Jump to content

BØR jeg bytte turbo? VP 41B


bjoris

Recommended Posts

Jeg har skrevet mye om min VP 41 B og symptomene på at noe var galt i fjor. Det hele endte med at jeg fikk overhalt motoren av Scand i vinter. Dessverre gikk det ikke bare vinter, men også vår før dagen kom for motormontering og sjøsetting. Jeg har vært tolmodig og purret jevnlig og tenkt at den som venter på noe godt...

 

I dag startet de opp motoren... 5 uker etter at den var ferdig overhalt og det ble ingen sjøsetting for å si det slik...

 

Motoren startet, men gikk dårlig (fikk bare tomgang og litt mer). Sjekk av alt på dieselsiden gav litt mer, men fortsatt er det noe galt. Antakelig må dieselpumpa overhales... Der gikk det nok et par uker til...

 

Det er bare å stålsette seg og innse at halvparten av sesongen gikk fløyten. Det er ille, men jeg er vel ikke den første som får deler av sesongen ødelagt pga motorproblemer. Til nå har jeg jo tenkt at jeg er heldig som får ny overhalt motor, men så kom det altså i dag:

 

Det viser seg at det er lekkasje mellom på turboen og "raseren" (vet ikke hva det er, men vet hvor det er). Der er det så mye rust at det ikke er mulig å få det tett... Ny turbo på garantien er ikke aktuelt da den fungere ok, men lekker litt. De har overhalt motoren for 64.000 pluss arbeid nå og nå kommer antakelig overhaling av dieselpumpa på toppen. Forstår derfor at turboen som tross alt fungere blir vanskelig å få inn på garantien.

 

Vurderer sterkt å betale dette selv nå så tar de å bytter gratis, det er jo for dumt å gå rundt med ny overhalt motor og bare vente på turboen skal gå dukken... Mek. hos Scand gir "raseren" en sesong så tror han den går dukken... Turboen er han mer usikker på, men det er dette med rusten som gjør at det ikke blir helt tett. Ser at noen skriver at det ikke er så farlig at det lekker litt så kanskje det hadde holdt å bytte "raser"?

 

Spørsmålet er, ville dere byttet begge deler nå selve om turboen fungerer (har antakelig gått fælt mange timer). Hvordan sikrer jeg meg at jeg da får den nye turboen som gir mer punch på lave turtall? Finnes det også den gamle typen som jeg har å få når du kjøper bytte-turbo. Dette blir Scand som fikser og de hadde ikke hørt om at det fantes en turbo som gav mer trøkk... så jeg må passe på dem her hvis det er "lett" å kjøpe feil her... De er nok like drittlei av båten som jeg.

 

Det er synd at noen så gøy som båt skal bli en slik verkebyll. Men forsøker å se fremover og se for meg følelsen av så godt som helt ny motor i kjelleren... Det er ikke mange skruene som ikke et byttet her. Drevet er nytt i 2003 så det er vel bare varmeveksler som ikke er tatt nå...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Scand ringte igjen og kunne fortelle at det stod feil nippel i dieselpumpa og det var årsaken til problemene. Ny nippel og motoren gikk som en drøm...

 

De mener jeg bør gå med turboen da den ikke ødlegger motoren eller gjør at motoren stopper. Pt fungere den nær 100%. Det slipper bare ut luft akkurat ved oppstart, da kommer det litt røyk... Jeg vet ikke, men venter med dette til vi får den hjem. Det skal visst ikke være noe problem å skifte selv. Denne "raseren" er jeg mer skeptisk til. Feil på denne kunne overopphete motoren.

 

Noen som kjenner til problemet?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ikke er jeg særlig motorkyndig og det er mulig jeg stiller et dumt spørsmål, men hvorfor lar du Scand overhale din VP41B? De lager båter, selger båter, selger bruktbåter og småmekker litt. Ikke akkurat førstevalg for en rebuild av motor.

 

Riser'en er forbruksvare. Den koster heller ikke all verden og byttes før det blir gjennomslag fra kjølevannet. Er det festet mot turboen som er rustent? Lekkasjen du har i turboen har vel intet med riseren å gjøre? Det er vel lekkasje mellom innsugssiden og eksossiden som er problemet? I så fall er det vel ingen vits i å bytte turbo? Bare pakninger i turboen holder vel lenge?

 

64.000 pluss arbeid er mye penger på en gammel motor. Hva er egentlig blitt gjort?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Scand gjør alt det du sier, men så gir de også garanti på de brukte båtene de selger. Når det da viser seg at motoren i den båten vi kjøpte var utslitt tok de båten tilbake og gjør mye av jobben selv. Vedkommende som er ansvarlig for "bruktbåt-avdelingen" har tidligere drevet et motorfirma og har overhalt mange motorer iflg han selv.

 

Det er jo klart at det er mange penger som nå er lagt i en gammel motor, som antakelig har hatt en oljepumpe havari (det er nok årsaken til at den måtte overhales/evt at den har gått mange timer/hatt dårlig olje eller en kombinasjon av mye).

 

Interessant tema om det rent teknisk ville vært dobelt så bra med ny motor. Uten å byttet drevet ville det vel gått ann å fått en fabrikk ny 41 motor for ca 180-200 lapper.

 

Det er kjøpt og monter overhalings-kit fra VP. Dette innebærer alt av stempler, foringer, lager, fjører (alle), polering og kontroll av veiv, underspylingsdyser etc. Vet ikke alt, men dette er altså det VP mener trengs når en motor er utslitt. Utover dette er begge vannpumpene (sjøvann/ferskvann) overhalt samt intercooler. Da er det bare turbo, dieselpumpe, starter, dynamo og varmeveksler som ikke er byttet/fikset... Utover dette kittet så har de satt inn nye dyser og slipt ventilene!

