Jump to content

Slitasje på ZF 220 gir med havari?


Ludde

Recommended Posts

Hei

Har samme lyd på mitt gear på babord side. Har velgt å leve med dette inntil nå , da jeg har 2stk gearkasser på hånd fra 1999. Spørsmålet er går det an å sjekke på noe vis om disse kassene har Pittings på tannhjulet. Ludde er selvsagt velkommen til å være med å kjøpe det ene.

Ja det kunne kanskje være noe forutsatt at de er i orden selvfølgelig. Løsningen for å sjekke dette, er å kjøre kassen i benk, og/eller åpne denne å ta en titt. KGK tar 2-3 timer på en slik jobb og det koster da fort kr. 2.500- 4.000 + moms , men det kan det jo være verdt.

 

Ellers så er jeg bare interessert i gearkasser brukt på styrbord side :lol: :lol:

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post

Jeg har brukt mineraloljebasert motorolje SAE 30, API CD/SF/GL-1 på mine ZF 220A kasser i flere år uten problemer av noen art. Bytter olje hvert annet år.

Det er det samme som jeg har gjort, men det hat kanskje noe med tyngde på båt og hvor lett den går i vannet?

Båten din går vel lett i vannet og det gjør kanskje at temperaturen blir lavere?

 

Hvilke motorer har du i 410 Expressen din?

Hilsen Ludde

 

Link to post

Jag kör j mest på låg power, men jag har inte någon känsla av att mina växlar går speciellt varma.

 

Ett enkelt sätt vore ju att kolla temperaturen med en optisk temperaturmätare efter en halvtimme på 2400 rpm.

 

Även skillnaden i temperatur mellan SB (som går 'rättvänt') och BB (som reverserar vid körning framåt), vore ju av intresse.

 

Eljest kvarstår min känsla att 'någon' har övervärderat effekttåligheten hos dessa backslag.

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

 Det kan se slik ut at disse girene er litt for små, etter det jeg kan se er disse laget for fritidsbåtbruk for 0,0935 kw/rpm.

Motoren er oppgitt til 272kw/2800 =0,0971 kw/rpm.....

Nå er dette oppgitt i max effekt uttak, så ved marsjfart er de vel inenfor.

Link to post

Jeg har ikke så mye erfaring med gear, men en god del erfaring med store oljesmurte glidelagere. Der er erfaringen at en ikke nødvendigvis får merkbart større bæreevne ved å velge en tykkere olje. Tykkere olje gir større friksjon og derav høyere temperatur, slik at bæreevnen under drift ikke nødvendigvis blir bedre.

 

Likevel kan det muligens for et gear ha noe for seg å prøve med en tykkere olje.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

 Det kan se slik ut at disse girene er litt for små, etter det jeg kan se er disse laget for fritidsbåtbruk for 0,0935 kw/rpm.

Motoren er oppgitt til 272kw/2800 =0,0971 kw/rpm.....

Nå er dette oppgitt i max effekt uttak, så ved marsjfart er de vel inenfor.

Så dette jeg også, og det er vel akkurat innefor, men ikke noe mer heller, så det finnes ikke noe sikkerhetsmargin med denne kassa. Men det er vel slik man får prisene ned på totalproduktet da :smiley:

Hilsen Ludde

 

Link to post

Benytter Sunoco SAE30 singelgrade mineralolje på mine Twin Disc 5075. Bytter hvert annet år.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hei,denne våren forsøkte jeg med SAE#40 i stedet for #30 på mitt Twindisc MG506.  jeg merket ingen som helst forskjell i støy,men det ble plutselig en betydelig forsinkelse i vekslingen før gearet hadde fått driftstemperatur. Dette førte til at jeg skiftet oljen på nytt tilbake til #30 og da gikk vekslingen raskt igjen selv om giret var kaldt.  Driftstemp på mitt gir er ca 50 grader avhengig av sjøvanntemparatur

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...