Jump to content

Kjøpt VP 280 drev fullt av vann og defekt propell.

Mingeming

Recommended Posts

Hei. Jeg kjøpte en Alicraft 26, 78 modell. Men viser seg at jeg kjøpte ditt, I fint utseende. Første turen sa Propellen og drevet takk for seg. Etter at takstmann har sett på den, konkluderer han med at drevet var uten olje og utsatt for vann. Jeg får dekket av forsikring alt annet enn drevet. (Jeg kjøpte "som den er" i god tro). I annonsen står det at Propellen var ny I 2014, og hadde hatt full service I påsken I år. Så da sitter jeg her, som første gangs kjøper av båt, og vet ikke hva jeg kan gjøre. Noen som vet, så settet jeg stor pris på svar ☺

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig volvo penta 280 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Det var mest for å illustrere at dette lar seg løse uten at det trenger koste en formue da.

Men hvis giret har vært fullt av vann lenge så kan det kanskje være like greit å bare bytte.. Hvis du ikke har travelt så dukker det opp flere av disse til grei pris tipper jeg.

Men du skriver at propellen sa takk for seg. Er den skadet, eller er den forsvunnet, eller er det bare det at den ikke går rundt lenger pga drevet ?

En annen ting er jo ansvaret til forrige eier. Hvis drevet skjærer seg på første tur pga lang tid uten olje og i saltvann, så er jeg usikker med om selger kommer unna med "som den er". Det vil sikkert andre kunne si noe mer kvalifisert om utover dagen.

Men det viktigste som førstegangskjøper akurat nå : dette lar seg løse, ingen grunn til panikk !

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

at noe som er 30 år+ `"plutselig" takker for seg er ikkje akkurat noen bombe. Det er gjort på under en time sjøl for de som aldri har gjort det før å bytte et slikt drev. Det ligger brukte i fleng på finn. Koster ikkje mange kronene. Alt etter hvilken motor du skal ha det til. De med utveksling for firer får du kastet etter deg, de til V8 og diesel er det faktisk folk som vil ha enda så der kan en ikkje sitte rundt å vente.

Ellers forstår eg ikkje ka du meina med propellen hadde hatt full service og takket for seg. Propell er bruk og kast.

Gikk på grunn, da vi ikke lenger hadde drivkraft. (Var vind og bølger, og dreggen fikk ikke tak). Propellen fikk et blad knekt, og hakk på de andre. Men som dere skriver, så har jeg sjekket annonser "for salg" og ringt rundt til båtservice marinaer. Så det ordner seg nok. Må bare finne ut om man skal bytte drev og propell, eller om man skal investere I en nyere brukt motor. (Da takstmannen mente det kunne være en god idé -med tanke på at motoren er fra 99). Takk for svar.

Det er vel mer vanlig å sette inn en motor fra 1999 enn å hive ut :giggle:

Mulig jeg misforstod ditt første innlegg. Jeg oppfattet det som om du ønsket å klage til selger for at drev og propell "sa takk for seg". Men dersom du har dratt på grunn blir det nok leit å klage på propellen. Om drevet var i dårligere forfatning enn det selgeren hevdet kan du jo alltids klage på det.

Har bilder av drev og propell. Så har sendt klage til selger, da jeg har lest gjennom "kjøpslovens regler om brukt salg/kjøp av båt". Takstmannens ord var; "Da drevet stoppet, ble båten drevet mot land, der propell ble knekt og skroget noe skadet. Drevet var ødelagt før grunnstøttet" Så får jeg vente og se om jeg får noen kroner tilbake.

Som jeg skrev på første innlegg, så er jeg ny I båtlivet, så fikk en dårlig start. (Må bare deale med det). Men tar til meg alt jeg kan lese og finne ut av. Så jeg skjønner mer og mer. Masse mer å finne ut av, så skal ringe rundt til service-havner, prate med folk, og ha båten klar til sommeren!

Du har drevet ganske heftig for å knekke propellen. Høres ut som en dramatisk opplevelse for en nybegynner.

Godt du tar det med godt mot  :thumbsup:

Litt off topick så finnes det endel metoder for å bremse avdrift. 

Dreggen tok jo ikke, men da er ett drivanker nyttig. Har du ikke det, kan en pøs i en tamp hjelpe litt.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Du har drevet ganske heftig for å knekke propellen. Høres ut som en dramatisk opplevelse for en nybegynner.

Godt du tar det med godt mot :thumbsup:

Litt off topick så finnes det endel metoder for å bremse avdrift.

Dreggen tok jo ikke, men da er ett drivanker nyttig. Har du ikke det, kan en pøs i en tamp hjelpe litt.

Skal sjekke det ut. Takk for tips ☺

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...