LM 605 Svart 4.November.2015 Del på Facebook Svart 4.November.2015 Da må de nylig ha byttet til noen andre eksosslanger hos Maritim. Kjøpte for et par år siden et par m. slange til eksos, og den hadde ikke stålspiral innlagt. denne var også godkjent som diesel/bensin- påfyllings slange. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Carat7400Eier Svart 4.November.2015 Del på Facebook Svart 4.November.2015 Fikk svar fra West Mekan nå: Vi har pakkboksslange i denne dimensjonen på lager. Oppgi adresse om vi skal sende den. Pris Kr 250,- + mva = Kr 313,- . Sendingsutgifter i tillegg. Så da bestiller jeg derfra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 4.November.2015 Del på Facebook Svart 4.November.2015 (redigert) Ville absolutt tatt turen til TESS - om du ikke må hente deler i båten først da. Alle disse slangene er neopren materiale - lavtrykkslanger for bunkring mm. Noen inneholder kobbertråd for jording men det bør være uproblematisk. Rimelig sikker på at du finner noe som passer her: http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=section&nodeid=45&chapterid=1 Eksempel: Antagelig er denne mer enn bra nok: http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=851 vendelse Diesel og smøreoljer på mineraloljebasis. Se også "Henvisninger" for gr. 10 og slangetype 533, gr. 51. Brukere Auto, Entreprenør, Mekanisk industri, Olje og gass, Skogbruk og landbruk. Innvendig Sort, glatt nitrilgummi. Innlegg Syntetisk kord. Utvendig Sort glatt neoprene /SBR. 1 1/4"-2": nitril. Temperatur -30 °C - +80 °C. Merking Dim. t.o.m. 1".TU25 - 25 BAR antistatisk + røde striper.1 1/4", 1 1/2" og 2" merket "TESSOIL"/ med rød stripe. Merknader Anbefales ikke for bruk til turbosystemer, motor, smøreolje-systemer, gearkasser, høye driftstemperaturer e.l. NB! 1 1/4" - 2" leveres med jordingswire. Dimensjoner tom. 1" kan anvendes for biodiesel og E85. Imidlertid anbefales at "orginal" utstyrprodusentens instruksjoner følges i det enkelte tilfelle. Redigert 4.November.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
storken28 Svart 4.November.2015 Del på Facebook Svart 4.November.2015 Hei, båten ditt er ein Saga 27.Hylseror er innsett på verft.Om du ta mål på dia.i enden på hylseror ville du med ein telefon til Saga på Selje med det opplysninger for rask svar på slanger storelsen. jeg tviler på der er noen vesentlige diameter forskjell mellom hylse dia og pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 4.November.2015 Del på Facebook Svart 4.November.2015 (redigert) Er denne lang nok? Ekstra gummihylse,laget av spesialgummi som tåler oljer og fett til pakkboks. Innv. Diam: 47mm https://www.maritim.no/gummihylse-pakkboks-30-mm#.Vjnzm9Ive70 Har brukt Tess sine slanger som tåler fett/olje med stålspiral fra 1988 til 2012 skift ny da, ikke fordi den så dårlig ut, men det var lettere å tre på ny når jeg hadde alt ute.. Ingen har sagt at at spiral ikke var bra unntatt at det er lett å stikke seg hvis en ikke har en spiss avbiter. Og bruk slangeklemmen i innlegg 25. Redigert 4.November.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 4.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2015 Om den er lang nok, vet jeg ikke. Jeg har ikke tatt mål av den gamle, men jeg trenger nok rundt 20cm. Ellers er det vel tvilsomt at jeg kan klemme den nok sammen til at det blir tett, selv med slangeklemme med to stramminger. Men nå ser det vel ut til at både West Mekan og Tess kan levere noe jeg kan bruke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 4.November.2015 Del på Facebook Svart 4.November.2015 (redigert) Ser en på Sleipner sine mål er 47mm gummi til 44mm boks kan ikke tenke meg at det er meningen å presse på en 41mm slange på 44mm boks.Eller?? Det er jo bart å spørre Sleipner eller Maritim. Og du har 46mm. Redigert 4.November.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 4.