under vannlinjen, og at du vil bekrefte dette ved en senere bunnbesiktigelse.

 

Jeg har gear med vribar propell, altså kan jeg vri propellbladene fra midtskips til forrover + at jeg kan reversere propellen.

 

Dette hang med meg, gikk ikke an å vri bladene, to mnd. etter kjøp sprakk lagerbukkene som fungerer som thrust lager, dette endte med at jeg tok båten opp, og åg at et stykke var slått av på propellen, dette endte med at jeg måtte ha akseltrekk, og fann ut at trekkrøret som gjør at jeg kan vri propellen var deformert, og siden trustlageret var knust, thrustet propellen mot hylsa og ikke lageret. Dette ble reparert, og to nye lagerbukker med lager ble satt inn, dette tok en masse tid, og det ble dyrt.

 

Etter at jeg gjorde dette såg alt bra ut, etter en tid fikk jeg totalt gear havari, om det var denne skaden som hadde gjort havariet er uklart, men det var iallefall dyrt.

 

På chlas ohlson har det en IR temperaturføler til 600 kr. som jeg vil annbefale, med denne kan en sjekke temp. på diverse lager, vel verdt pengene....

 

Utover dette har jeg ikke noen tips, båten min fungerer helt fint nå, men jeg gjør ikke mer enn 8 knop på mars, tar ut 1750 rpm, dersom jeg gir fult 2300, graver bare båten seg ned i sjøen, og det blir mer støy, og gjerne ei 1/2 knop mere, og doblet dieselforbruk....

 

Hadde vert morro med bilder dersom du har et å legge ut????

 

Du kan se min båt på  www.home.no/aare/celina

 

Platetykkelsen på huda kan også vere greit å få med som en garanti på kontrakt, dersom den ikke skal bunnbesiktiges...

Link to post
Share on other sites

Hei Celina og takk for tips...

Jeg skal se båten på land først og derreter prøve den etterpå.. etter avtale med selger.(privat ikke megler)  den har fast aksling uten noe dikkedarrer.  Legger ut bilde litt senere.

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...