Jump to content

Wallas 2000 dårlig gjennomføring - Varmeskade på gelcoat/skrog


Andreas1995

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg har kjøpt meg en seilbåt (typ Albin Nova) som jeg har hatt siden August. Det er en båt jeg bor i 24/7, og nå i det siste har dieselvarmeren blitt brukt i ny og ne. Men jeg fant ut for noen dager siden at dekselet som sitter på utsiden av båten, hvor eksosen fra varmeren kommer ut, blir sinnsyk varm, så jeg sluttet å bruke den med engang med fare for å skade skroget. Dagen etterpå så skrudde jeg av dekselet, og til min forskrekkelse var gelgoaten sprukket opp rundt eksosrøret. Det så også ut som at hele området hadde "sunket" ned.

 

Ved vedlagt bilde så ser dere hvordan det ser ut. Hva burde jeg gjøre med dette? Og tror dere skroget er blitt skadet?

 

Dette er en Wallas 2000 det er snakk om.

 

bilde

- ANdreas

Link to post
Share on other sites

Oi.. ikke så lurt og ha ett slikt deksel over eksos utløp.. ville slipt rent alt det brune og eventuelt litt duk og polyester over. Er du heldig er det bare skade i gelcoat slik at du bare kan smøre ny topcoat over etter du har slipt rent. Er det nedsunket så sliper du godt rent inn på bar glassfiber og legger polyester og duk.feks 300g duk. Ett par tre lag. Start med minste omkrets så avslutt med størst. Slipe jevnt etterpå og ett par strøk topcoat. Så slipe jevnt igjen ☺ legg den siste lag med glassfiberduk som dekker alle skruehullene også ☺

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruk en gjennomføring der Wallasen tar forbrenningsluften fra mellomrommet mellom eksosslange og ytterslange. Altså en alluminiumsslange tredd utenpå eksosslangen og med en to-lags gjennomføring. Da vil eksosen bli nedkjølt av forbrenningsluften som suges inn mellom de to metallslangene.

 

Noe keitete forklart, men håper du forstår hva jeg mener ! :smiley:

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Helt feil med deksel, det skal ikke være noe deksel foran et eksosutløp naturlig nok.

Eksosrøret skal ligge i en svanehals slik at vann ikke kan trenge inn i varmeren.

Evt. bør også utløpsrøret peke rett bak eller nedover.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Wallas 2000 er en parafinbrenner og har 43 mm eksosslange slik at de foreslått utløp dessverre ikke passer på denne. Nærmeste jeg vet om er Eberspächer pn 2470164 som er 42 mm , men kun som rett utløp. Dog er det dobbelt rør ved flensen slik at den er noe isolert fra eksosrøret.

Redigert av I.M.S. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen hjertelig! :) Så at det er nedsunket tyder på skade på skroget altså? Hvordan burde jeg gjøre gjennomføringen på nytt etter jeg er ferdig med det overfladiske?

skade og skade.. litt vanskelig og si , slip godt rent i området og ut forbi skruvehullene og se hvordan laminatet (glassfibern) er under gelcoat så ser du bedre☺ skal ikke være noe problem og fikse dette. Sett i ny eksos gjennomføring og ha en god svanehals på innsiden. Og for Guds skyld ikke noe deksel på utsiden?
Link to post
Share on other sites

Du skriver at du har en dieselvarmer. Tror neppe det er en Wallas 2000 (parafinbrenner), men heller en Webasto 2000. Synes at skroggjennomføringen ligner litt på hva som ble/blir levert til disse.

 

Gjør som boble65 sier i innlegg #10, og når du monterer skroggjennomføringen på nytt, sørg for at du bruker korkpakningen, de isolerer bedre mot varme.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...