 

Jeg kunne nok fått ny motor mot å betale det dette ville kostet ekstra (tipper ca 100.000), men tror altså ikke dette hadde vært smart når jeg nå får så godt som ny motor likvel. Uansett, noen bekymringer flere får jeg jo fremover, men 100.000 er mye penger. Båten er jo fortsatt gammel selv om den er pen. Blir nok heller til at vi bytter i nyere båt om en del år.

 

Uansett regner jeg jo med at turboen ryker innen et par år +++

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bra de/du slapp å overhale dieselpumpa da dette i mitt tilfelle på en AQAD 31A kom på 11000.

 

Raseren skjønner jeg ikke helt hva er. Ser at enkelte med bensinmotor ofte skifter raisere og jeg tolker det dit hen at det menes eksosbendet. Et slikt koster ca 6000 på min motor sist jeg sjekket med Volvo. Hvis eksosbendet tar kvelden, har du/de vurdert om det er fare for at eksos/sjøvann kommer inn i motorrommet?

 

Det er jo litt kjedelig å ta i bruk motoren med en usikker turbo nå da alt annet er tipp topp. Hvis turboen plutselig ryker så er det vel en mulighet for at den fyller/tetter ladeluftkjøleren/intercooleren med olje. Turbohavari kan jo også forårsake at deler fra turboen kommer inn i motoren slik at den skjærer seg. Prisen på turboen er vel ca. 7000.

 

Jeg har forstått det slik at det kun er til A-utgaven av 31/41-motorene som man får oppgradert bytteturbo med mere effekt og at B-utgaven allerede hadde denne turboen? Sjekk med Volvo.

 

Får du ikke gjort en deal med Scand slik at du kun betaler nettobeløpet. De får jo utgiftsført og får fradrag for mva på delene.

Link to post
Share on other sites

Raiseren eller eksosbendet koster ca 2500. Dette er en forbruksartikkel, og tro meg, det har ingen selvhelbredende egenskaper! Begynner det først å lekke, er det bare et tidsspørsmål før det er klart for utskifting. Utgaven med spjeld som står orginalt på A-motorene koster nesten det dobbelte, og er bortkastede penger. Dersom hele systemet virker, korter man inn tiden man røyklegger området med 1 minutt eller så, men som regel er det også problemer med solenoid, innstilling av el.bryter osv.

 

Turboen koster 7498. Man får ingen effektønking med oppgraderingsturbo, men bedret dreiemomentskurve og mindre røyk

Redigert av sumo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det var kjedelig at dette ikke kom frem før nå da båten skal leveres til helgen og derfor er det for liten tid til å få skiftet dette også... Noen som vet hvor jeg normalt raskest vil kunne få tak i slike deler? Må nok ordne med bestilling og levering selv om jeg skal rekke dette i løpet av uken... Selve monteringen tar vel knapt noe tid?

 

Skal ringe dem i dag igjen og be om å få det skiftet. Det er jo katastrofe om turboen ryker og ødlegger deler i motoren nå, det blir jo for dumt. Tross alt lite penger for meg å bytte disse to tingene...

 

Takk for svar!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ikke mulig å få fikset dette før levering og heller ikke innkjøp av deler via Scand (for å slippe mva). Det får bare gå sin gang, men det blir nok byttet rimelig kjapt når jeg får den hjem. Dette tar jeg ikke sjansen på...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Raiseren eller eksosbendet koster ca 2500.  Dette er en forbruksartikkel, og tro meg, det har ingen selvhelbredende egenskaper!  Begynner det først å lekke, er det bare et tidsspørsmål før det er klart for utskifting.  Utgaven med spjeld som står orginalt på A-motorene koster nesten det dobbelte, og er bortkastede penger.  Dersom hele systemet virker, korter man inn tiden man røyklegger området med 1 minutt eller så, men som regel er det også problemer med solenoid, innstilling av el.bryter osv. 

 

Turboen koster 7498. Man får ingen effektønking med oppgraderingsturbo, men bedret dreiemomentskurve og mindre røyk

<{POST_SNAPBACK}>

Har nettopp kjøpt Volvo 41A turbo for å montere på annen motor. Det var 90mm raiserutløp på defekt raiser , vurderer å kjøpe ny orig. 41A raiser. Finnes det mål på denne noe sted? Motor har spjeld for bypass v. høyt trykk på innløp til ladel. kjøler. Er det nødvendig med spjeld i raiser da? Bør eg kjøpe 41B raiser?
Link to post
Share on other sites

Har nettopp kjøpt Volvo 41A turbo for å montere på annen motor. Det var 90mm raiserutløp på defekt raiser , vurderer å kjøpe ny orig. 41A raiser. Finnes det mål på denne noe sted? Motor har spjeld for bypass v. høyt trykk på innløp til ladel. kjøler. Er det nødvendig med spjeld i raiser da? Bør eg kjøpe 41B raiser?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Spjeldet i raiseren (eksosbendet) har ingen sammenheng med bypasspjeldet i turboen. Spjeldet i raiseren er der for å strupe eksosen ved oppstart/tomgang slik at motoren arbeider under mere motstand og da skal ryke mindre. På de fleste motorer med denne ordningen er dette enten fjernet eller ut av funksjon. Kjøp da heller raiser til B-motoren hvis denne er til halve prisen.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...