Jump to content

Slitasje på ZF 220 gir med havari?

Ludde

Recommended Posts

Gjelder tydeligvis flere girtyper dette. Mitt babord TwinDisc mg502 gikk fløyten i fjor. Endte med brukt gir, men Zf 220 ble vurdert. Etter nøye forhandling ville nytt komme noe ned på 30tusen tallet (nesten helt ned) - men det har jo vært endring i kronekurs siden den gang.

Hei

Har samme lyd på mitt gear på babord side. Har velgt å leve med dette inntil nå , da jeg har 2stk gearkasser på hånd fra 1999. Spørsmålet er går det an å sjekke på noe vis om disse kassene har Pittings på tannhjulet. Ludde er selvsagt velkommen til å være med å kjøpe det ene.

Hei

Har samme lyd på mitt gear på babord side. Har velgt å leve med dette inntil nå , da jeg har 2stk gearkasser på hånd fra 1999. Spørsmålet er går det an å sjekke på noe vis om disse kassene har Pittings på tannhjulet. Ludde er selvsagt velkommen til å være med å kjøpe det ene.

Ja det kunne kanskje være noe forutsatt at de er i orden selvfølgelig. Løsningen for å sjekke dette, er å kjøre kassen i benk, og/eller åpne denne å ta en titt. KGK tar 2-3 timer på en slik jobb og det koster da fort kr. 2.500- 4.000 + moms , men det kan det jo være verdt.

Ellers så er jeg bare interessert i gearkasser brukt på styrbord side :lol: :lol:

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

Jeg har brukt mineraloljebasert motorolje SAE 30, API CD/SF/GL-1 på mine ZF 220A kasser i flere år uten problemer av noen art. Bytter olje hvert annet år.

Det er det samme som jeg har gjort, men det hat kanskje noe med tyngde på båt og hvor lett den går i vannet?

Båten din går vel lett i vannet og det gjør kanskje at temperaturen blir lavere?

Hvilke motorer har du i 410 Expressen din?

Hilsen Ludde

Spurte om selger visste hvilken som var gått på styrbord men det visste han ikke.

Er det mulig å sjekke med et micro kamera (snake) gjennom peilehullet mon tro??

Det skulle jeg tro var mulig, og det kombinert med en kjøring i benk burde gjøre susen

Hilsen Ludde

Hvor mange timer har kassene dine gått Ludde.

Mine har gått 1550 timer, tappet olje av begge idag og tok ut sil og sjekket magnet. det var ikke mye spon på noen av de.

Etter det som du og Ebonita har opplevd bytter jeg dreieretning på mine i vinter for å slite på den andre siden av tennene.

Var det mye spon på magnetpluggen din Ludde ?

bilde

Ja det lurte jeg også på, det enkleste hadde vært å skifte propeller fra side til side, også endre gir wiren på spakene. Trodde wiren kunne flyttes på kassa, men det er det bare en mulighet. Gjør jeg det slik kommer stb propell å gå CCW og bb gå CW, er usikker på om det har noe å si.

Alternativt er jo å skifte plass på kassene..

Jag kör j mest på låg power, men jag har inte någon känsla av att mina växlar går speciellt varma.

Ett enkelt sätt vore ju att kolla temperaturen med en optisk temperaturmätare efter en halvtimme på 2400 rpm.

Även skillnaden i temperatur mellan SB (som går 'rättvänt') och BB (som reverserar vid körning framåt), vore ju av intresse.

Eljest kvarstår min känsla att 'någon' har övervärderat effekttåligheten hos dessa backslag.

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Det kan se slik ut at disse girene er litt for små, etter det jeg kan se er disse laget for fritidsbåtbruk for 0,0935 kw/rpm.

Motoren er oppgitt til 272kw/2800 =0,0971 kw/rpm.....

Nå er dette oppgitt i max effekt uttak, så ved marsjfart er de vel inenfor.

Jeg har ikke så mye erfaring med gear, men en god del erfaring med store oljesmurte glidelagere. Der er erfaringen at en ikke nødvendigvis får merkbart større bæreevne ved å velge en tykkere olje. Tykkere olje gir større friksjon og derav høyere temperatur, slik at bæreevnen under drift ikke nødvendigvis blir bedre.

Likevel kan det muligens for et gear ha noe for seg å prøve med en tykkere olje.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det kan se slik ut at disse girene er litt for små, etter det jeg kan se er disse laget for fritidsbåtbruk for 0,0935 kw/rpm.

Motoren er oppgitt til 272kw/2800 =0,0971 kw/rpm.....

Nå er dette oppgitt i max effekt uttak, så ved marsjfart er de vel inenfor.

Så dette jeg også, og det er vel akkurat innefor, men ikke noe mer heller, så det finnes ikke noe sikkerhetsmargin med denne kassa. Men det er vel slik man får prisene ned på totalproduktet da :smiley:

Hilsen Ludde

Benytter Sunoco SAE30 singelgrade mineralolje på mine Twin Disc 5075. Bytter hvert annet år.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hei,denne våren forsøkte jeg med SAE#40 i stedet for #30 på mitt Twindisc MG506.  jeg merket ingen som helst forskjell i støy,men det ble plutselig en betydelig forsinkelse i vekslingen før gearet hadde fått driftstemperatur. Dette førte til at jeg skiftet oljen på nytt tilbake til #30 og da gikk vekslingen raskt igjen selv om giret var kaldt.  Driftstemp på mitt gir er ca 50 grader avhengig av sjøvanntemparatur

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...