Jump to content

Overmaling av oljemaling med bunnmaling...


MOW

Recommended Posts

Hei

 

Jeg kjøpte Snekken her i sommer. Hun har ligget i ferskvann de siste 15 år og den bunnmaling hun har ser ikke ut til å være særlig effektiv i vannet her nede som dog ikke er særlig salt (ca 1.5% i overflatevannet). Det er masser av alger som har satt seg bare på 3 måneder og så fikk jeg en mistanke om at hun rent faktisk ikke har bunnmaling under, men alminnelig oljemaling... Jeg har ikke konfrontert forrige eier med dette (ennå), men den grønne fargenuanse og overflaten ligner, med nærmere øyesyn ikke bunnmaling...men altså oljemaling.

Nå har jeg vært tidlig ute og fått et godt tilbud på noe Jotun bunnmaling som jeg så har kjøpt, men nå begynner jeg å lure på om jeg må fjerne all (olje)maling under vannlinjen og bokstavlig talt starte fra bunnen av eller om jeg bare kan smøre bunnmalingen utenpå ??

 

RÅd/viten mottas med stor TAKK :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke fjerne oljemalingen hvis den sitter skikkelig. For å være sikker på god heft kan du matte lett over med sandpapir og påføre et strøk enkomponent primer for bunnstoff. Og deretter bunnstoffet. 

 

Du vil få noe grønt slim selv med bunnstoff, men større groe bør det forhindre. Min gror det tare under nå, etter fire år på sjøen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

De fleste malingsprodukter som selges nå er vanntynnbare. Men det er ikke det samme som at de nødvendigvis er vannbasert...

vel kjære index enten er de vannbaserte og tynnes med vann eller så er de oljebaserte og tynnes med whitesprit så det du skriver der er noe bull..(shit) :-)

 

(dette fra en mann som rent faktisk har laget maling nettopp på Jotun ( godt nok i sommerferier men allikevel) og rent faktisk jobbet sammen med Morten Fon (også hans feriejobb) som i sine unge dager var en slank og super-god kammerat... jeg forteller ikke historien om at han glemte å slå på fatet for å teste hvor mye det var i fatet.... så det sto hvitmaling (veimerke er en seig en) i taket!) .... unnskyld Morten :-)

Link to post
Share on other sites

vel kjære index enten er de vannbaserte og tynnes med vann eller så er de oljebaserte og tynnes med whitesprit så det du skriver der er noe bull..(shit)

Den der var simpel, MOW. Jeg gidder ikke å diskutere videre om du velger å være så nedlatende. Du får heller lese deg opp på alkydemulsjonsmalinger på egen hånd:-((

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

vel kjære index enten er de vannbaserte og tynnes med vann eller så er de oljebaserte og tynnes med whitesprit så det du skriver der er noe bull..(shit) :-)

 

(dette fra en mann som rent faktisk har laget maling nettopp på Jotun ( godt nok i sommerferier men allikevel) og rent faktisk jobbet sammen med Morten Fon (også hans feriejobb) som i sine unge dager var en slank og super-god kammerat... jeg forteller ikke historien om at han glemte å slå på fatet for å teste hvor mye det var i fatet.... så det sto hvitmaling (veimerke er en seig en) i taket!) .... unnskyld Morten :-)

Lurer på om du kan se på denne malingen og forklare den for meg du som faktisk har laget maling, nå er jo ikke dette fra Jotun men muligens noe (Bull) skitt http://www.fixbolig.no/gjoco-fashion-40-interior-vanntynnbar.html

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Lurer på om du kan se på denne malingen og forklare den for meg du som faktisk har laget maling, nå er jo ikke dette fra Jotun men muligens noe (Bull) skitt http://www.fixbolig.no/gjoco-fashion-40-interior-vanntynnbar.html

jamen så fint at de nå har klart å blande vann og olje nå:

Hvad er olieemulsionsmaling og plastalkydmaling?

Olieemulsionsmaling og plastalkydmaling er på trods af deres navn mere i familie med akrylplastmaling end med nogen form for oliemaling. Olieemulsionsmaling og plastalkydmaling er basalt set det samme, dvs. at bindemidlet består af en blanding af akryl og alkyd, som kendes fra alkydoliemaling.

Hvor akryl er opløselig i vand, er alkyd opløselig i olie. Da olie og vand som bekendt ikke kan blandes, kræver det tilsætning af en såkaldt emulgator for at sikre, at en blanding af de 2 opløsninger ikke skiller. En olieemulsionsmaling tørrer som en akrylplastmaling, ved at vandet fordamper.

Idéen med en olieemulsionsmaling og plastalkydmaling er at kombinere de gode egenskaber fra de 2 forskellige typer maling - akrylplastmaling og alkydoliemaling.

- det er jo mange år siden jeg laget maling og dette er helt ny teknologi :giggle: og beklager at jeg kun fant noe om dette på dansk :flag_da:  ... men med hensyn til Jotun Nonstop så kan jeg IKKE se at den skulle være oljebasert. Det står kun at den rengjøres i vann. Hvis jeg tar feil og den er oljebasert, er jeg en glad mann for da kan jeg trygt male den utenpå den oljebaserte husmalingen :thumbsup:  :clap: 

Link to post
Share on other sites

Jeg tør blande meg inn i hylekoret og spørre om du finner produksjonsdato på boksene..det kan jo hende at de er gamle på lager og derfor solgt billig?? Ellers er vel Jotun de sikreste å spørre for å få et korrekt svar her.

Du er veldig velkommen til å blande deg i hylekoret :thumbsup: Jeg er helt med deg og såfremt jeg ikke fikk et klart svar her inne, vil jeg sende en mail til Jotun og be om et klart svar der :wink: Når jeg sier et klart svar så er et svar som: "Jotun Nonstop er IKKE vannbasert." ikke klart/utførlig nok. Det skal altså et litt klarere og mere utførlig svar til for meg  :rolleyes:  :smiley: 

 

Jotun Nonstop malingen er (nemlig) utgått av sortimentet og derfor halv pris. Dog må man jo ikke selge varer etter utløpsdato så det vil jeg sjekke - men tror det ikke. Kjøpte iøvrig også blank lakk fra Gjøco med samme anledning/sted på nettet - også til ca halv pris. Jeg tror / håper at begge kjøp har vært gode fordi maling nok er billigst utenfor sesongen? :yesnod::nonod:  :pray: 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...