Jump to content

Problem med rele forbruk og startbatterier


1932ford

Recommended Posts

Hei, tror jeg har et problem med batteribanken min. Banken består av 2 stk startbatterier et STB og et BB samt 2 stk til forbruk og start av aggregat. Anlegget er laget slik at om jeg går tom for strøm på et av startbatteriene så kan jeg med en bryter fra styrepossisjon velge det andre startbatteriet. Dette gjelder også forbruk/aggregat.

Så tilfeldigvis inn i skapet der rele og div er plassert og oppdaga att begge releene var koblet inn slik at alle batteriene er koblet sammen. ( sjekka med multimeter og alle batteriene har nøyaktig samme spenning) Dette fungerer jo fint, men om jeg skulle gå tom for strøm så har jeg ingen mulighet å få start da alle batteriene vil tømmes sammtidig.

Det jeg lurer på er om noen har en ide hvorfor releene er koblet sammen ? eller hvilken feil på anlegget som er grunnen til dette ? 

Se på bildet jeg har lagt ved i linken:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57822/wp_20151108_14_06_25_pro.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei hegra, vet ikkje, men trodde hele poenget med disse relea var at om du skulle ha behov for å låne strøm fra et av de andre batteriene så har du mulighet å låne fra et annet ved å legge inn releet. Så langt jeg kan se ligger disse inne hele tiden uavhengig av høy / lav spenning og motor i gang eller ikkje. JRK kan heller ikkje huske å ha sett noen ekstern bryter der du kan legge inn releene for å koble sammen alle batteriene. Bryteren i styreposisjonen er en bryter som du må (tror jeg) holde inne for å aktivere releet mens du starter og så slipper. Har manual som beskriver dette men der beskrives en tre veis bryter men denne manualen hører til en et år eldre båt. Det jeg luret på var om releene ved en feil ligger inne med styrestrøm dvs at du står i styreposisjon og holder bryteren inne for å låne strøm fra et batteri. Mulig jeg tar helt feil her og at dette skal være som det er ???

Kan nok få info om dette fra Fairline eller Rogaland maritime i Hillevåg.

Link to post
Share on other sites

Ingenting er bedre om du kan få tak i dokumentasjon som viser hvordan anlegget skal brukes. Ser jo både nytt og ryddig ut dette, men likevel ukjent for meg. Den manualen du allerede har som hører til en annen båt ville jeg ikke stolt på, med mindre det er dokumentert kliss like anlegg. Mulig andre drar kjensel på anlegget ditt.

 

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvilken Fairline og årsmodell du har, men relleskapet ser rimelig likt ut som mitt som er fra 2002? Hos meg styrer jeg alle releene fra brytere på styrepossisjon. Ved oppstart skal alle bryterne stå på, og led'ene lyse. Jeg har Fairline standardløsning hvor startbatteriene (2x180Ah) starter Stb motor og forbruksbanken (4x220Ah) starter Bab motor. Skulle jeg ha dårlig med strøm på feks. forbruksbanken holder jeg "crossoverbryteren" inne slik at jeg kan starte med alle batteriene innkoplet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette systemet er designet slik at det legger inn crossover automatisk ved lav spenning. I tillegg kan du gjøre det manuelt fra bryteren på instrumentpanelet (overstyring) Er sikkert denne funksjonen som ligger inne hele tiden, enten som feil fra overstyringsbryter eller som annen feil som aktiverer releene/crossover.

 

Normalt skal dette være splittet. Det er også derfor bryteren på instrumentpanelet er merket "emergency".

 

Mener å huske at det var slik jeg fant ut at dette fungerte da jeg dreiv å belastningstestet hekkthrusterfunksjonen på mitt tilsvarende system, dog noen år nyere men det ser uansett ganske likt ut. Når spenningen falt på den batteribanksida hekkthruster supply var hentet fra la sammenkoplingsbryter inn automatisk.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei, lovet å komme tilbake med feilen på styringen av batteribanken min. Det jeg omsider fant ut var at kontrolleren eller hjernen til releene som var ødelagt. Fikk omsider tak i en erstatter styring, siden den jeg hadde var gått ut av prod. Nå fungerer alt som det skal. ( styringen ligger øverst til høyre i bildet )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...