Jump to content

Salg av båt, kjøper trekker seg

Karisma 1

Recommended Posts

Fikk før helgen bud på båten på telefon.

Budet var ca 100000 kr under prisantydning.

Jeg tok betenkningstid til dagen etter fordi båten allerede er gunstig priset.

Jeg sendte sms dagen etter og aksepterte budet.

Nå har jeg fått sms fra kjøper at han trekker seg fra kjøpet.

Han skriver at han gjerne vil ha båten men kona vil ha 3 fot større.

Vi snakker om båter på 40/43 fot, så det er relativt store båter.

Er det noen her inne som har litt rede på juss og vet hvordan jeg står i forhold til kjøper som kom med muntlig bud over telefon?

En må tenke seg om littegrann. Ingen hensikt å førfølge noe slikt. Det siste du vil ha en en kjøper som da vil bli ekstremt misfornøyd allerede før båten er kommet han i hende og vil drive klappjakt på minste feil og kjøre tilsvarende runde mot deg kor kjøpslovens bokstav blir kastet tilbake og dette vil alltid garantert slå tilbake og du vil tape stort  på det! 

Ethvert bud fra noen som ikkje har gjort noe inspeksjon/ besiktigelse kan ikkje regnes som seriøst og er alltid bare å oversjå.  

Redigert av Knurrbart (see edit history)

Det er jo ikke snakk om å selge til noen som ikke vil ha den! Hvis nå karisma 1 selger båten om 3uker til en annen kjøper for en lavere pris en han først fikk muntelig tilbud om her, er den første budgiver pliktig til å betale mellomlegget! Problemet er å bevise muntlig avtale, men sms mail etc er skriftelig nok! se linken min lenger opp i tråden.

Alle tosker som strør om seg med bud på finn.no bør tenke seg om :rolleyes:

Synes dette alltid er litt ullent, muntlig eller skriftelig. Noe kjøpere sier: "selger du for x kr?", "kan gi deg x kr.", "jeg byr deg x kr". Uansett vanskelig og jeg hadde selv mange sånne da jeg solgte forrige båt. For hva er et bud mellom vanlige folk? Solgte til slutt til en som sa:"gir deg 20.000,- under prisantydning hvis båten er hel og pen som i annonse " - jeg svarte at det er greit, men inntil han har sett på den så kan det hende jeg selger den til noen andre. Men han kom som avtalt og tok båten. I mellomtiden fikk jeg mange "bud"; folk som fyller finn.no boksen med "hei, selger du for..." Sikkert like mange historier om dette som båter solgt :) Bare å innse at privatsalg er en karusell, og ikke regn med at salget er i orden før penga er på konto.

Makan til sprøyt. Å komme med noe sånt :rolleyes:   Man kan da altså 'selge' en båt så mange ganger man gidder da uten å faktisk selge den og ha ei heil inntekt på det. Alt man trenger da er en båt og en kamerat og vips så skal alle som våger komme med et løst bud for å sjekke terrenget brått betale måtte mellomlegget fra kameratens skambud men som likevel fikk tilslaget... Ærlig talt folka. Snakker høyt om at kjøpere er kjeltringer og banditter eine dagen og at selgere er svindlere av laveste ætt neste. Er visst en total mangel på bakkekontakt her. Kom over deg sjøl og stikk fingeren i jorda. It ain't over till the fat lady sings. Intet er solgt før penga er på konto. Elr i handa. 

Det er åpenbart at omtalte båt er nok en overpriset en på finn.no ellers hadde den blitt solgt for lengst. Så noe klappjakt på alle som våger by for å ta inn ekstra god pris er bare å pakke sammen. 

