Jump to content

Tips til en skikkelig landstrømkabel!

erlend-fs

Recommended Posts

Biltema har en utmerket 2,5mm2 kabel for 16A med eurokontakter i begge ender som tilfredsstiller alle krav. Du får den i 10m og 25m lenger til kr.329,- og 599,- Jeg har denne kabelen selv, og den virker å være myk og solid.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Når Biltema sier: Skjøtekabel 1-fase, CEE. 3 x 2,5 mm² RDOE-kabel (H07RN-F). Godkjent for bruk utendørs. IP44. Maks. belastning: 3600 W. 250 V/16 A, er det vanskelig å finne noe bedre.

Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg har en 1,5mm2 40M lang kabel som skulle kastes av en eller annen grunn da jeg jobbet i NRK i 1978 og som jeg lurte unna. Den var blitt brukt i studio ut til de tunge studiokameraene. Den hadde jeg i mange år liggende ut til garasjen, sommer som vinter, og den bruker jeg nå i båten dersom det er langt til nærmeste strømstolpe. Den har fått et par sprekker i isolasjonen som jeg har reparert med vulketape, men er ellers myk og fin! Den må ha vært av ypperlig kvalitet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har også den kabelen i båten. Den virker tykk og solid i gummien, og kvaliteten virker veldig god. Men til daglig håndtering synes jeg de gummikablene sverter litt, så jeg er ikke helt fornøyd til mitt bruk. Kommer nok til å bytte til en plastkabel, så blir den gamle degradert til skjøteledning.

Men hvor langt strekk skal du ha?

Jeg har også den kabelen i båten. Den virker tykk og solid i gummien, og kvaliteten virker veldig god. Men til daglig håndtering synes jeg de gummikablene sverter litt, så jeg er ikke helt fornøyd til mitt bruk. Kommer nok til å bytte til en plastkabel, så blir den gamle degradert til skjøteledning.

Men hvor langt strekk skal du ha?

Bevegelig plastkabel er ikkje godkjent til utendørs bruk, den takler ikkje UV lys godt nok.

For øvrig er den kabeltypen H07RN-F ein riktig kabeltype til dette bruket. Ja, den kan begynna å sverta litt etter å ha lege ute i all slags vær ei stund.

Magne

Redigert av Dinamo (see edit history)

Skal kjøpe inn materiell, trekke ledningene der de skal ligge, også kommer det en rørlegger å skrur alt på plass til slutt. Derfor jeg prøver å finne ut av alt jeg skal handle: strømkabler, skilletrafo, sikringer og jordfeilbryter

Selv hadde jeg stolt mer på en elektriker for å koble til dette utstyret, men det er sikkert bare meg. ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Kan det være noe problem da? Det går jo an å vaske hendene etter håndteringen. Det blir jo kun to ganger i løpet av en helg, når en legger ut kabelen på fredag, og når en tar den inn på søndag. :wink::saint:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Bevegelig plastkabel er ikkje godkjent til utendørs bruk, den takler ikkje UV lys godt nok.

Mulig at det er min inkompetanse på området som skinner gjennom, men det var en kabel ala` disse gule og ogange som det linkes til lenger opp her jeg hadde i tankene, ikke typen rød skjøteledning fra Europris :giggle:  Jeg trodde i min villfarelse at det var en type plast i disse i disse kablene, men det er kanskje gummi i dem også? Ser at en av kablene det linkes til er en silikonkabel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...