Jump to content

AIS Transponder eller mAIS

MacNervik

Recommended Posts

Trenger litt oppklaring her.

Vurderer å skaffe meg AIS transponder.

Bare AIS mottaker er jo billig og greit ,men det kunne jo være greit å "gi" trygghet også ved å sende ut sin egen posisjon.

En AIS transponder (f.eks http://flak.no/produkter/Navigasjon,_lyd_og_bilde/VHF_og_kommunikasjon/AIS_Transponder_Class_B) - sender denne også min posisjon "hjem" ? - slik at alle kan finne meg via f.eks MarineTraffic - eller er det kun fartøy i radiorekkevidde rundt meg som kan lese posisjonen min ??

Om jeg går for mAIS (f.eks Appen "Boat Beacon") - da forstår jeg at det kun er andre brukere av mAIS og de som mottar AIS via mobil/PC som ser meg.

Stemmer det da at AIS mottakere som mottar via Radio/VHF-antenne og viser posisjon på kartplotter ikke viser båter som evt sender ut via mAIS ??

En "radio AIS transponder" koster jo litt - men om den virker ved å både sende via radiosignaler til båter i nærheten og samtidig sender min posisjon til "web" - så mener jeg at kostnaden med dette bør vurderes..

Noen som vet hvor ofte AIS blir sendt ??

Oppdateringsfrekvens ?

Redigert av MacNervik (see edit history)

Jeg har følt stor nytte av å ha klasse B transponder. Både ved å se andre fartøy og tryggheten man føler ved å vite at man blir sett av større skip. Spesielt utaskjærs, ved dårlig sikt og i mørket.

Med transponder synes du for andre båter og skip som har AIS mottaker samt på MarineTraffic der du er innenfor dekning av en av MT sine basestasjoner. Basestasjonene er som oftest drevet av private som setter opp en antenne og mottaker og sender videre til MT via nettet.

Med mAIS er du kun synlig på MarineTraffic.. I mAIS appen stiller du selv inn hvor ofte posisjonen skal oppdateres.

Jeg har ofte supplert med mAIS i områder uten dekning for kl B av MarineTraffic for at venner og kjente kan følge med.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Du må ha en transponder hvis andre på sjøen skal se deg. Synker du vil kystverkets mottakere nokså sikkert vite hvor din siste posisjon var før du ble borte, og letingen starter på rett plass. De har mye tttere nett en. MT.

Andre båter med ais vil se deg, og er du innen dekningsområdet vil du vises på MT.

Ta en titt på MT og se om du ser båter i det området du kommer til å ferdes. Da ser du fort om det er dekning i distriktet.

Mons

Erfaringen min med en klasse B-transponder er at jeg ofte ikke er å finne på MT, men det betyr egentlig ikke så mye for meg. Det viktige er at andre båter mottar min posisjon, hastighet, kurs, info om båten hvis de ønsker, og at jeg får tilsvarende fra andre båter i mitt nærområde. Min samboer har i blandt brukt MT for å se hvor jeg befinner meg, men jeg tror hun etterhvert har blitt så vant med at sist oppdaterte posisjon er opptil flere timer gamle at hun ikke ser noen dramatikk i det. Planlegger å bytte kabel og antenne til våren så det er godt mulig at det problemet vil bedre seg.

Hvis du sjekker områdene du tror du vil ferdes i på MT slik Mons foreslår må du også ta med i vurderingen at det er forskjell i utgangseffekt på klasse A og klasse B.

Dersom du bare vil ha AIS for at familie og venner skal vite hvor du er, er mAIS grei nok.

Men vil du at andre båter skal se deg, må du kjøpe en AIS transponder (klasse A eller B).

Så svaret er: NEI mAIS sees ikke av andre båter I nærheten !

Dvs. de kan se deg på Marinetraffic, men forsinkelsen er så stor at du må ikke finne på å navigere etter det.

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Imponerende hvor mange svar og hvor fort dere kom med tilbakemeldinger..

Har sjekket områdene jeg går i, og AIS dekningen er OK her.

Det var lite lystfartøyer å finne blandt båtene med AIS.

Om jeg kjøper AIS-transponder , og kobler den på "tenningen" så slår vel den seg automatisk av/på når jeg er ute å går.

Noen som vet hvor lenge siste posisjon blir liggende synlig på AIS.

Tenker da jeg er ute å går med båten (pg da er synlig "LIVE" via AIS. Om den da kommer fra til f.eks en uthavn - da slår AIS transponderen seg av.(fordi tenningen blir slått av).

Hvor lenge blir da "mitt signal" liggende på AIS sa ??

Litt usikker på hva du mener, men på MT ligger siste posisjon noen dager tror jeg det er.  Men Når du har slått av AIS'n, sender du jo ikke ut noe, og da er det ikke noe å se på plotterskjermen til andre båter. Jeg har koblet transponderen på forbruksbatteriet via en bryter. Da kan jeg jo la den fortsette å sende om jeg ligger i havn, om jeg ønsker det. Det er mange båter i vinteropplag som har AIS'n på hele tiden. Da vil andre båter se deg, og MT vil også vise deg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det du ser er da at det er kun "live AIS" som blir synlig på kartplotter, mens f.eks 1t gammelt AIS signal fra båten som er fortøyd bak nærmeste holme kun er synlig på MT.

Eller vil også en kartplotter "huske" AIS-signalet fra båten som slo av AIS for 1t siden ? - så sant kartplotteten (via AIS mottaker) har tatt imot signaler fra denne båten mens AIS sto på..

Jeg tror jeg kommer å kjøpe en AIS-transponder. Vil ha en som kan monteres skjult ,gjerne med egen GPS-antenne,

-som da også vil fungere som sporing om båten skulle ta seg en tur med evt tyver bak rattet. (Betinger da at tyvene starter motor)

Posisjonsdata er ferskvare.... Om du ønsker å forbli synlig bak en holme må du la senderen din være aktiv. MT vil vise posisjonen kortvarig (dersom den ble registrert av deres mottakere), men da som en gammel posisjonsrapport som ingen bør oppfatte som fortsatt gyldig. Om man søker på et spesifikt fartøy vil man få opp siste posisjonsrapport selv om den er langt tilbake i tid.

Vil absolutt anbefale deg en klasse B transceiver, veldig kjekt båtutstyr det. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Det du ser er da at det er kun "live AIS" som blir synlig på kartplotter, mens f.eks 1t gammelt AIS signal fra båten som er fortøyd bak nærmeste holme kun er synlig på MT.

Eller vil også en kartplotter "huske" AIS-signalet fra båten som slo av AIS for 1t siden ? - så sant kartplotteten (via AIS mottaker) har tatt imot signaler fra denne båten mens AIS sto på..

Jeg tror jeg kommer å kjøpe en AIS-transponder. Vil ha en som kan monteres skjult ,gjerne med egen GPS-antenne,

-som da også vil fungere som sporing om båten skulle ta seg en tur med evt tyver bak rattet. (Betinger da at tyvene starter motor)

Det er snakk om bittesmå datapakker som blir sendt og mottatt fortløpende i eteren. Om pakkene blir lagret eller ikke er utstyrsavhengig, men i navigasjonssammenheng er det nok best om gamle data ikke blir hengende igjen, skjermbilde vil da fort bli uoversiktelig.

Kystverket sitt system, som redningstjenesten bruker mest, lagrer data i lang tid slik at f.eks. kystradio kan gå inn og finne siste kjente posisjon og kurs på en båt, dette kan være svært nyttig.

mvh

Helge

Redigert av hev (see edit history)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...