Jump to content

Olje på ZF 63 A, type og mengde?


dacapo

Recommended Posts

Mange ZF gir bruker ATF olje. Om du tapper av en skvett eller ser på peilepinnen vil du da se en tydelig rødfarge.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

 

2.3 Filling up with Transmission

Fluid

2.3.1 Fill with the following quantities

of Automatic Transmission Fluid

(ATF), and add the amount required

for cooler and pipelines.

(Figure V-7)

ZF 25 A:....... 1.91 US-qts (1,8 liters)

ZF 25: .......... 2.12 US-qts (2,0 liters)

ZF 45 A:....... 2.65 US-qts (2,5 liters)

ZF 45-1:......... 3.2 US-qts (3,0 liters)

ZF 63 A:............ 4.2 US-qts (4 liters)

ZF 63: ............ 4.0 US-qts (3.8 liters)

ZF 63 IV: ....... 4.6 US-qts (4,4 liters)

ZF 80 A / ZF 80-1A:5.8 US-qts (5.5 lt)

ZF 80 IV/ ZF 80-1 IV: 7.4 US-qts(7.0 lt)

Use automatic transmission fluid as

specified in chapter IX only.

 

 

Fra boka!

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Hei

Dette med oljer generelt skaper av og til usikkerhet, også her på BP.

Olje for ZF63 som står i min Yanmar 6lpa har en rekke anbefalte merker på sin hjemmeside. De sier at oljen skal være:

"Lubricant class 04D, ATF olje)

I den uendelige listen av oljer fra ulike produsenter er det mange alternativer, men selvsagt intet om Biltemas oljer, siden ingen vet hvor de kommer fra eller deres kvalitet.

Biltema skriver jo at deres ATF olje oppfyller Dexron III, Dexron IID , Dexron IIE.

 

Er det noen på BP som har fakta kunnskap om tema?

 

Vennlig hilsen

lmy

 

 

Link to post
Share on other sites

For å svare deg generelt, er oljer en egen vitenskap.

Er du usikker på hva du skal ha, kontakt leverandør. Yanmar har på sin nettside med anbefalte oljer til sine modeller. Står det ikke her send en mail leverandør. Lurer du på biltema, bør du sjekke deres datablad på oljen og se om den holder spekk.

Selv bruker jeg blanding, motorolje fra BT og diverse servo-oljer+kjølevæske fra volvo.

På yannmar, brukte jeg Penzoil marine produkter. Emnet er diskutert opp og ned i diverse tråder

Link to post
Share on other sites

Har skrevet litt om det her da jeg byttet sist på min ZF63A kasse.

https://baatplassen.no/i/topic/98747-ny-baat-integrity-346-trawler-hjem-fra-nederland-hentetraad/?p=1586289

 

Kravet er at det er en ATF DXII eller DXIII olje og at den oppfyller ZF04D spec'en.

Jeg brukte Castrol Transmax DXIII som oppflyller ZF specen. Står på flaska.

Kostet litt over 100,- på Maritim. ZF63A tar 4 liter.

 

Husk filteret også :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk for utførlige svar.

Nei, hvorfor Biltema? For meg var forskjellen >450 kr per 4 liter olje. Småpenger i forhold til alternativet, men det er jo tankevekkende at "ryktet" om annenklasse olje fra Biltema får leve videre. Jfr linken nedenfor.

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-36979/

 

Byttet med en

CASTROL ATF DEX II MULTIVEHICLE + filter.

 

Alt vel!

lmy

Redigert av Lars Marius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Biltema sin ATF olje er Den eneste jeg har sett som som er delsyntetisk. Den har heller ikke påtrykt ZF04D på flaska eller finnes på ZF sin liste.

 

Man finner anerkjente DX III oljer som holder ZF specen til omtrent samme pris som BT, ref innleget jeg skrev over hvor Castrol sin kostet rett over hundrelappen.

I all den tid man kan få Castrol eller andre anerkjente merker som oppfyller ZF spec'en hadde jeg ikke brukt BT sin delsyntetiske.

 

Bruker selv BT 15w40 turbo diesel på Cummins QSB'en min da den oppfyller specen og har god pris, så er ikke en BT hater :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hvilken type olje og spec står ganske klart i innlegg 10 over samt i manualen på giret.

 

"Kravet er at det er en ATF DXII eller DXIII olje OG at den oppfyller ZF04D spec'en.

Jeg brukte Castrol Transmax DXIII som oppflyller ZF specen. Står på flaska.

Kostet litt over 100,- på Maritim. ZF63A tar 4 liter. "

 

Så finn en hvilken som helst DXII eller DXIII olje som også oppfyller ZF 04D spec og/ eller finnes på denne lista https://www03apps.zf.com/interoelepdf/TE-ML%2004_en0701.pdf

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ok, takk sap. Må ha det litt med t skje dessverre :-) i min enkle tilværelse så er olja enten syntetisk, delsyntetisk eller mineral. Derfor jeg spurte :-)

 

Hva med rengjøring av filteret, hvordan gjør man det? Eller er det best å bytte hele filteret? De selges sikkert hos Yanmar forhandlere og i Asker&Bærum blir vel det Vollen?

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det er lenge siden det er byttet eller om du ikke vet, så hadde jeg byttet det.

Samme kassa brukes på VP også, så du får nok tak i filteret både hos yanmar og vp.

 

DX2 og DX3 er automatgiroljer. Hadde ikke slurvet med type og spec her. Biltema sin står det ikke ZF04D på. Den jeg brukte fikk jeg tak i på maritim til edruelig pris.

Klikk på linken til tråden min litt lenger opp så ser du bilder av hva, hvor og hvordan, delenumre osv :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...