Jump to content

Løs reimskive veivaksel Yanmar 6LP-STE

Nylon III

Recommended Posts

Jeg fastholder fremdeles på at den elektriske muttertrekkeren fra tema er ubrukelig. Jeg løsner lett hjulboltene med en latmannsarm eller hjulkryss, men muttertrekkeren klarer dem ikke :nonod:  

Men da, teerex, trenger du en nokså kraftig kompressor. Den jeg linker til trenger kun 220 V.

Der må jeg få lov til å arrestere deg Hulda. Du trenger ikke en stor kompressor for å løsne en skrue/mutter, bare mye luft på kort tid. Da er det luftmengden man klarer å få ut fra tanken som er begrensningen, ikke størrelesen på kompressoren. De fleste små hobbykompressorer har vel 3/8" eller 1/4" uttak, da struper man flowen for mye. Ved å gå opp til 1/2" slange bør man være i mål. Arealet blir noe helt annet. De fleste tanker har flere uttak, eller et større uttak som er redusert til 1/4" el., så det bør være muligheter for å lage seg en løsning som gir mer luft uten at det koster skjorta.

Ps; den i kompositt som T-rex linket til lenger opp så jo fin ut. Samme moment som BT sin men med 1/2" feste.

Biltemas aller største på 2712 Nm har et beskjedent luftforbruk på bare 255 l/min så det er tydeligvis ingen regel at de store bruker mere luft.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Muttertrekker/Muttertrekker-1-2000033216/

Mens denne lettvekteren min har et oppgitt luftforbruk på 400 l/min, noe jeg også har merket da jeg nok har for tynn slange så den er ikke så sterk som den burde være.

http://www.avela.no/products/tejuma-12-muttertrekker

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hva med en god "latmannsarm" med 3/4" firkant og et rør av passende lengde?

Demontere gearkassen og låse svinghjulet med noe som boltes fast.

Skru riktig vei.

Man må regne med å måtte ta godt i om bolten er satt til med 40kpm.

Skal ofte dobbelt så mye moment til for å løsne bolten som å sette den til pga. statisk friksjon.

3/4" muttertrekker vil nok fungere om man har grove nok slanger og stor nok lufttank.

Redigert av TMe (see edit history)

Eg hadde motorbytte ombord og lånte en bitteliten kompressor som kosta 799 inkl dykkpistol. Med 25 meter slank spikepistolslange og min ingersol rand trekker skrur eg av hvilken som helst mutter/bolt.

Til å låse reimhjul ved stramming bruker eg ofte stor kjettingrørtang(ruller skinn på reimhjul først)

Hvor holder ts til? Kan få låne verktøy !

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vedr. stor lufttank og liten kompressor.

Avdanket varmtvannstank på 200 liter er ofte lett tilgjenglig hos en rørlegger.

Jeg fikk sveiset inn en muffe i bunnen for drain og fikk trykktestet tanken etterpå med 20bar.

Har nå rikelig med luft selv om kompressoren er liten. Ved større forbruk kobler jeg til en ekstra kompressor til same tanken. Kompressor nr.2 må da tilsluttes en annen strømkurs da sikringen ellers ryker.

Redigert av TMe (see edit history)

Komodo og dere andre kompressorspesialister, les innlegg #24 en gang til. Der står det meste :-) Og det å ta en avdanket varmtvannstank og konvertere den til en trykktank for luft er betenkelig. Selv om den er trykktestet. Trykktanker skal være sertifisert som trykktank for mediet som skal lagres, ikke varmtvannstank. Og alt det ballet der for å løsne en enkelt bolt virker på meg som noe over toppen.

Og så skrev jeg i bunn og grunn ikke til 'alle andre, for alle andre mulige alternativer'. Jeg skrev til trådstarter om en mulighet for en grei fiks for å løsne en mutter/bolt som sitter godt og det er trangt og komme til. For jeg har ved et par anledninger gjort akkurat det samme nå i løpet av siste seks måneder med deler som er trukket med tilsvarende moment, og det kostet meg 400 kroner i utstyr. Uten å behøve å plukke av gir, ta ut motoren og så videre. Og da gidder jeg ikke å skrive mer om akkurat dette.

Så er den nye reimskiva på plass, og her kommer en oppsummering.