Eg trenger ikkje lese noen link for å vite hva praksis er. Vi alle som lever i den virkelige verden vet hva praksis er. Og den er langt unna hva sjølutnevnte experter med en fortid i speideren på et forum mener. Skal en forholde seg til hva enkelte mener her kan en altså ikkje diskutere pris lenger-...  noen annonserer noe til en pris. Eg foreslår en annen pris for det skal være interessant. Selger sier ja til forslaget. Ja det er jo flott og fint men det er jo fortsatt ingen handel ute å går, det er jo bare forhandlinger for at et objekt skal være interessant. Når man sier en pris så sier man jo bare at x antall kroner er der vi må være for det skal være interessant i å tenke på å kjøpe.  Det er jo først da reelle forhandlinger begynner og fortsatt har man jo sjølvsagt valget om man faktisk vil kjøpe eller ikkje. Skal en sette seg til å sutre for at interessenter kommer og går så får en jaggu å gjøre. 

Eksempelet med en kamerat er akkurat der vi er om enhver som oppfattes som 'budgiver' skal måtte betale noe mellomlegg. 

http://www.dinside.no/919486/sms-gjelder-som-bindende-avtale

Få det skriftlig, og få sånne idioter til å betale så det svir! ;)

Ref linken: "Som kjøper bør du passe deg for hva du sier til selgere. Før du er helt sikker på at du vil gjennomføre kjøpet, må du ikke gi uttrykk av at du har bestemt deg. Påpek i all kommunikasjon at du er kun er interessert før du ettertrykkelig forteller at du vil inngå en bindende kjøpsavtale."

Så blir vel egentlig spørsmålet til Karisma 1: Hvordan ble budet gitt? Og hva var ordlyden?

Generelt så er definisjonen på "hva er et bud er ifm handel mellom to privat personer" svært vanskelig. (Spørsmålet er altså IKKE når et bud er bindende) Noen som vet?

Knurrbart, jeg er uenig med deg.

Foreslår at du i morgen går til nærmeste eiendomsmegler og gir et bud, uten forbehold, på en konkret leilighet. Prøv, - og se hva som skjer om du trekker budet ditt etter at selger har akseptert budet.

Hensikten er jo at et bud skal være seriøst, og om man tar forbehold om noe, slik som finansiering, velsignelse av kona, tilstand etc etc, så må det fremsettes sammen med budet. Har man ikke tatt forbehold, så er man bundet til budet.

Snu på saken: TS aksepterer budet, men deretter trekker seg, fordi han har fått et høyere bud. Glem det, han har lik plikt da.

Dette er like stadig situasjonen når slikt tas opp her på forumet.

Hvor man "er" avtalerettslig er ikke tvilsomt -- foreligger det tilbud og aksept, så foreligger det også en avtale. Problemet er imidlertid at for å konstatere at det overhodet forelå et bindende kjøpetilbud og en forpliktende aksept, så må begge parters utsagn tolkes. Før man kan tolke utsagnene, må det foretas en bevisbedømmelse for å komme frem til (objektivt) hva hver parts uttrykk var. Det er i denne delen av analysen at trådstarters anliggende sannsynligvis vil alle gjennom, fordi helheten av skrevet og uskrevet dialog ikke vil gi tilstrekkelige holdepunkter for å finne noe som objektivt og i tråd med partsmening var forpliktende utsagn. 

Så langt det gjelder det rent praktiske synes jeg at Knurrbart har smarte tanker. Å forsøke å tvinge gjennom en handel med en uvillig kjøper eller å kreve erstatning for tapt fortjeneste på grunnlag av dels muntlig kommunikasjon, leder sjelden til noe godt resultat. Tvertimot vil det som regel bare føre til ressursbruk og irritasjon over lengre tid, uten et sluttresultat som rettferdiggjør noen av delene. Når man først ved å holde dels muntlig dels skriftlig dialog om salg som dette, og får problemer, er det beste an kan gjøre å analysere egen opptreden og identifisere hva man selv kunne ha gjrot forå unngå uklarhet. Av en sak som dette er det nok mange som kan lære litt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg er enig, Skipper, at i smidighetend navn, er det en lost case og man bare må la det gå. Og lærdom og bevissthet er det man sitter igjen med fra den aktuelle handelen.

Så får man bare håpe at flest mulig tar til seg grunnprinsippene og opptrer deretter i fremtiden.

Det beste for alle parter er at både en selger og kjøper holder ord.

