Jump to content

Installere vsr parallellt med nødbryter for å utnytte 2 dynamoer?


lassepelle

Recommended Posts

Hei. Jeg har i dag et ladesystem som er ihht til skjema under.  Jeg har versjonen med 2 motorer.  Vil det fungere bra om jeg installerer et Cyrix 230a vsr i stedet for nødsammenkobling slik at begge dynamoene lader begge bankene?  Jeg har et victron bmv 702 som overvåker strøm og spenning på forbruk og spenning på start. Startbatteriet driver bb motor og ankervinsj.  Jeg regner med at startbatteriet lades ganske raskt og etter det så slapper den dynamoen av.   Så med et intelligent vsr som sammenkobler fra begge sider avhengig av spenning burde jo gjøre så begge dynamoer lader forbruk og start?

 

Det skal legges til at jeg har et Cyrix liggende så derfor ønsker jeg å bruke det.  Fordelene skulle vel bli: raskere lading av alle bankene(2 dynamoer) og at jeg kan bruke startbatteriet til forbruk så lenge spenningen er høy nok.  Så fort den faller under innstilt nivå så bryter den og således har jeg nok strøm til start.

 

Motorene er vp aq140a med 70a dynamoer.

.bilde

Link to post
Share on other sites

Sikkert, ikke noe problem sålenge vi snakker om ladestrøm.

Ellers og alminnelig:
Utjevningsstrøm derimot er alltid noe annet og er avhengig både batterikapasitet og forbrukere som evt. kan hente strøm over reléet.
Men dette gjelder da også for "safety"-switch og andre rare forbindelser som selger "trygghet".

 

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er noe du helst bør måle.
Ofte går det ikke så mye strøm over bryteren, eller reléet (hvis den kan noe) har innebygde vern mot overflow,
men noen ganger er ikke det sikkert og da må man bare sjekke ordentlig.
Det er jo ikke komplisert så snart man fikk kjøpt/lånt noe halvveis kjapp amperetang.

Det samme gjelder selvfølgelig for brytere, vendere og hva det ikke heter.
De fleste som eier sånt aner ikke en gang hva "feitingen" på veggen tåler,
og blir gjerne overasket når det ofte bare er beregnet for 185 - 300A konstant (>10 ...sekunder...).

Er da et batteri tom, pluss at en starter suger på samme kretsen (skal jo være grunn for en sånn "Safety"-bryter) da kan det fort bli masse strøm.
Så kan maskinisten bare håpe at vedkommende motoren starter rask :smiley: ...og at ingen glemte en litt større inverter på samme kretsen.
--------------------------------
Eksterne regulatorer kan stort sett anbefales for de fleste, men er ikke nødvendig for alle.
De folka som drar ut et døgn med overnatting og batteritømming, for så å dra tilbake til landstrømkilden, trenger bare en god landstrømlader.
Alle andre bør tilpasse systemene etter behov, som vil si både batterikapasitet dynamo og regulator.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

For å svare på spørsmålet ditt så kan du kople Cyrix VSR slik du skisserer. Victron foreskriver at batteribankens størrelse i Ah kan være opp til releets rating i A, så hvis ikke forbruksbanken din er mye større enn 230Ah burde det også tåle en evt korslutningsstrøm ved ekstremt nedtappet forbruksbank.

Link to post
Share on other sites

@lassepelle

 

Før du går igang med denne modifiseringen så sjekk om:

 

- Turteller får signal fra dynamo ?

 

- Om dynamoenes regulatorer bruker batterispenning eller feltspenning som referanse ?

 

Fordi, når batteribankene kobles sammen så vil spenningen utjevnes slik at de blir like på begge bankene. Dynamoene lader således mot en samlet bank når VSR'et er innkoblet. Hvis dynamoene bruker batterispenning som referanse så vil regulatorene få lik sensespenning

 

Regulatorenes set-punkt vil ikke være like, og hysteresen mellom inn/ut-kobling vil være kun noen mV.

Når batteriene er fullt oppladet så er det derfor stor sjanse for at den ene dynamoen, med høyest set-punkt, vil ta all ladningen. Regulatoren på den andre dynamoen (med lavest set-punkt) vil bryte feltstrømmen, og dynamoen blir inaktiv, fordi spenningen blir overkjørt av den andre Turteller på denne motoren vil da slutte å fungere, forutsatt at den får signal fra motorens dynamo.

 

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

På denne dynamoen ser du W på bilde nr. 2, med sort isolasjonshatt på.
Det er den som leverer vekselspenning og brukes til turtallmålere flest.

Er det ikke noe tilkoblet der da finnes det 2 muligheter til.
1. egen signalgenerator (hva med den sorte dingsen venstre i bildet?)
2. signalet hentes enten direkte fra primærkretsen på tennspolen,
    eller ved hjelp av separat uttak på CDI-moduler (gjelder bensinmotorer og diesel med elektronisk styring).

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forresten senseledning på ene dynamoen. den er ikke lagt direkte til batteri men på dynamoen. Vil jeg få noe mer strøm ved å flytte den eller blir det bare bedre spenning? Hadde tenkt å holde dette enklest mulig, men om noe ombygging (ekstern regulator,skillerele) må til så er jeg forberedt på det.  Jeg har sett at javasea har en regulator som kan styre 2 dynamoer.  Kan det være noe ide og benytte en sånn sammen med vsr? Da burde vel regulatoren synkronisere ladingen så de samarbeider når vsr kobler inn?

Link to post
Share on other sites

Slik du beskriver opplegget ditt så bør det kunne fungere OK såfremt dynamoenes ladelampeuttak ikke er benyttet til noe annet (f.eks. aktivering av timeteller eller annen driftsindikatorer).

 

Den av dynamoene som blir "arbeidsledig" vil jo koble seg inn automatisk når behovet oppstår (batterispenningen faller).

 

Uansett, jeg har villet satt inn en bryter på VSR'ets minusledning slik at det er mulig å deaktivere VSR/splitte koblingen om behovet, av en eller annen grunn, skulle oppstå.

 

Lykke til videre !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...