Jump to content

Diesel rør eller slange


Bahia

Recommended Posts

De fleste motorer står jo på fleksible motorfester og kan bevege seg ganske mye under oppstart. Da er det nok en fordel med slange for rør tåler ikke all verden av bevegelse. Jeg har slange fra tank til vannutskiller og videre til materpumpa. Fra materpumpa er det originale rør på resten da alt dette er fast på motoren og beveger seg ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha lagt rør så langt som mulig, og kun slange i enden for å ta opp bevegelse. Slanger morkner, samme hvor de kommer fra...

 

Så sant, så sant. Dessuten, rør i glødd kopper blir harde og ryker. Rør i stål ruster og må skiftes. Rustfrie rør angriper andre materialer, og er suspekte når det gjelder brudd, gitt riktige betingelser. Alt går til helvete før eller siden. På Hulda er det slanger fra tanken og til motoren, og tilbake igjen. De ble montert i 1999. Og sitter der enda. Slanger laget i Italia merke med 'marine diesel fuel', eller noe slikt. Og jeg venter på at de skal morkne. Pr. i dag ser de uforskammet friske ut.

 

Men skal man følge spec. for yrkesfartøy, skal man bruke stålrør. Og kun korte gummislanger med et antall godkjente slangeklemmer over spesifiserte vulster i rørene, kun der det er fare for at rørene skal kunne plukke opp vibrasjoner.

 

Bruk det du finner mest fornuftig gitt båten de skal monteres i.

Link to post
Share on other sites

 På Hulda er det slanger fra tanken og til motoren, og tilbake igjen. De ble montert i 1999. Og sitter der enda.

 

Min båt har kopperrør. De ble montert I 1978 og ser ut til å holde fint ennå. Det tviler jeg på om gummislanger ville ha gjort. Men for all del, alt ryker før eller siden. Jeg tror likevel rør har lengre levetid enn gummislanger. Jeg har skiftet ut såpass mange gummislanger opp gjennom årene at jeg vet at de ikke varer evig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den gangen jeg hadde Volvo med kopperrør, var spec.'en fra Volvo at de skulle plukkes av og reglødes hvert tredje år (etter husken). De holder uansett mye lenger enn det.

 

På de siste bilene jeg har hatt har jeg ikke byttet en eneste slange, verken bensin, diesel eller vann. Slanger har hatt en merkbar kvalitetsforbedring de siste 30 årene. En gang i tiden jobbet jeg på en fabrikk der vi blant annet produserte slanger til forskjellige formål. Det var på 70-tallet. Vil ikke tro at de slangen vi produserte ville nådd opp i toppskiktet i dag.

Link to post
Share on other sites

Så sant, så sant. Dessuten, rør i glødd kopper blir harde og ryker. Rør i stål ruster og må skiftes. Rustfrie rør angriper andre materialer, og er suspekte når det gjelder brudd, gitt riktige betingelser. Alt går til helvete før eller siden. På Hulda er det slanger fra tanken og til motoren, og tilbake igjen. De ble montert i 1999. Og sitter der enda. Slanger laget i Italia merke med 'marine diesel fuel', eller noe slikt. Og jeg venter på at de skal morkne. Pr. i dag ser de uforskammet friske ut.

 

Men det betinger vel at kobber-rør får lov til å vibrere, kobber-rør rør som er i klammer eller ikke får beveget seg holder lengeee.

Jeg har  slange stumpene på blokka for utskifting i år eller neste år, de er fra 87 ser tilsynelatende bra ut, men...,

og vi snakker om slanger uten trykk.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har engelsk båt (princess) med dertil mye rare engelske gjengetyper. Så har erfart at det ofte er koblingene som ikke er gode etter man har løsnet de og skal ha de på igjen, Ofte er også gjengetypen umulig å få tak i her hjemme. Det har endt med at jeg har kappet de rørene litt og fylt inn med slangebit. Dette gjelder for alle 4 rørene inn til tanken bl.a.. I forbindelse med rens av tanken og dertil skru opp inspeksjonsluken måtte alle koblingene løsnes og selvfølgelig gikk gjengene til Dundas på to av de. Fikk mye hjelp på forumet, men var ikke å få sporet opp den gjengetypen, så endte med å bytte da til denne løsningen på alle 4. Men prinsipielt vil jeg beholde rørene så langt jeg kan, da jeg oppfatter de til å være mer solide enn slanger i det lange løp. Er nok lurt som det blir sagt i vibrerende overganger eller ved evt reparasjoner å bruke slange, men kanskje la det andre ligge? Forutsetter at rørene er klamret. Siden det er diesel jeg har og vi prater om her, vil jo det smøre rørene innvendig annerledes en bensin. Evt tæringsangrep vil jo komme fra utsiden av rørene. Hvordan det er med bensin og rør er jeg mer usikker på, kan hende det oppfører seg annerledes med tanke på smøring? Vet sikkert andre innpå her.

 

Skal man legge nytt, er det jo ikke tvil lettest å legge slange, går raskere enn rør, og letere å hekte opp enn å klamre rør. Ofte er det trange adkomstmuligheter med motorene på plass, VV-bereder og all annet slags raskens utstyr som er montert i veien i forhold til tomt skal. Så man må også se praktisk på det tenker jeg. Tror jeg ville droppet trekkrør, da slangene blir mye vanskeligere å inspisere, men sikkert en smaksak.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kobber rør fra tank, og slange til motor. Rørene er fine, slangebitene ble skiftet for noen år siden da de begynte å lekke/ sprekke. Ettersom de var rett ved dynamoen var det greit å ordne det tidlig. Har dog slanger der jeg skiftet ut det engelske krysskoblingssystemet for noen år siden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...