Om TS i det hele tatt skal sitte igjen med noen "go'følelse" så kan han jo spørre kjøper om hvordan han ville forholdt seg om selger hadde trukket aksept av budet, og solgt til en annen.

Så langt det gjelder det rent praktiske synes jeg at Knurrbart har smarte tanker.

Problemet til Knurrebart er at han blander epler og pærer og bananer... I en forhandligssituasjon om pris, med forbehold, er det ingen som kan kreve noe som helst.

Og nei, man kan ikke tvinge folk til å kjøpe ting de ikke vil ha, men kjøper(e) bør være klarover konsekvenser ved et bindende bud og da mener jeg ikke bud alà: "selger du for 300 000kr?" meldinger på finn.no.

Har solgt ganske mange biler og noen båter gjennom finn.no de siste årene som privatperson. Det kommer ganske mange bud og "tullete" meldinger, disse bryr jeg naturligvis ikke om, men hvis vi har en avtale om pris og aksept fra begge parter, da er dette bindende. Noe de vil også merke om de vil trekke seg fra kjøpet, slik er loverket ref. saken over i linken.

Som skrevet tidligere, tror jeg trådstarter har en svak sak, siden det er kun muntligavtale, derfor er skriftelig bud å foretrekke og helst "håndpenger".

Det er jo nettopp poenget Eureka. Et bud der en bare kommer inn døra og sier jeg  byr x antall kroner hos en megler vil bli avvist. Det må skrives en kontrakt på budet for det skal bli godtatt. Enhver slik tilnærmelse vil abre bli sett på som forhandlinger før en endelig setter seg ned og skriver. Men nå er jo huskjøp litt meir regulert enn en bare kan sende sms om en sum ut av det blå

Nei eg lager ikkje fruktsalat ut av dette. Det er nå heller tvert imot du Førstefender som legger et spesifikt både ordlyd og saksgang til grunn for dine spekulasjoner. Eg veit ikkje de eksakte ord eller forløp og det gjør heller ikkje du men likevel har du heilt bestemte detaljer om akkurat ka som var sagt og tenkt. Hva skiller denne fra de tusen 'tullete' meldinger du har fått.  Vi har nok alle både kjøpt og solgt ting privat. Det kan være både tidkrevende og irriterende da folk er så mangt. Tar man aldri noe seriøst før papirer er skrevet under eller penger har byttet hender sparer en seg masse ergrelse

ja det blir de,etter en er registrert skriftlig med signatur.  Nei eg har ikkje lest linken din. Den var fra Dinside og det  er ensbetydende med seoghør. 

Hvorfor du tviholder på egen tolkning og skal kjøre gjennom retten slike saker er for meg en gåte. Det er utelukkende et tapsprosjekt. Om en er i tvil om man har en avtale så får man spørre igjen og få det på papir med signatur.  Og som i dette tilfellet så var der visst ingen avtale likevel sjøl om selger skulle ønske det. Hva er problemet egentlig. 

Tviholder på ingenting, tror ikke du har lest hva jeg skriver. Du fremstår for meg som en av dem som slenger ut bud i hytt og pine bare "for å se"?

Som skrevet, trådstarter har en tapt sak og ingen kan tvinges til å kjøpe noen ting, men kjøpere bør være klar over konsekvensen av å løpe fra et bindende bud (skriftg) 

I linken min er det en som må betale 35 000kr på en gammel volvo, når han løper fra sms budet sitt, slik er verden, det er bare det jeg påpeker.

Redigert av Førstefender (see edit history)

Det er feil knurrebart, hus blir kjøpt muntlig pr tlf og eller sms

Og det er de samme bindende forpliktelser ved kjøp av bil og båt, du har tydeligvis ennå ikke lest linken min speider..

Ikke muntlig på tlf. Kun skriftelig, sms regnes skriftelig og en kan gjøre det gjennom E-kanaler (minside). Man kan ikke by på flere boliger samtidig med samme finansieringsbevis. Siden eiendom er noe mer komplisert ift byråkrati og at summene ofte er noe større enn ved eksvis båtkjøp så benyttes eiendomsmegler. Så ikke dra eindomssalg inn i det tjafset her.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...