Jump to content

Hvor (Østlandet) får jeg kjøpt slange mellom pakkboks og hylserør?


Lars H.

Recommended Posts

Ville absolutt tatt turen til TESS - om du ikke må hente deler i båten først da.

 

Alle disse slangene er neopren materiale - lavtrykkslanger for bunkring mm. Noen inneholder kobbertråd for jording men det bør være uproblematisk.

Rimelig sikker på at du finner noe som passer her:

http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=section&nodeid=45&chapterid=1

 

Eksempel:

 

bilde

 

 

 

 

Antagelig er denne mer enn bra nok:

 

http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=851

 

 

vendelse

Diesel og smøreoljer på mineraloljebasis. Se også "Henvisninger" for gr. 10 og slangetype 533, gr. 51.
 
Brukere
Auto, Entreprenør, Mekanisk industri, Olje og gass, Skogbruk og landbruk.
 
Innvendig
Sort, glatt nitrilgummi.
 
Innlegg
Syntetisk kord.
 
Utvendig
Sort glatt neoprene /SBR. 1 1/4"-2": nitril.
 
Temperatur
-30 °C - +80 °C.
 
Merking
Dim. t.o.m. 1".
TU25 - 25 BAR antistatisk + røde striper.
1 1/4", 1 1/2" og 2" merket "TESSOIL"/ med rød stripe.
 
Merknader
Anbefales ikke for bruk til turbosystemer, motor, smøreolje-systemer, gearkasser, høye driftstemperaturer e.l. NB! 1 1/4" - 2" leveres med jordingswire. Dimensjoner tom. 1" kan anvendes for biodiesel og E85. Imidlertid anbefales at "orginal" utstyrprodusentens instruksjoner følges i det enkelte tilfelle.

 

 

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei,

båten ditt er ein Saga 27.Hylseror er innsett på verft.Om du ta mål på dia.i enden på hylseror ville du med ein telefon til Saga på Selje med det opplysninger for rask svar på slanger storelsen. jeg tviler på der er noen vesentlige diameter forskjell mellom hylse dia og pakkboks.

Link to post
Share on other sites

12240-70-76.jpg

Er denne lang nok?

Ekstra gummihylse,laget av spesialgummi som tåler oljer og fett til pakkboks.

Innv. Diam: 47mm

https://www.maritim.no/gummihylse-pakkboks-30-mm#.Vjnzm9Ive70

 

Har brukt  Tess sine slanger som tåler fett/olje med stålspiral  fra 1988 til 2012 skift ny da, ikke fordi den så dårlig ut, men det var lettere å tre på ny når jeg hadde alt ute..

Ingen har sagt at at spiral ikke var bra unntatt at det er lett å stikke seg hvis en ikke har en spiss avbiter. 

Og bruk slangeklemmen i innlegg 25.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Om den er lang nok, vet jeg ikke. Jeg har ikke tatt mål av den gamle, men jeg trenger nok rundt 20cm. Ellers er det vel tvilsomt at jeg kan klemme den nok sammen til at det blir tett, selv med slangeklemme med to stramminger. Men nå ser det vel ut til at både West Mekan og Tess kan levere noe jeg kan bruke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er svaret fra Sleipner:

 

Det nærmeste vi kommer blir evt. gummiovergangene  til våre 30mm pakkbokser (art.nr. GUM30). Disse er 47mm innvendig, og du kan kjøpe/bestille denne gjennom din nærmeste forhandler som f.eks Aktivmarin på Lillestrøm. Ser for øvrig ut som denne blir litt stor til din pakkboks, så det er mulig du må forsøke Bosvik eller Westmekan på Vestlandet for å få nøyaktig størrelse. (Ikke så lett å dra inn disse med klemmer).

 

 

 Understreking av meg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da jeg var i båten i dag, var jeg også bortom Rolf hos LaSa i havnen. Men han hadde ingen pakkboksslange som passet. På hjemveien kjørte jeg til Tess Dynea Partnershop i Lillestrøm, men jeg hadde glemt å legge inn adressen på GPS'n og kjørte meg vill på industriområdet der, he he. Jeg får forberede meg bedre og ta en tur dit imorgen, eller kanskje til Tess opp mot Skedsmokorset. Der har jeg vært før og kan veien.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du får ikkje dobla stramminga med to skruer diverre. Blir det samme som ei, men lengre vandring.

Enig med Hulda. innlegg 64

 

Du stiller mye bedre med klemmingen hvis du går for klemmene som bruker to unbrakoskruer. Og så er det godkjent med 1 stk slik klemme, mot krav til 2 stk på vanlige klemmer.

 

https://baatplassen.no/i/topic/122506-skifte-simering-pakkboks-hvordan-samtidig-sjekke-motoroppretting/page-4#entry1777223

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært hos Tess på Alnabru og kjøpt slange. Jeg kjøpte 16cm til 100 kroner av denne slangen.

