Jump to content

Forbehold kjøp etter oppdagelse av brutt plombering på dieselpumpa


Zach

Recommended Posts

Jeg har anskaffet en KAD43 2005 modell. Skal ha gått lite - og det kan godt stemme fordi motoren ser veldig fin ut. Dieselpumpa skal være reparert pga. knekt splint i dieselpumpa ("kjent problem"), testet og OK.

Ved inspeksjon i dag ser jeg at plomberingen på mengdeskruen på dieselpumpa er brutt, så det er vel forsøkt å tyne motoren for flere hestekrefter(?).

Kan dette ha noe med brutt splint å gjøre? Motoren er ikke montert ombord, og jeg har ikke sendt oppgjør. Bør jeg ta noe forbehold? Hvordan sjekke hvor mye skruen er justert? Sende i retur?

Setter pris på synspunkter om dette.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skruen kan skrues inn ca eitt tørn før det ligger ein ny blombering.Så lenge den innerste ikkje er fjerna er det liten effektøkning,.Er vel mulig den er brutt ved rep av pumpe.

Veit ikkje om motoren tar skade av justeringenom det kun er inn tilførste hinder

Det bør vere enkelt å sjå om innerste er fjerna,da den ligger som ein stopper på skruen

Link to post
Share on other sites

Dieselverksted som reparerer dieselpumper skal normalt sett montere ny plombering etter testkjøring i benk. Du kan ta kontakt med dieselverkstedet som har reparert dieselpumpen og høre hva som er deres praksis.

Ved justering av mengdeskruen på ve-pumper(som den over) tilsier tommelfingerregel at 1/4 omdreinger inn gir ca 10% effektøkning. Ved større justeringer bør man ha stålkontroll på eksostemperatur for å unngå havari. For å være sikker ville jeg fått testkjørt dieselpumpen i benk for å verifisere dieselmengde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...