Jump to content

Hvor (Østlandet) får jeg kjøpt slange mellom pakkboks og hylserør?

Lars H.

Recommended Posts

Jeg driver for tiden og fikser en lekkasje i pakkboksen, og da tenkte jeg at jeg skulle skifte det stive "gummirøret" mellom pakkboks og hylserør. Det er jo fra 1986, så kanskje på tide og skifte det nå når jeg likevel har pakkboks og aksling ute? Ryker det, kan det nok komme mye vann inn i båten.

Har noen et forslag til hvor jeg får tak i noe slikt av topp kvalitet?

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

....................... Ryker det, kan det nok komme mye vann inn i båten.

Heldigvis blir det ikke stort mer vann enn det som gummilageret slipper gjennom. Men det er nok til å få litt panikk. Har opplevd det med en noe større pakkboks enn din . . . :sweat:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

har ikke funnet gummislange ennå, Progress har ikke, Best Marin har ikke, Tools/Hydroscan har ikke. Har sendt mail til West Mekan og Sleipner og venter på svar.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Disse har det meste av slanger og denne er vel nærmest?

http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=category&chapterid=1

TESS JESSHEIM

Servicesenter i TESS Øst as

Adresse  Industrivn. 1, 2069 JESSHEIM (kart)  Tel  63 98 39 30  E-post  jessheim@tess.no  Regionsenter  Oslo  Åpningstider  07.00-16.00  Slangevakt  950 72 511  Mobilservice  930 666 99    

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Har en Tess-butikk litt nærmere, på Skedsmokorset. Får sjekke opp de også. Hos Aktiv Marin/Best Marin Lillestrøm, hadde de eksosslange med rett dim, men det ble frarådet da armeringen var av metall. Det skal vistnok være tekstilarmering i slangen.

Fikk svar fra Sleipner i dag, men de hadde ikke korrekt dimensjon. De hadde 47mm, men mente at det ble for stort til å stramme inn med slangeklemmer.  Hvor rom og hvor trang slange kan jeg bruke når en ser på de nøyaktige bildene av pakkboksen?

Hvilken dimensjon det er på hylserøret, har jeg ikke sjekket. Jeg har ikke fått av slangen ennå. Jeg tror jeg må skjære den av da den sitter som . . ., og det gjør jeg ikke før jeg vet at jeg har nye slange klar.

bilde

Jeg venter nå på svar fra West Mekan. Bosvik og Tess har jeg ennå ikke kontaktet.

Dersom det er noen som "mangler noe" Hulda, er det nok jeg. Dette er absolutt ikke mitt fagfelt, men jeg prøver stadig å lære og suge til meg kunnskap. Dersom en 1 ¾ " slange har 44,5mm innvendig diameter (eller kan en ikke bare regne om fra tommer til mm?) og gummien ikke er alt for stiv, burde det kanskje være mulig å lirke en slik slange inn på hylserør og pakkboks? Da stikker jeg sannelig bortom Rolf (LaSa) i havnen neste gang jeg er i Son.

Da jeg var innom Aktiv Marin i Lillestrøm, hadde de en eksosslange som passet, men eksperten der sa at da den var armert med metallstreng, kunne den ikke brukes for mitt formål. Hvorfor sa han ikke. At det måtte være tekstilarmering, var min antakelse dvil.

Jeg foretrekker faktisk e-post i første omgang ved forespørsler om tekniske ting. Da får mottakeren litt tid på seg til å svare og eventuelt sende mailen over til en som er mer spesialist på feltet.

Bare pass på at du ikke stikker stålarmeringen inn under en negl. Innmari vondt.

Done that, been there. Mange ganger! :nonod::confused::thumbsdown: :thumbsdown:

Jeg holder på med akkurat samme operasjon nå og trenger også en hylse på 1 3/4". Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke sleipner sin på 47mm og stramme med slangeklemmer. Den jeg tar av og som har stått i mange år virker i alle fall til å være strammet inn en del.

Sendte en mail til Bosvik i kveld for å høre om det hadde hylse i riktig størrelse. Håper du skriver i tråden hvilken løsning du lander på til slutt.

Redigert av Carat7400Eier (see edit history)

Selvfølgelig skal jeg komme med tilbakemelding. Bosvik har jeg ennå ikke kontaktet, så dersom du får svar, skiver du vel her hva svaret ble? Det ser ut til at vi er flere som lurer på hva en skal velge.

Jeg pratet nettopp med en hos Maritim. Den eksosslangen har metallarmering og kan bli vanskelig å få innpå stussene, ellers burde den være grei. Jeg ringte så Sagaboats, og det var tydeligvis et kjent problem. Men dersom jeg ringte West Mekan, var de sikre på at de kunne hjelpe der. Jeg sendte en mail til dem på mandag og venter på svar. Hører jeg ikke noe fra dem i løpet av dagen, ringer jeg dem. I følge Sagaboats, var det West Mekan som leverte propellanlegget til min båt den gang i 1986.

Den så ikke dum ut. At den ikke tåler olje, skulle vel ikke være noe problem iom. at den invendig har neopren-gummi som vel tåler litt overskuddsfett fra pakkboksen. Får jeg ikke noe bedre svar fra West Mekan, blir det tur til Tess, jeg har to butikker i nærheten. Da kan jeg ta med pakkboksen og sjekke om slangen passer.

Ellers er det vel også en god ide å bruke slangeklemmer med doble bolter.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...