Jump to content

Tillatt hastighet i Drøbaksundet


NW390

Recommended Posts

Hei!

Jeg kontaktet Oslo Havnevesen mhp tillatt hastighet i Drøbaksundet i Oslofjorden. Jeg fikk beskjed om at det ikke var noen begrensinger utover de vanlige (avstand til land/hastighet). Er dette korrekt (den jeg snakket med virket ikke så sikker...)?

Mvh

NW390

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det regner jeg da med og håper inderlig :yesnod: (tenk å måtte kjøre i 5 knop i hele Drøbaksundet da :confused: )

 

Hvorfor skulle det ikke være korrekt da? Hvorfor skulle det ikke holde med de vanlige (avstand til land/hastighet)?

 

Får håpe vi slipper å ligge i 5 knop gjennom Drøbaksundet,- det er jo så laaaaangt... :wink::seeya:

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en 5 knops grense rundt hele "Nesodden" fra nesten innerst i Bunnefjorden til et godt stykke ut i Drøbaksundet. Jeg tror det er maks 5 knop 100 meter fra land. Jeg har det tegnet inn på Kystatlaset mitt -men ikke her hjemme - for kartet ligger i båten

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg kontaktet Oslo Havnevesen mhp tillatt hastighet i Drøbaksundet i Oslofjorden. Jeg fikk beskjed om at det ikke var noen begrensinger utover de vanlige (avstand til land/hastighet). Er dette korrekt (den jeg snakket med virket ikke så sikker...)?

Mvh

NW390

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nedsatt hastighet ved Drøbak. Ved Langebåene Dette burde Oslo havnevesen vist om. Oslo kontroll opplyser dette til alle som passerer ut og inn til Oslo. Her er det fartsbegrensning max 10 knop. (Mulig det kun gjelder større fartøy)

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er en 5 knops grense rundt hele "Nesodden" fra nesten innerst i Bunnefjorden til et godt stykke ut i Drøbaksundet. Jeg tror det er maks 5 knop 100 meter fra land. Jeg har det tegnet inn på Kystatlaset mitt -men ikke her hjemme - for kartet ligger i båten

<{POST_SNAPBACK}>

Ja , det er vel den generelle regelen. Over 150m fra land er det fri fart. Så spørs det om Drøbaksundet noen steder er under 300 meter bredt? Jeg vil tro at ved Askholmene, ved Aspond og ved Oscarsborg kan det kanskje være under 300m?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det er riktig, som det sies at det er 5 knops fart 150 meter fra land i kommunene rundt Oslofjorden.

Det gjelder Nesodden, Frogn, Vestby og Hurum. Asker og Bærum har spesielle regler.

I havnereglementet til Frogn kommune (for Drøbaksund) står det at fartøy ikke skal holde høyere fart

enn at bølger ikke forvolder skade på bryggeanlegg, på badende og fortøyede båter.

 

Ifjor i November ble DFDS politianmeldt for skade på flytebrygger på Sjøsenteret på Husvikholmen i Drøbak.

 

Farten var bekreftet av inspektør ombord til 12,7 knop. tre utriggere ble revet løs fra festene på en av flytebryggene.

 

Hva resultatet av anmeldelsen ble, vet jeg ikke.

 

Det man skal sjekke er hva det lokale havnereglement sier, og det varierer fra kommune til kommune.

 

Faxen :smash:

Redigert av Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel allment kjent for de som ferdes i disse områdene i allefall for motorbåtfolket som oppnår hastigheter over 5 knop, så det burde være unødvendig med dette, men her for noen av kommunene langs Oslo Fjorden. For de som ikke er stødig i dette så er det bare å lese til øyet blir stort og vått på lovdata.

Asker kommune

 

§ 1. 15 knop er den største tillatte hastighet i følgende farvann:

 

a. I havneområdet innenfor en linje trukket fra krysningspunktet mellom kommunegrensen og en rett linje trukket mellom den sorte staken syd av Lilleåstangen til nordøstre pynt av Hareholmen til østligste pynt av Høyerholmen, nordøstligste pynt av Rødskjærene, sørvestre pynt av Søndre Rødskjær, sørøstre pynt av Søndre Bjerkeøskjær, nordøstre pynt av Elnestangen, derfra rettvisende syd til kommunegrensen mot Røyken utenfor Slemmestad.