Utfordringene var 3:

250 km reisevei (en vei) til båthavna, hvor det ikke er tilgang på deler eller utstyr. Må medbringes.

13 cm avstand mellom motorroms veggen og reimskiva.

Fastsittende senterbolt i veiva.

Den første er det ikke mye å gjøre med, når man har båt på denne måten.  Som man "reder", så ligger man...

Den andre, minimale plassforhold, ble løst gjennom å bore hull i motorromsveggen for tilgang til boltene. Kan plastres igjen.  I tillegg er det fra før en inspeksjonsluke som akkurat tillater innsyn og tilgang med 1 hånd. Det holdt akkurat, men tok selvfølgelig masse tid.

Ang den fastsittende bolten var løsningen å få laget en arm til å skru fast på hjertet i reimskiva, og som låste mot fundamentet. Takk til Tranøy Slip A/S og Iver Ryvoll som på kort tid laget en slik,-  tilpasset hullene i hjertet på reimskiva.

Jeg leide en elektrisk mutteravtrekker med moment 60 kpm hos Byggesystemer til 370 kr for en helg. . Prøvde den først UTEN avlåsning av motoren. Ingen tjangs. Monterte så avlåsningen på hjertet, og med 0,8 m vektarm på bolten kom den da greit av. Dermed vet jeg ikke om muttertrekkeren hadde klart den MED avlåsningen.   Avlåsningen utgjorde altså den store forskjellen.  Og dette ble jo tross alt enklere enn å ta ned for eksempel startmotoren for å låse mot kransen.

Så var det å trekke hjertet av veivtappen. Fikk låne en ters av Tranøy Slip, som passet perfekt. Igjen var det de trange plassforholdene som ble hovedutfordringen.

Reimskiva kostet 6900.-  Stiv pris !!!! 

Ellers er jeg fornøyd med at tråden har vært grundig igjennom utfordringer med luftdrevne muttertrekkere  Jeg skal i garasjen  prøve å gå opp i dimensjon på slanger og koblinger for å se om det hjelper på min ganske kraftige, men likevel slappe muttertrekker. I dag må jeg løsne og trekke til mutterne for hånd, bruker luftverktøyet bare for å få skruingen raskere unna.

Forsøkte å legge til bilder av den ødelagte reimskiva, men det stoppet i prosessen.  Hvis de ikke kommer med legger jeg ut bilder senere.

Jeg har aldri hørt at reimskiver, uansett type, har noen kjent begrensning i levetid. Det står i alle fall ingenting om det i vedlikeholdslisten i brukerhåndboka. Men Yanmar verkstedet bekrefter at de kjente til 2 tilfeller før hos dem. Det skulle i så fall bety at dette er et svært sjeldent fenomen.

I framkant av min motor er nå det griset ordentlig til av gummistøv fra vulkaniseringen. Jeg vil tro at dette kommer først etter at skiva begynner å spinne på hjertet, men da blir det i alle fall veldig tydelig.  Regelmessig inspeksjon i forkant av motoren, og spesielt  rundt reimskiva, også på innersida, blir i alle fall mitt råd til den som spør. Når lyd oppstår er jo ytterdelen begynt å vakle i rotasjonen, så da er jo vulkaniseringen helt løs. Men hos meg gikk altså fortsatt reimene rundt med både lading og vannpumpefunksjon som normalt, sannsynligvis pga spennet i reimene.  Min motor er fra 1998, og har gått knapt 1700 timer.

Er nok mer vanlig en folk tror...skjer ofte på biler og det er skummelt hvis det ikke oppdages da timing hullet til registerreima sitter I noen av reimhjulene ( på biler som jeg vet om).Da flytter hullet seg når hjulet spinner på senteret med fare for feil timing av reg reima :nonod: Men sånn er det sikkert ikke på båtmotorene med tanke på timing,kun at hjulet / skiva løsner fra senter....Men uansett et punkt å være OBS på!

Kanskje litt på siden, men så akkurat ei vulket reimskive som ble skiftet på  en Volvo XC90. Der hadde lageret på strammehjulet satt seg. Det ristet og humpet noe forferdelig på slutten visstnok, bare flaks at det gikk godt. I tillegg har du frihjulet på dynamoen som ofte blir oversett på service. Skjærer det seg så....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...