Jump to content

Aquador 28 HT - Synspunkter ?


MR86

Recommended Posts

Jeg har mange rare meninger, da :wink:

Jeg synes båten er for dyr. Den er superfin og har god kvalitet, men det er en liten 28-foter. Mye blanke glassfiberflater innvendig, som gjør interiøret litt "kaldt" synes jeg. Du har også Grandezza 27 OC I denne kategorien, som også er verdt en titt. Kun drev på disse.

Link to post
Share on other sites

 Spesiell køyeløsning og for lite akterdekk etter min mening, men for andre kan den jo være perfekt. Om jeg husker rett så er Bella billigmerket og Aquador  den mere eksklusive serien. Angående kvalitet tør jeg ikke si noe fra eller til, da jeg har lite erfaring med denne. Redigert: Oi jeg blandet visst med 28C

Redigert av hanto1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg så på Aquador før jeg kjøpte båt. Mest 26 & 28 DC. Flotte båter med mange kvaliteter, men de er for dyre i forhold til størrelsen. En annen ting med finske båter er at de tviholder på faste arrangementer i cockpit og altså ikke fleksible flyttbare rygger og stoler. Jeg foretrekker fleksibilitet.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Ja, Worry, jeg har sett litt på Grandezza 27 også, men har inntrykk av at den er noe trangere. Kan sikkert være mye pga bredden (25 cm smalere). Også sies det at toalettrommet på den er veldig trangt.

 

Billa, er det SC29 du har? Ser ut som det på profilbildet?

Hvordan er den i så fall? Blir jo mye godt samme kategori

 

Det jeg har lest i tester er at AQ28 HT'en i forhold til størrelsen er en veldig god sjøbåt, det betyr mye for min del. Skulle gjerne fått prøvd en, men når de knapt finnes i Norges land så er jo ikke det bare bare :lol:

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg har SC29. Valgte den etter lang tids leting i markedet. Var innom Aqauador også. Likte 26 DC best. Til slutt stod det mellom Gradessa 31 DC og Sealine 29 SC.

Sealine SC29 har mange kvaliteter bl.a. plass, fleksibilitet, taket og betydelig utstyrsnivå til OK pris. Den har et par svakheter også.

Kan skrive masse om dette om du ønsker det, men rekker det ikke akkurat nå.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en Aquador 25 WA i tre år og har nå en Aquador 33 HT på fjerde året. Mine erfaringer er kanskje nyttige? Bruker båten over 1000 Nm hver sesong. Meget godt fornøyd med sjøegenskapene (dvs. oppfører seg bra i grov sjø og kuling uten å gå ned i snekkefart), og tung og stødig (spiss V-bunn) med stivt sandwitch skrog. Greit forbruk (2,2l/nm) i marsfart på 25k. Liker det nye interiøret bedre enn mitt i kirsebærtre, men det er lett å holde blankt og fint. Mange forteller meg at de synes båten er fin:) Ryddig installert og skrudd sammen, lett og fikse/etter montere "dingser", god plass i motorrom, ønsker med mer stueplass. Jeg har fått meget god oppfølging fra verftet når det har vært noe (fikk f.eks. ny ankervinsj montert i høst når det var noe feil med frislipp mekanismen). Det mangler en dedikert Aquador forhandler på østlandet, men alle Bella forhandlere tar service etc om du trenger forhandler oppfølging. Det finnes en "Aquador Boats" gruppe på FB der du kan lese mer om andres erfainger med 28 HT.

 

 

 

 

 

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Link to post
Share on other sites

Ser du bor i Rana MR86! Om du tenker bruk av båt utover finværsdagene på sommeren ville jeg valgt en bakveggsbåt med skyvetak i glass. Grandezza 33 OC er jo glimrende men kanskje utenfor budsjettet? Marex har jo en som heter Scandivavia og i gamle dager så fantes det er Hui som er stor og bred. Nimbus har noen som nok er bra. Det samme med Saga.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Joda, bakveggsbåter kryr det jo av. Riviera, Skilsø, NB, Marex, Nimbus osv osv.. Kan nevne i fleng. Men tenker at med hytte i tillegg så er bruk på finværsdagene mest aktuelt og da er egentlig ikke ønsket om så veldig stor og dyr båt så sterkt. Ser heller ikke for meg ukesvis på ferietur :smiley: Samtidig blir jo da ønsket om godt fartspotensiale sterkere, så man forflytter seg nogenlunde raskt. Marsjfart 25-30 knop

Redigert av MR86 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tok en 28 C i innbytte for noe år siden, og hadde den i bruk et par måneder før jeg solgte den videre.  En båt det var lett å bli glad i.  Høy kvalitet og finish, og veldig bra sjøbåt størrelsen tatt i betraktning.  Mye smarte løsninger i 28 C. Men som andre nevner, en forholdsvis liten 28 foter i høy prisklasse.  Men synes du selv at den er stor nok, og du får en pris som føles OK, er det bare å kjøre på.  Som sagt en båt som har kvaliteten som gir deg godfølelsen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt Aquador 28 HT som jeg har brukt flittig i 3 sesonger, og dette er en båt jeg var veldig fornøyd med. Bygge kvaliteten og sjøegenskapene var bra. En av årsakene til at vi kjøpte Aq28 var at den var enkel å gå ut og inn av, både fra baug og badeplattform, inngangen er via en port fra badeplattform, og gå-sonene på hver side gjør at den fungerer som en walkaround, så en slipper å «klatre» for å komme ut og inn av båten eller til badeplattformen.

 

Marsjfart var ca 24+ før den rettet seg helt uten trim flaps, båten var litt vanskelig å trimme med flaps da den ligger høyt i vannet i marsjfart, men det løste jeg med å montere et intelligent styresystem på trim-flapsene fra Mente Marine. Det er litt dårlig sikt ved pådrag, da den løfter baugen ganske høyt før den går over i plan, men dette henger litt sammen med motor tror jeg, min hadde 320 hk Cummins, og den motoren brukte litt tid før turboen slo inn.

Min båt hadde hvit dashbord, og det var ikke så bra da det ble mye refleksjoner mot frontruten, men det ble forandret noen år senere da de fikk nytt dashbord 2010-2011 tror jeg.

bilde

Link to post
Share on other sites

Ja, en D6-370 vil nok bli bra. Det er noen år siden vi hadde den, så husken er så som så, men den virker mye større en 26 Ht, den er jo både bredere og høyere. Den har dør inn til stikk kabinen noe vi synes var bra. Toalettrommet fungerte helt greit, kan ikke huske at det var så trangt i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er en super båt, mye mer hytte en Aq 28 da det ikke er noe kalesje, og motor er "ute" så med dør igjen så er det lite støy inne i båten. Den er lett å åpne å lukke, enkel å trygg å gå rundt, ut og inn av, osv.

Får mange positive kommentarer hver gang vi er ute med den, og det er jo litt moro.

 

Vi har  tenkt å selge den da vi ikke får tid til å bruke den så mye som vi vil dessverre..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...