 

 

§ 2. 5 knop er største tillatte hastighet i følgende farvann:

 

a. Innenfor en avstand av 150 m fra land, båthavner, brygger, forankrede båter, fiskeplasser o.l.

b. Slependrenna fra Bærums grense til og med Hestsund, Vestre Halsbukt og Breivika inkludert.

c. Østre Halsbukt innenfor det smaleste i åpningen.

d. Vendelsund, fra en linje trukket melom Nordre Brygge, Brønnøya, og Østre Brygge, og Søndre Brygge, Nesøya.

e. Langårasundet (Middagsbukten) fra en linje trukket fra Brønnøyas sydøstligste nes til Langåras nordspiss, til en linje mellom Langåras sydvestre spiss og øya Spannlokket.

 

 

Bærum kommune

§ 1. Fartsbegrensning

 

1. 5 - fem - knop er største tillatte hastighet innenfor en avstand av 150 meter fra land eller øyer innenfor Bærum havnedistrikts grenser.

2. Utenfor denne 150 meters sone skal 15 - femten - knop være største tillatte hastighet i følgende område:

Fra sort stake syd av Lillaastangen, over sydligste punkt på Lille Oust, over sydligste punkt på søndre Vassholmen, over østligste punkt på Gjeitholmen og i en rett linje over Svartskjær til grensen for Oslo havnedistrikt.

 

Frogn kommune

§ 1. Fartsgrense.

 

5 knop er største tillatte hastighet i en avstand mindre enn 150 meter fra land langs hele kommunens kystlinje i Bunnefjorden til Nesodden grense og mot Oslofjorden fra Nesodden grense til Elveskjær og langs samtlige øyer beliggende i Frogn kommune, såfremt ikke andre og strengere fartsgrenser gjelder.

 

Hurum kommune

 

Forskrift om fartsbegrensning i Drammen og Svelvik havnedistrikter (sjøkart nr. 4), Drammen, Svelvik, Hurum kommuner, Vestfold og Buskerud.

Kystdirektoratet har 1. november 1991 med hjemmel i lov om havner og farvann av 8. juni 1984 nr. 51, § 6 annet ledd og forskrift om fartsbegrensninger i sjøen av 30. desember 1988 nr. 1182, § 3 første ledd, godkjent Havnerådet for Drammensregionens interkommunale havnevesenets vedtak av 26. juni 1991 om fartsbegrensninger i Drammen og Svelvik havnedistrikter slik:

 

I havneområder, innenfor en rett linje trukket mellom Tangen kirke og Tømmerterminalen, innføres fartsbegrensning på maks. 5 knop.

 

I Svelvikstrømmen innenfor et sjøområde avgrenset i nord av en rett linje trukket 090 ° fra Blindskjær lykt og i syd av en rett linje øst-vest gjennom Svelvikrenna Søndre lykt innføres fartsbegrensning på maks. 7 knop.

 

Forsettlig eller uaktsom overtredelse av forskriften straffes med bøter, jf. § 28 i lov om havner og farvann av 8. juni 1984 nr. 51.

 

Ikraftredelsesdato 1 - en måned etter innrykking i Norsk Lovtidend. Fra samme tid oppheves forskrift av 1. april 1961 nr. 3151 om endring i havnereglementet for Drammen og Svelvik § 8 siste setning om 7 knops fartsbegrensning på strekningen Blindskjær-Batteriøya i Svelvik

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

??????????????????????????????

Generellt 15Kn ja, innenfor øyene. Ellers gjelder jo 5Kn grensen også her hvis du er nærmere land enn 150m.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Snakket med Bærum Havnevesen, ting er på gang, men gjeldende forskrift er 1981-08-04 nr. 3050.

 

Jfr. også Mouches link ovenfor: link til lovdata.

 

PS. Før man hytter med nevene så har feks. Rigmor og Rigfar disp. til 7 knop. Rigmor er forøvrig Norges eldste rutegående ferje :smiley:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Dette om Hurum:

 

Fartsbegrensning

 

Innenfor Hurum kommune i en avstand av 150 meter fra land eller øyer i hele kommunens kystlinje fra kommunegrensen ved Beston i Oslofjorden til kommunegrensen ved Grimsrud i Drammensfjorden, unntatt Svelvikstrømmen, er største tillate fart 5 knop.

 

I Sætrepollen og Sandspollen gjelder fartsgrensen inne i hele området.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...