Zach Startet 4.November.2015 Del på Facebook Startet 4.November.2015 (redigert) Jeg har anskaffet en KAD43 2005 modell. Skal ha gått lite - og det kan godt stemme fordi motoren ser veldig fin ut. Dieselpumpa skal være reparert pga. knekt splint i dieselpumpa ("kjent problem"), testet og OK. Ved inspeksjon i dag ser jeg at plomberingen på mengdeskruen på dieselpumpa er brutt, så det er vel forsøkt å tyne motoren for flere hestekrefter(?). Kan dette ha noe med brutt splint å gjøre? Motoren er ikke montert ombord, og jeg har ikke sendt oppgjør. Bør jeg ta noe forbehold? Hvordan sjekke hvor mye skruen er justert? Sende i retur? Setter pris på synspunkter om dette. Redigert 4.November.2015 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 4.November.2015 Del på Facebook Svart 4.November.2015 Skruen kan skrues inn ca eitt tørn før det ligger ein ny blombering.Så lenge den innerste ikkje er fjerna er det liten effektøkning,.Er vel mulig den er brutt ved rep av pumpe. Veit ikkje om motoren tar skade av justeringenom det kun er inn tilførste hinder Det bør vere enkelt å sjå om innerste er fjerna,da den ligger som ein stopper på skruen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 4.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2015 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 4.November.2015 Del på Facebook Svart 4.November.2015 Ser ut som det kun er strengen som er fjerna,dvs plastdekslet som ligger over skruen.Den skruen kan skrues i ca eitt tørn Den hylsa som ligger på skruen virker som den ikkje er berørt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 4.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2015 OK, takk for vurderingen. Da er det kanskje ikke noe problem med risiko for at splinten knekker igjen (på grunn av dette)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mort1 Svart 5.November.2015 Del på Facebook Svart 5.November.2015 Dieselverksted som reparerer dieselpumper skal normalt sett montere ny plombering etter testkjøring i benk. Du kan ta kontakt med dieselverkstedet som har reparert dieselpumpen og høre hva som er deres praksis. Ved justering av mengdeskruen på ve-pumper(som den over) tilsier tommelfingerregel at 1/4 omdreinger inn gir ca 10% effektøkning. Ved større justeringer bør man ha stålkontroll på eksostemperatur for å unngå havari. For å være sikker ville jeg fått testkjørt dieselpumpen i benk for å verifisere dieselmengde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 5.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2015 Takk for kommentaren Mort1. Har fått samme tips fra en som jobber i bransjen. Så da blir vel det fulgt opp etter hvert. Blir neppe prøvekjørt i båt før til våren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.