Jump to content

Løs reimskive veivaksel Yanmar 6LP-STE

Nylon III

Recommended Posts

Ikke noe moro det der. Ofte så er skivene i et svakere metall enn resten så det kan være spon fra skiven. Jeg ville sjekket at det ikke er skade på akslingen. Er den hel ville jeg laget et nytt hjerte i skivene og låst den fast med en settskru og Loctite låsemiddel på akslingen. Det fungerte bra hos meg når skiva løsnet på min gamle motor.

Den der gjør jo ikke så mye annet enn en original reimskive enn at man får multi-V reim / flerkilereim istedet for kilereim. En forutsetning er jo da at akselen er inntakt.

Jeg ville angrepet saken som taler nr. to sier, nemlig demontere skiva og finne ut om aksel er skadet. Med litt flaks er piniongen settherdet og skiva er mest sannsynlig støpejern og dermed noe bløtere. Dersom akselen har pådratt seg slitespor ville jeg antagelig ha demontert den, rendreid tappen, og modifisert reimskiva ved å krympe inn et nytt boss i den. Men det kommer jo an på tilstanden også da. Heller ikke fritt for at dette drar med seg noe jobb :sweat:  Kostnaden vil jo i stor grad avhenge av hva du kan gjøre selv.

Min endte slik etter at svingningsdemper/reimskivehjul hadde løsnet på veiva hos forrige eier. 

Trolig tretthetsbrudd i veiva etter at det var forsøkt reparert. Ikke Yanmar men allikevel...

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Takk for gode innspill. Jeg har nå diskutert saken med Yanmar verkstedet, og de har følgende vurdering:

Reimskiven på veivtappen er vulkanisert mot hjertet. De har sett dette et par ganger før, at denne vulkaniseringen brister, med den følgen at skiven spinner og blir ustabil. De hadde liggende et eksempel på det samme. Dermed er det å sage hull i motorromsveggen forfra for å komme til .... og så har jeg godt håp om at veivtappen er uberørt, men det kan jo hende at det er gnag på demperen som ligger inn i mot reimskiva på forsiden,eller mot blokka på baksiden. Får se om 2 uker når jeg demonterer.

• 2 uker senere...

Så er demonteringen i gang.

Diagnosen var riktig. Vulkaniseringen mellom hjertet og selve reimskiva var gått i oppløsning.  Skiva har derfor slingret litt og laget dermed lyden ved bestemte turtall,  Den har laget et lite slipemerke på svinghjulsdemperen, og på motorsiden, i godset på bunnpanna/frontdeksel. Ingenting farlig dette siste, men svinghjulsdemperen bør vel sjekkes for evt ubalanse.

Problemet nå er at bolten inn i veivtappen er opprinnelig satt med 44 kg moment. Med alminnelig amatør-avlåsning av motoren var vi sjanseløse. Må få mek verksted til å lage en spesialtilsats for å skru på hjertet slik at det kan låses mot fundamentet. Så får vi se. Hvis ikke det hjelper er jeg redd motoren må ut.

To be continued.

Er det ikke bare å sperre motoren på tannkransen til selvstarteren? Og den beste elektriske slagtrekkeren hos Biltema koster ikke mer enn 400 kroner. Vel anvendte penger. Link her: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Muttertrekker/Hjulmuttertrekker-IW-450-2000022920/

Har gjort et par jobber der jeg faktisk ikke hadde greid å løsne muttere uten et slik verktøy.

Denne bør greie biffen (har den selv), men de har jo større modeller også...

http://www.avela.no/products/tejuma-12-muttertrekker

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Kanskje min muttertrekker på 900W, 325Nm fra Jula kunne fått løsnet en 24mm mutter på en av motorlabbene som jeg ikke får løs med 60cm latmannsarm? (Jeg kom ikke til for å lagt nok krefter på latmannsarmen).

bilde

Eller en slik manuell slagtrekker som ligner på en jeg også har kunne klart jobben?

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ser at biltema har kraftige saker relativt rimelig. Men litt tung i forhold til den i kompositt i linken lengre opp.

1355 Nm på denne http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Muttertrekker/Muttertrekker-34-AIW-1355-2000035429/

Redigert av teerex (see edit history)

Jo en viss kapasitet bør kompressoren ha.

Bra slange og stor tank iallefall. Trenger neppe å bruke den så mange sekunder om gangen.

Pussig. For en ukesiden kom min sønn hjem uten reim på bilen. Hele reim hjulet var fallt av. Vi hadde skifter alt av strammehjul men fremdeles var det en lyd fra reim systemet. Som sagt hjulet falt av til slutt. Gummien var gått tvert av.

Problemene kom da bolten skulle løsnes. M18x1.5. Heldigvis etter å ha prøvd med div triks bruk av start motor, full brems og bilen i 4 gear, rørtang rundt restene måtte jeg gå til det skritt å få lager et vertøy som låste reimhjul.

Vertøy var et tykkkvegget rør so ble frest utsparinger til noen hakk som var i reimhjul. Tror ikkje at jeg lyger når eg sei at jeg brukte over 1000Nm for å løse bolt. Lykke til.

Jeg hadde det nye hjulet og det var derfor enkelt å lage vertøy. Et bra mekanisk verksted fikser dette. Som plan to vurdete jeg å sveise vertøy til drev hjul og bruke gear nøkkel. Men det ble ikke nødvendig.

Redigert av ulyden (see edit history)

Ref Teerex    http://www.biltema.n...355-2000035429/:

Ja den har jag och den knackar loss det mesta - och utan mothåll....

Och kompressorstorleken är faktiskt inte så kritisk Hulda, enligt min erfarenhet går det oftast inte åt mer luft än vad som finns uppladdat i kompressortanken för att lossa en mutter. Jag använder den med en liten kompressor.

Redigert av ebonita (see edit history)

Jeg har jobbet med luftverktøy i så der 40 år. I garasjen har jeg Biltema luftkompressor 17-668 kr. 799 som jeg fikk av barna til jul for en del år siden, sammen med muttertrekker. Jeg har byttet slange til det største som er hensiktsmessig. Det er for lite til å få en muttertrekker til å rotere. Så da har vi kompressor ca. 800 og muttertrekker ca. kr. 1500. Det er rør og ventiler på kompressoren som begrenser gjennomstrømmingen. Altså holder det ikke med kr. 2300, jeg må i så fall inn med en ekstern tank. Alternativt kan jeg bruke Biltema kompressor 17-671 til kr. 2299. Den er den minste som kan dra trekkeren. Og da er vi alternativt opp i kr. 3800.

Alternativet er at trådstarter kjøper en elektrisk trekker til kr. 400 og trekker om bord en skjøteledning fra nærmeste stikkontakt.

OK?

Og hvis det mot formodning ikke funker, så er det ingen regress :-)

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...