Mingeming Startet 6.November.2015 Link til dette innlegget Startet 6.November.2015 Hei. Jeg kjøpte en Alicraft 26, 78 modell. Men viser seg at jeg kjøpte ditt, I fint utseende. Første turen sa Propellen og drevet takk for seg. Etter at takstmann har sett på den, konkluderer han med at drevet var uten olje og utsatt for vann. Jeg får dekket av forsikring alt annet enn drevet. (Jeg kjøpte "som den er" i god tro). I annonsen står det at Propellen var ny I 2014, og hadde hatt full service I påsken I år. Så da sitter jeg her, som første gangs kjøper av båt, og vet ikke hva jeg kan gjøre. Noen som vet, så settet jeg stor pris på svar ☺ Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig volvo penta 280 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Propellen kan du jo gjenbruke. "Nytt" vp280 drev får du feks her (hvis det gamle er beyond repair) : finn kode : 64142040 Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mingeming Svart 7.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Tusen takk for svar. Skal sjekke det ut ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 (redigert) Det var mest for å illustrere at dette lar seg løse uten at det trenger koste en formue da. Men hvis giret har vært fullt av vann lenge så kan det kanskje være like greit å bare bytte.. Hvis du ikke har travelt så dukker det opp flere av disse til grei pris tipper jeg. Men du skriver at propellen sa takk for seg. Er den skadet, eller er den forsvunnet, eller er det bare det at den ikke går rundt lenger pga drevet ? En annen ting er jo ansvaret til forrige eier. Hvis drevet skjærer seg på første tur pga lang tid uten olje og i saltvann, så er jeg usikker med om selger kommer unna med "som den er". Det vil sikkert andre kunne si noe mer kvalifisert om utover dagen. Men det viktigste som førstegangskjøper akurat nå : dette lar seg løse, ingen grunn til panikk ! Redigert 7.November.2015 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
000 Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 at noe som er 30 år+ `"plutselig" takker for seg er ikkje akkurat noen bombe. Det er gjort på under en time sjøl for de som aldri har gjort det før å bytte et slikt drev. Det ligger brukte i fleng på finn. Koster ikkje mange kronene. Alt etter hvilken motor du skal ha det til. De med utveksling for firer får du kastet etter deg, de til V8 og diesel er det faktisk folk som vil ha enda så der kan en ikkje sitte rundt å vente. Ellers forstår eg ikkje ka du meina med propellen hadde hatt full service og takket for seg. Propell er bruk og kast. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 En ting er plutselig, en annen er på første tur. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Komodo Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Lurer litt på hva du mener med at propellen takket for seg. Gikk du på grunn? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
000 Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 En ting er plutselig, en annen er på første tur. Ja men det kunne likegodt vært siste tur på fjoråret da mao. Sitér dette innlegget Link to post
Mingeming Svart 11.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Gikk på grunn, da vi ikke lenger hadde drivkraft. (Var vind og bølger, og dreggen fikk ikke tak). Propellen fikk et blad knekt, og hakk på de andre. Men som dere skriver, så har jeg sjekket annonser "for salg" og ringt rundt til båtservice marinaer. Så det ordner seg nok. Må bare finne ut om man skal bytte drev og propell, eller om man skal investere I en nyere brukt motor. (Da takstmannen mente det kunne være en god idé -med tanke på at motoren er fra 99). Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 ja jøss såå gammel som 99 da gitt Sitér dette innlegget Link to post
Mingeming Svart 11.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Takstmannen mente det... men har lyst å få skiftet drev og propell, så se hvordan den går til sommeren. Si gjerne hva du mener ☺ Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 En motor fra 99 er jo nesten ny i båtsammenheng! Med mindre den er svært dårlig vedlikeholdt kan jeg ikke se noen grunn til å bytte den ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sebba2 Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Enig med inex. Vi har båt/motor/drev som er fra 99. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Komodo Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Det er vel mer vanlig å sette inn en motor fra 1999 enn å hive ut Mulig jeg misforstod ditt første innlegg. Jeg oppfattet det som om du ønsket å klage til selger for at drev og propell "sa takk for seg". Men dersom du har dratt på grunn blir det nok leit å klage på propellen. Om drevet var i dårligere forfatning enn det selgeren hevdet kan du jo alltids klage på det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Hmm, en takstmann som anbefaler å bytte ut en båtmotor fra 99 fordi den er så gammel... Syns egentlig det setter resten av vurderingen i dårlig lys. Hva skjedde egentlig når båten stoppet? Tok du bilder av drevet osv når det ble inspisert? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Kanskje det var 1899 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mingeming Svart 12.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Har bilder av drev og propell. Så har sendt klage til selger, da jeg har lest gjennom "kjøpslovens regler om brukt salg/kjøp av båt". Takstmannens ord var; "Da drevet stoppet, ble båten drevet mot land, der propell ble knekt og skroget noe skadet. Drevet var ødelagt før grunnstøttet" Så får jeg vente og se om jeg får noen kroner tilbake. Som jeg skrev på første innlegg, så er jeg ny I båtlivet, så fikk en dårlig start. (Må bare deale med det). Men tar til meg alt jeg kan lese og finne ut av. Så jeg skjønner mer og mer. Masse mer å finne ut av, så skal ringe rundt til service-havner, prate med folk, og ha båten klar til sommeren! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Du har drevet ganske heftig for å knekke propellen. Høres ut som en dramatisk opplevelse for en nybegynner. Godt du tar det med godt mot Litt off topick så finnes det endel metoder for å bremse avdrift. Dreggen tok jo ikke, men da er ett drivanker nyttig. Har du ikke det, kan en pøs i en tamp hjelpe litt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
bmwmaxi Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Dette er sikkert samme som du trenger. Ikke mitt. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=62675760&searchclickthrough=true&searchQuery=transom Sitér dette innlegget Link to post
Mingeming Svart 12.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Dette er sikkert samme som du trenger. Ikke mitt. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=62675760&searchclickthrough=true&searchQuery=transom Tusen takk, men har 8 sylinder, diesel. Trenger veksling 1.61:1 Men det finnes der ute ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Mingeming Svart 12.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Du har drevet ganske heftig for å knekke propellen. Høres ut som en dramatisk opplevelse for en nybegynner. Godt du tar det med godt mot Litt off topick så finnes det endel metoder for å bremse avdrift. Dreggen tok jo ikke, men da er ett drivanker nyttig. Har du ikke det, kan en pøs i en tamp hjelpe litt. Skal sjekke det ut. Takk for tips ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.