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2015 Her er svaret fra Sleipner: Det nærmeste vi kommer blir evt. gummiovergangene til våre 30mm pakkbokser (art.nr. GUM30). Disse er 47mm innvendig, og du kan kjøpe/bestille denne gjennom din nærmeste forhandler som f.eks Aktivmarin på Lillestrøm. Ser for øvrig ut som denne blir litt stor til din pakkboks, så det er mulig du må forsøke Bosvik eller Westmekan på Vestlandet for å få nøyaktig størrelse. (Ikke så lett å dra inn disse med klemmer). Understreking av meg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 5.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2015 Da jeg var i båten i dag, var jeg også bortom Rolf hos LaSa i havnen. Men han hadde ingen pakkboksslange som passet. På hjemveien kjørte jeg til Tess Dynea Partnershop i Lillestrøm, men jeg hadde glemt å legge inn adressen på GPS'n og kjørte meg vill på industriområdet der, he he. Jeg får forberede meg bedre og ta en tur dit imorgen, eller kanskje til Tess opp mot Skedsmokorset. Der har jeg vært før og kan veien. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordgubbe Svart 5.November.2015 Del på Facebook Svart 5.November.2015 Du får ikkje dobla stramminga med to skruer diverre. Blir det samme som ei, men lengre vandring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 6.November.2015 Del på Facebook Svart 6.November.2015 (redigert) Du får ikkje dobla stramminga med to skruer diverre. Blir det samme som ei, men lengre vandring. Enig med Hulda. innlegg 64 Du stiller mye bedre med klemmingen hvis du går for klemmene som bruker to unbrakoskruer. Og så er det godkjent med 1 stk slik klemme, mot krav til 2 stk på vanlige klemmer. https://baatplassen.no/i/topic/122506-skifte-simering-pakkboks-hvordan-samtidig-sjekke-motoroppretting/page-4#entry1777223 Redigert 6.November.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 6.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2015 Da har jeg vært hos Tess på Alnabru og kjøpt slange. Jeg kjøpte 16cm til 100 kroner av denne slangen. Den sitter så tight at jeg bruker de gamle 4 standardklemmene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
dvil Svart 6.November.2015 Del på Facebook Svart 6.November.2015 (redigert) Du stiller mye bedre med klemmingen hvis du går for klemmene som bruker to unbrakoskruer. Og så er det godkjent med 1 stk slik klemme, mot krav til 2 stk på vanlige klemmer. Vi er vel enige i at det er god praksis å montere to klemmer, men hvem er det som krever? Kan ikke se at det er andre enn oss selv, eller et evt. forsikringsselskap som kan mene noe om det på fritidsbåt? Redigert 6.November.2015 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 6.November.2015 Del på Facebook Svart 6.November.2015 I forhold til vanlige skroggjennomføringer som er mindre enn 20 cm over vannflaten kreves det i hht "CE merking" for "nyere" eller nyimporterte båter doble klemmer på alle slanger og denne kommer vel inn under samme bestemmelser men fra den tiden da den aktuelle båten ble laget var det vel av sikkerhetsmessike hensyn.. På Merc Transomen er det dog kun plass til en klemme på stussen/slangen for kjølevannsvannintaket åkkesom.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 6.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2015 (redigert) Slik tekstilarmert litt tykk slange, er den lettere å tre på stussen når den er god og varm enn ved vanlig romtemperatur? Redigert 6.November.