Nebbsild Startet 6.November.2015 Link til dette innlegget Startet 6.November.2015 Hei! Har kjøpt meg en Loddebåt fra Langevåg, Bømlo. Jeg er 17 år og noe uerfaren på dette området. Denne båten har jeg kjøpt en Marna M1 motor til. Har en startmotor som var på da jeg fikk den, men jeg lurer på hvordan denne skal kobles opp. Jeg har også en Delco-remy dynamo som jeg skal montere på. Denne dynamoen har tidligere stått på en Sabb 10, uten om at jeg vet mer om den. Systemet har jeg kjøpt et Biltema 12V batteri. Det jeg lurer på er hvilke kabler og hvor tykke disse skal være? En annen ting er om jeg bør ha en sikring i et slik system og isåfall hvor mange Amper må den være på? Kan denne da isåfall sikre mot overbelastning? Har hørt om at dynamoen trenger ladelampe. Trenger den kun da å kobles opp på en av kablene på dynamoen. skal legge ut flere bilder om det er ønskelig. Takker for svar! Bildet er av motoren etter den er montert. Har også nettopp lagd motorhus, men mangler lokk. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 6.November.2015 Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 Hei, og velkommen til baatplassen. Om jeg kan hjelpe vet jeg ikke, men her er det mange som kan veldig mye om det du etterspør. Men det som helt sikkert trengs er bilder av både starter og dynamo, og da med tilkoblingspunktene. Prøv å få med bokstaver og tall om det er noe kontaktene er merket med. Det finnes både skrustartere og mer vanlige startere og koblinger er ganske ulike. Sitér dette innlegget Link to post
Nebbsild Svart 6.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 Takk for svar! Har funnet mange gode innlegg om dette emne jeg også, men jeg har ikke funnet noen som svarer på sikringspørsmålet mitt og heller ikke kabelstørrelse . Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Hei Eg tenkjer litt omkring dette, og spør litt. Først vil eg ha sagt at dette med bilde av dynamo og starter, son er nevnt kan vera ein svært god ide. Videre: ein dynamo, starter, starteknapp og ladelys er ein svært spartansk installasjon, so eg føler ikkje at det er rett å setja kabelstørrelser etter kun dette. Eg vil lista opp litt meir, som eg reknar med vil komma: Motor: Skal motoren ha glødeplugg? Kva med temperaturviser og oljetrykkslys? Turteller? Lengden på kablane mellom starter og batteri har ogso stor innflytelse på kor tjukke dei må vera. Båt? Båten skal ha landterner, det har mor Norge sagt. Men kjem der overbygg, med vinduspussere, lyskaster, horn, innelys og stereo? (kjøleskap er det berre å gløyma, med ein dynamo som er liten nok til å ha vore brukt på ein 10 Hk Sabb). Magne Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Du finner det meste her :http://marna.no/wp-content/uploads/2015/05/M1.pdf På side 13 er det koblingsskjema som også viser kabeltykkelse. Dynamoen er jo ikke den du har, men det finner vi fort ut av hvis du bare har et bilde av din. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Hei Det blei veldig stille i denne tråden, har eg skremt trådstarter bort :confused: No ser eg i boka som hegra lenker til at der er brukt 50 kvadrat kabel mellom batteri og starter. Den boka har ogso tegna inn ein sikring på ledning ut frå dynamoen. Dette er greit på dei gamle likestrømsdynamoane, men sikring MÅ IKKJE FOREKOMME i ledning ut frå vekselstrømsdynamo. Den ledningen kan leggjast frå dynamoen til samme skruen på starteren som batteriledningen er, og eg meiner 16 kvadrat er greit. På den skruen på starteren skal der ein ledning til, 6 kvadrat, som skal til tenningslåsen. Ein passe sikring i denne er 30 A, som plasseres nær starteren. Frå tenningslåsen skal der so ein 6 kvadrat til starterinnslaget. Frå tenningslåsen skal der ogso ein 1,5 kvadrat til ladelyset, og videre 1.5 kvadrat frå den andre tilkoblingen på ladelyset til dynamoen. Dermed so har vi eit opplegg omtrent so enkelt som trådstarter spør etter. Ellers vil eg ha sagt at ladelyset må vera ei gammeldags lyspære, gjerne 4 watt, LED-lys duger ikkje. Videre vil eg ha sagt at om der skal noko forbruk på dette, so klarer den 6 kvadraten som er mellom starter og tenningslås ca 200 watt, for meir forbruk. bruk tjukkare kabel. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Nebbsild Svart 9.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Takk for det! Først ein beklagelse. Beklager at eg ikkje har svart etterkvart som folk har svara. Eg har desverre ikkje hatt tid til å svara. Takk Magne, det var "spot on". Det var akkuratt dette eg lura på! Då veit eg meir korleis eg skal leggje det opp. Skal heim til helga å bjunda, gler meg! Båten gjenstår det mykje arbeid på og det skal bli bra å få det elektriske til å fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 9.November.2015 Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Eg vil ogso anbefala at du allierer deg med ein elektrikar, og får pressa kabelsko på endane av desse store kablane, lodding der er absolutt ikkje å anbefala. Sitér dette innlegget Link to post
Nebbsild Svart 9.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2015 Topp, det skal eg nok få til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.