 

bilde

 

Den sitter så tight at jeg bruker de gamle 4 standardklemmene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du stiller mye bedre med klemmingen hvis du går for klemmene som bruker to unbrakoskruer. Og så er det godkjent med 1 stk slik klemme, mot krav til 2 stk på vanlige klemmer.

 

Vi er vel enige i at det er god praksis å montere to klemmer, men hvem er det som krever? Kan ikke se at det er andre enn oss selv, eller et evt. forsikringsselskap som kan mene noe om det på fritidsbåt?

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I forhold til vanlige skroggjennomføringer som er mindre enn 20 cm over vannflaten kreves det i hht "CE merking" for "nyere" eller nyimporterte båter doble klemmer på alle slanger og denne kommer vel inn under samme bestemmelser men fra den tiden da den aktuelle båten ble laget var det vel av sikkerhetsmessike hensyn..

 

På Merc Transomen er det dog kun plass til en klemme på stussen/slangen for kjølevannsvannintaket åkkesom....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Slik tekstilarmert litt tykk slange, er den lettere å tre på stussen når den er god og varm enn ved vanlig romtemperatur?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Følger med på trådene dine, og når det gjelder passende gummislange på 45 mm pakkboks/hylserør så anbefales å benytte standard 47 mm slange fra f. eks. Sleipner - med 2 vanlige doble syrefaste slangeklemmer mot henholdsvis hylse og mot pakkboks.

Har benyttet dette flere ganger og det fungerer 100%. Med litt overdimensjon er det uproblematisk å montere delene sammen igjen - med underdimensjon kan det være en prøvelse å få presset på slangen på stussene nedi kjølsvinet!

Lykke til med jobben!

 

Lagt til: Ser først nå at du allerede har kjøpt slange i eksakt dimensjon - da bør jo monteringen gå greit jfr. Hulda sitt råd!

Redigert av Svee (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, - alle fagfolk, LaSa, Sleipner osv, frarådet meg å bruke så stor dimensjon som 47mm. 45mm slangen (1 ¾") klarer jeg faktisk å tre på stussen når delene er knusktørre, dog med lit kraft. Med litt spytt på stussen, går det enkelt og greit. Så med litt Zalo, går det nok fint langt nedi kjølsvinet også. :thumbsup:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

"Enig med Hulda. innlegg 64

 

Du stiller mye bedre med klemmingen hvis du går for klemmene som bruker to unbrakoskruer. Og så er det godkjent med 1 stk slik klemme, mot krav til 2 stk på vanlige klemmer."

 

 

Greitt det, men klemmtrykket er det same! Det var mitt poeng. Mange trur elles klemtrykket ver det doble.

 

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har propellanlegg fra Bosvik i min båt. Der er slangen på pakkboks så trang at jeg aldri har klart å lufte den. Har prøvd alle slags ting å stikke inn mellom slangen. Tynt skrujern,ståltråd og diverse men hører ikke luft sive ut. Heller ikke kommer det en eneste dråpe sjøvann. Det har aldri vert varmt. Bare en lunk. Tror luften forsvinner av seg selv.

Link to post
Share on other sites

Det har jeg aldri gjort, og tenker heller ikke å gjøre i fremtiden. Det kan det ikke være behov for, tenk på at de første simmeringene holdt 20 år før det ble litt lekkasje. Den gamle slangen var forresten like trang, 1 ¾ " innvendig. Og hvorfor skulle de bli så fordømt varmt? Akslingen går da ikke så fort rundt i de fettsmurte simmeringene.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så var nye simmerringer og slangen fra Tess på plass, og slangen gled greit inn på hylserøret. Så da ble det å bruke de 4 gamle slangeklemmene. Å få det tett med 47mm i stedet for nå 45mm, er jeg temmelig sikker på ikke hadde gått. Ellers tok jeg en oppretting av motoren da akslingen lå for lavt i hylserøret og litt over mot babord side.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var jo bra, da har du vært flink.

Apropos det med lufting så kan det faktisk ha noe for seg.

Min pakkboks blir vesentlig varmere hvis jeg ikke skrur opp lufteskruen ved sjøsetting.

Jeg vet jo at du kjører mye og hvis du ikke har noe varmeproblem når du legger hånden på boksen er sikkert alt i orden.

Link to post
Share on other sites

En gang tidligere så jeg på tegningen av Lars H sin båt og da viste den at akslingen går parallelt med kjølen. Dermed vil luft i hylsen lett kunne forsvinne av seg selv. Noe verre med alle som har aksling som står mer på skrå, da blir luften oftest stående på det høyeste punktet, ved pakkboksen. 

Seiler man mye i "store unnabakker" vil luften lettere forsvinne.. :giggle: ​​ 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...