Jump to content

byggskum i pontong eller skrote rib


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Har en Aquaquick rib liggende etter en bekjent oppgav lapping. Bb potong er ganske skadet og misslykket forsøkt lappet. Eg tenkte at eg kunne få en sesong ut av den ved å fylle potong med byggskum og dermed utsette levering til avfallsverket. Søkte litt på fugeskum / byggskum , så det ser dårlig ut mtp lukkede celler / vanntett.

Eg kan kanskje lime lapper over skadene slik at skum ikkje får vannbelastning på ei stund.

 

Lurte også på å skjære av alle potongene og støpe sider. Men da er det ingen rib lenger, og billige joller er det rikelig av.

 

Noe tips, kanskje det har kommet bedre byggskum de siste åra ? Eller er det skrot ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eg hadde kontakt med eit firma østpå i vår, men de hadde ikkje ønske om å selge lim og duk uten at de fikk serienummer på båten. De fikk det til å virke så omstendelig at eg mista trua på å reparere den.

Eg synsa at det ville koste eit par tusen i lim og lapper, og sidan båten er 5-6 år gammel er eg usikker på om pvc er sprek nok generelt til å legge ut så mye, men kanskje mest fordi eg føler meg usikker på om det vil bli tett.

Det går kanskje mindre lim ved å bytte potong.

Har noen vert borti priser på potong ? :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkt byggeskum fra biltema i en gummibåt en gang, men av en eller annen grunn så ville ikke skummet ese. Tenkte det ikke fikk nok luft så jeg prøvde å blåse inn litt, men det ble like mislykket. Leste om en her inne som hadde hatt hell med lappesaker på sprayboks til bil. Bare å spraye inn og løfte båten slik at guffa renner dit hullet er. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Pontonene i Aquaquick er i laget av PVC.

 

Lappesaker til gummi vil IKKE fungere på dette materialet. Hadde dette vært pontoner laget i Hypalon kunne man bruke lappesaker til gummi.

 

Jeg ville anbefale å ta kontakt med importøren, Govi, i Kristansand. http://www.govi.no/

Eller kjøpe PVC reparasjonskit http://www.tender.no/limogtettemiddel.htm fra Polymarine som er god på å lage sett for å reparerer med duk og lim.

Link to post
Share on other sites

og sidan båten er 5-6 år gammel er eg usikker på om pvc er sprek nok generelt til å legge ut så mye, men kanskje mest fordi eg føler meg usikker på om det vil bli tett.

 

 

Det som mest tar knekken på PVC er vel sterkt sollys over lang tid, men det er vel mer et problem i sydligere strøk...?   burde funke greit å lappe på en 5-6 år gammel båt..

 

Du får finne fram kompressor + såpevann, og få oversikt over skadene først 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takker for tips :-) eg har sendt mail til govi, skal prøve resten av tipsa også :-)

 

Det er bare bb potong som lekker. De andre har trykk sjølv etter 1 år på land.

Det var i utgangspunktet berre ein litt større slepe/skrapeskade under i sammenføyning mellom der kjegleforma ende er limt mot potong. + to små hull etter dregg. Så forsøkte eigar å lime dette med lynlim eller noko anna stivt. Så vart det revet av for å forsøke å fikse bedre. Da blei skaden større... vedkommende fann ut det ville være enklest å kutte opp på oversiden å putte inni en sånn sittepølse for å hjelpe å holde riktig fasong på potong ved neste reparasjonsforsøk. Også den gang blei det brukt feil lim trur eg, og det sprakk når han fylte luft i. Og så fikk eg "vraket".

Så eg må reparere 2 hull på 20x20cm og skaden på overgang kjegle/potong på ca 10x40cm

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har ikkje sett skadane, men dersom dei er storet kan det tenkast du må lappa to gonger. Fyrste gong for å få det nokolunde tett, og ikkje minst for å få rett fasong på kammeret/pølsa. Deretter ein litt støtte lapp over der igjen.

Det er ein føremon med mjuke lappar.

Eg brukte lappar frå ein vraka redningsflåte. Det funka fint. Du kan få nokre betar av meg, om du gidd å henta eller betala frakt.Fargen er svart. Send eventuelt IM.

 

Ikkje bruk noko anna enn tokomponent lim.

 

Elles er det vanskeleg å lappa skøytar mellom kammer, og overgongen mellom kammer og kjeglene akter.

 

Gamle lappar kan fjernast med kokande vatn.

 

Lykke til.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Ingen av de to firmatips eg fekk tidligare har ført noko vei. Kanskje de har det for travelt til å svare. :-(

Linken til Maritim var nyttig ! De har lapper også. Men eg har muligens fått tak i donorbåt.som eg kan skjære lapper av. Det ser ut som aquaquick er pvc. Den 2k limen maritim har er for daviter, og for lapping omtaler de 1k lim. Eg fekk tips om 2k lenger oppe, er det enklare å arbeide med, eller meir holdbart, eller unødvendig sterk og dyr ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

til en sånn reparasjon som du beskriver, så ville jeg helt klart gått for 2k  

 

bortsett fra blandinga så er det vel ikke så stor forskjell på å jobbe med - begge oppfører seg som kontaktlim , dvs limet skal være tørt før flatene føres sammen - og du har bare 1 forsøk på å treffe riktig  :smiley:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...