Jump to content

Utvide hull til skroggjennomføring


Grønnskollingen

Recommended Posts

Jeg skal montere en større kjølevannsgjennomføring enn det som er montert orginalt.

 

Hva vil dere si er den enkleste og raskeste måten å utvide hullet på?

 

Ser for meg at en mulighet er å plaste fast en treskive på innsiden slik at hullboret har noe å sentrere i.

Finnes det en enklere og raskere løsning?

Link to post
Share on other sites

Eller tre et rør eller slange med ca 12 mm diameter utenpå senterboret til en 19 mm hullsag slik at det passer eksakt i det gamle hullet. Relativt enkelt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok trekloss-varianten blir den enkleste ettersom hullet ikke er større enn 1/2". Hør med en seilbåteier om han har en konisk treplugg du kan få. Seilbåteiere er berømt og beryktet for å seile rundt med koniske treplugger ombord.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Koniske treplugger i assortert utvalg har vel alle ansvarsfulle båteiere ombord, seil eller motor? :wink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Koniske treplugger i assortert utvalg har vel alle ansvarsfulle båteiere ombord, seil eller motor? :wink:

 

Joda, men seilere er pålagt å ha det hvis de seiler regatta i foreninger som er tilsluttet Norges Seilforbund og som følger de vanlige regattareglene. Der er koniske treplugger listet som påkrevd sikkerhetsutstyr.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Trinnbor har jeg aldri brukt, men konisk bor (som også vises på linken), har jeg brukt mye, dog til små hull.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jada, jeg har treplugger. Hver gjennomføring har en matchende plugg teipet til seg. Billig forsikring

 

Dette har jo ikke noe med emnet å gjøre, men jeg har også treplugger. Men jeg har også et par slike ombord:

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Vask-og-rengjoring/Vaskeplugg-2000020339/

 

Jeg vil nok mye heller bruke en slik til nødtetting. Den må i alle fall ikke bores ut igjen.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Trinnbor, Konisk bor, Stegbor opp til 40mm, Platebor 9 til 36mm . 

http://www.aeo.no/node/391183

 

Laminatet er vel som oftest for tykt til å kunne bruke trinnbor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...