erlend-fs Startet 7.November.2015 Link til dette innlegget Startet 7.November.2015 Hei! Bor i båt, og bruker mye strøm. Skal oppgradere landstrømanlegget, og lurer blandt annet på hva slags landstrømkabel jeg bør invistere i. Har 16A sikring på land, og må kunne utnytte denne maks. I tilleg vil jeg at kabelen skal være av tipp topp kvalitet, beregnet for maritimt bruk, vinter osv. Setter stor pris på anbefalinger og innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Biltema har en utmerket 2,5mm2 kabel for 16A med eurokontakter i begge ender som tilfredsstiller alle krav. Du får den i 10m og 25m lenger til kr.329,- og 599,- Jeg har denne kabelen selv, og den virker å være myk og solid. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Team Colibri Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Jeg har også Biltemakabelen, etter en sesong fungerer den fint. Hva fremtiden bringer vet jeg ikke, den ligger ute ca mars-desember men er fortsatt myk og fin i hvertfall. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Lars H. Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Når Biltema sier: Skjøtekabel 1-fase, CEE. 3 x 2,5 mm² RDOE-kabel (H07RN-F). Godkjent for bruk utendørs. IP44. Maks. belastning: 3600 W. 250 V/16 A, er det vanskelig å finne noe bedre. Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg har en 1,5mm2 40M lang kabel som skulle kastes av en eller annen grunn da jeg jobbet i NRK i 1978 og som jeg lurte unna. Den var blitt brukt i studio ut til de tunge studiokameraene. Den hadde jeg i mange år liggende ut til garasjen, sommer som vinter, og den bruker jeg nå i båten dersom det er langt til nærmeste strømstolpe. Den har fått et par sprekker i isolasjonen som jeg har reparert med vulketape, men er ellers myk og fin! Den må ha vært av ypperlig kvalitet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
erlend-fs Svart 7.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Takk!! Da blir det en tur til Biltema! Supert å få innspill! Erlend Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Har den kabelen fra Biltema som Lars linket til lengre oppe, på 10 meter. Kabelen har stått plugget i rundt fire år nå (bortsett fra når jeg er på tur). Den har tålt bevegelsene og været godt, gummien har ikke blitt hard og oppsprukket så langt Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Jeg har også den kabelen i båten. Den virker tykk og solid i gummien, og kvaliteten virker veldig god. Men til daglig håndtering synes jeg de gummikablene sverter litt, så jeg er ikke helt fornøyd til mitt bruk. Kommer nok til å bytte til en plastkabel, så blir den gamle degradert til skjøteledning. Men hvor langt strekk skal du ha? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
erlend-fs Svart 7.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Ok. Ser for meg 10-20meter Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 (redigert) Jeg har også den kabelen i båten. Den virker tykk og solid i gummien, og kvaliteten virker veldig god. Men til daglig håndtering synes jeg de gummikablene sverter litt, så jeg er ikke helt fornøyd til mitt bruk. Kommer nok til å bytte til en plastkabel, så blir den gamle degradert til skjøteledning. Men hvor langt strekk skal du ha? Bevegelig plastkabel er ikkje godkjent til utendørs bruk, den takler ikkje UV lys godt nok. For øvrig er den kabeltypen H07RN-F ein riktig kabeltype til dette bruket. Ja, den kan begynna å sverta litt etter å ha lege ute i all slags vær ei stund. Magne Redigert 7.November.2015 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
erlend-fs Svart 7.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Ok. Da er jeg igjen veldig takknemmelig for tips til en ny og bra kabel, som også skal være UV bestandig, og av ypperste kvalitet:-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 -du skriver at du skal oppgradere landstrøm ombord.... Snakker du da om hele 230v opplegget inklusiv sikringsskap, kabler og kontakter? -med mindre du er autorisert elektriker så må du da enten leie en, eller kjøpe en plug and play pakke. Da er det ofte med en skikkelig landstrømkabel. Sitér dette innlegget Link to post
erlend-fs Svart 7.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Skal kjøpe inn materiell, trekke ledningene der de skal ligge, også kommer det en rørlegger å skrur alt på plass til slutt. Derfor jeg prøver å finne ut av alt jeg skal handle: strømkabler, skilletrafo, sikringer og jordfeilbryter Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Skal kjøpe inn materiell, trekke ledningene der de skal ligge, også kommer det en rørlegger å skrur alt på plass til slutt. Derfor jeg prøver å finne ut av alt jeg skal handle: strømkabler, skilletrafo, sikringer og jordfeilbryter Selv hadde jeg stolt mer på en elektriker for å koble til dette utstyret, men det er sikkert bare meg. ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
erlend-fs Svart 7.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Her gikk det fort i svingen! Heldigvis en elektriker som kommer ;) Sitér dette innlegget Link to post
erlend-fs Svart 7.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 http://www.seatronic.no/landstrom-kabler-c-81_142/ratio-landstromskabel-p-4946 Kunne denne vært noe? Hva betyr 3x2,5 kvadrat mm? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Den var kostbar, for kun 15m! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Christensen Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Anbefaler en kabel som heter ROFLEX, orange, slik at den er lett å se, utrolig sterk ytterkappe og sverter ikke av! Får ikke kopiert adressen men Google roflex kabel Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Chiefengineer Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 VIlle ikke valgt gummikabel til dette formålet. Ekte dritt når den sverter av og holder heller ikke samme kvalitet på kappen som de mer "purpose made" kablene til dette bruket. http://www.victronenergy.no/shore-power-cables/shore-power-cable http://www.defa.com/no/marine/power_systems/accessories/cables/shorepower_cable_25m/ Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 (redigert) -tror min 20 meters kabel tilhørende C-tek pakken, kostet 2500, inklusiv en hendig oppbevaringsbag. Blodpris, ja... C-tek hadde en egen type kontakt, så det var liksom ikke noe alternativ. Men kvaliteten er det ikke noe å si på. Orange er den også gitt. Redigert 7.November.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 8.November.2015 Link til dette innlegget Svart 8.November.2015 Hadde tidligere svart kabel og den svertet av. Byttet til gul kabel a la Seatronic - da slipper man å være sort i hendene etter kveiling av kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.November.2015 Link til dette innlegget Svart 8.November.2015 (redigert) Kan det være noe problem da? Det går jo an å vaske hendene etter håndteringen. Det blir jo kun to ganger i løpet av en helg, når en legger ut kabelen på fredag, og når en tar den inn på søndag. Redigert 8.November.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 8.November.2015 Link til dette innlegget Svart 8.November.2015 Bevegelig plastkabel er ikkje godkjent til utendørs bruk, den takler ikkje UV lys godt nok. Mulig at det er min inkompetanse på området som skinner gjennom, men det var en kabel ala` disse gule og ogange som det linkes til lenger opp her jeg hadde i tankene, ikke typen rød skjøteledning fra Europris Jeg trodde i min villfarelse at det var en type plast i disse i disse kablene, men det er kanskje gummi i dem også? Ser at en av kablene det linkes til er en silikonkabel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 8.November.2015 Link til dette innlegget Svart 8.November.2015 Jeg bruker denne her fra Jula: http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelforlengere-forgrenere/skjoteledninger/skjoteledning-403152/ virker til å være godkjent året rundt utendørs. Virker helt tett og fin. Bruker den i hagen. Tidligere hadde brukte jeg en billigsak fra et eller annet sted. Fikk støt når den ble våt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.