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 6.November.2015 Del på Facebook Svart 6.November.2015 Mja. Gjør stussen helt ren for fett, riper, slag og møkk. Smør Zalo på stuss og slange og svupp den på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svee Svart 6.November.2015 Del på Facebook Svart 6.November.2015 (redigert) Hei! Følger med på trådene dine, og når det gjelder passende gummislange på 45 mm pakkboks/hylserør så anbefales å benytte standard 47 mm slange fra f. eks. Sleipner - med 2 vanlige doble syrefaste slangeklemmer mot henholdsvis hylse og mot pakkboks. Har benyttet dette flere ganger og det fungerer 100%. Med litt overdimensjon er det uproblematisk å montere delene sammen igjen - med underdimensjon kan det være en prøvelse å få presset på slangen på stussene nedi kjølsvinet! Lykke til med jobben! Lagt til: Ser først nå at du allerede har kjøpt slange i eksakt dimensjon - da bør jo monteringen gå greit jfr. Hulda sitt råd! Redigert 6.November.2015 av Svee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 6.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2015 Vel, - alle fagfolk, LaSa, Sleipner osv, frarådet meg å bruke så stor dimensjon som 47mm. 45mm slangen (1 ¾") klarer jeg faktisk å tre på stussen når delene er knusktørre, dog med lit kraft. Med litt spytt på stussen, går det enkelt og greit. Så med litt Zalo, går det nok fint langt nedi kjølsvinet også. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordgubbe Svart 6.November.2015 Del på Facebook Svart 6.November.2015 (redigert) "Enig med Hulda. innlegg 64 Du stiller mye bedre med klemmingen hvis du går for klemmene som bruker to unbrakoskruer. Og så er det godkjent med 1 stk slik klemme, mot krav til 2 stk på vanlige klemmer." Greitt det, men klemmtrykket er det same! Det var mitt poeng. Mange trur elles klemtrykket ver det doble. Redigert 6.November.2015 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 6.November.2015 Del på Facebook Svart 6.November.2015 Blir vanskelig å lufte hylsa nå, med denne trange slangen? :wink: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EmilS Svart 6.November.2015 Del på Facebook Svart 6.November.2015 Jeg har propellanlegg fra Bosvik i min båt. Der er slangen på pakkboks så trang at jeg aldri har klart å lufte den. Har prøvd alle slags ting å stikke inn mellom slangen. Tynt skrujern,ståltråd og diverse men hører ikke luft sive ut. Heller ikke kommer det en eneste dråpe sjøvann. Det har aldri vert varmt. Bare en lunk. Tror luften forsvinner av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 6.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2015 (redigert) Det har jeg aldri gjort, og tenker heller ikke å gjøre i fremtiden. Det kan det ikke være behov for, tenk på at de første simmeringene holdt 20 år før det ble litt lekkasje. Den gamle slangen var forresten like trang, 1 ¾ " innvendig. Og hvorfor skulle de bli så fordømt varmt? Akslingen går da ikke så fort rundt i de fettsmurte simmeringene. Redigert 6.November.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 10.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2015 Så var nye simmerringer og slangen fra Tess på plass, og slangen gled greit inn på hylserøret. Så da ble det å bruke de 4 gamle slangeklemmene. Å få det tett med 47mm i stedet for nå 45mm, er jeg temmelig sikker på ikke hadde gått. Ellers tok jeg en oppretting av motoren da akslingen lå for lavt i hylserøret og litt over mot babord side. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 Det var jo bra, da har du vært flink. Apropos det med lufting så kan det faktisk ha noe for seg. Min pakkboks blir vesentlig varmere hvis jeg ikke skrur opp lufteskruen ved sjøsetting. Jeg vet jo at du kjører mye og hvis du ikke har noe varmeproblem når du legger hånden på boksen er sikkert alt i orden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 En gang tidligere så jeg på tegningen av Lars H sin båt og da viste den at akslingen går parallelt med kjølen. Dermed vil luft i hylsen lett kunne forsvinne av seg selv. Noe verre med alle som har aksling som står mer på skrå, da blir luften oftest stående på det høyeste punktet, ved pakkboksen. Seiler man mye i "store unnabakker" vil luften lettere forsvinne.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.