Jump to content

Verktøy for demontering av Bravo III propell


skyhawk

Recommended Posts

Takker!

 

Jeg skal sjekke med Biltema. Ser ut som om 38 mm er en litt uvanlig størrelse på piper. Ellers, så ser jeg at det er 2 mutre som skal ut for å frigjøre begge propellene (i tillegg til anoden ytterst).

 

Jeg mistenker at det er lenge siden propellen har vært av. Det kan i verste fall bety at mutrene sitter godt fast. Er det noen spesielle forhåndsregler jeg bør ta før jeg går i gang med dette?

Link to post
Share on other sites

Egentlig skal det være ca 37 mm (som naturlig nok ikke er spesielt kurant størrelse å få tak i her til lands siden det egentlig er 1-7/16 ", men 1,5" altså 38 mm funker jo også).

Men 36 mm pipe går også hvis du sliper litt innvendig i pipa.

Jeg brukte en luftdrevet minibåndsliper og det var kjapt gjort.

 

Den store mutteren er derimot ca 70 mm (2-3/4") så det kreves noe større verktøy der.

 

Jeg kjøpte et slikt kombiverktøy til Bravo 3 som tar begge.

 

bilde

 

Den originale store ser slik ut

 

bilde

 

Og her er filmen

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takker igjen for info.

Verktøyet på bildet over, så jeg på eBay. Jeg antar at det også finnes en lignende til den ytre mutteren (37 mm).

Kanskje like greit å skaffe seg originalt verktøy, så slipper dette å bli flaskehalsen.

 

Edit: Lurer også på hvor du fikk tak i kombiverktøyet....

Redigert av skyhawk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor kjøpte du det kombiverktøyet teerex?

 

Det var en eller annen propellsjappe i USA men sikkert noen i Norge som skaffer. Og evt. på ebay naturligvis.

Søk etter bravo 3 eller bravo III prop nut wrench.

 

Slik f.eks. http://www.nettleprops.com/store/p/93-Mercruiser-Bravo-Three-Propeller-Wrench.aspx

 

Denne er flott http://hillmarine.com/accessories/s-s-bravo-iii-prop-wrench.html/

 

Som nevnt, et par minutter med egnet slipemaskin inni pipa (mini båndsliper, luft eller elektrisk) så passer en 36 mm pipe som hånd i hanske til ytre mutter (mutteren er vel 36,5 mm eksakt).

Til den store kan man jo lage seg et verktøy eller bruke fastnøkkel hvis man ikke bestiller kombiverktøyet.

 

Den originale store pipa får man her http://www.ravnsgarage.no/deler-og-utstyr/verktoy/prop-wrench

Den er jo grei hvis man skal kunne bruke momentnøkkel.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...