Jump to content

V-4 båtmotor?


Majali

Recommended Posts

Hei,

Jeg har nå endelig fått båten på vannet (ny for meg) og etter en tur på 150 nm sist helg, fant jeg vel ut at jeg ønsker å bytte ut den MB 18 motoren som står i. (blir litt varm når den presses litt...)

 

Når jeg først skal bytte motor, tenkte jeg at hvis jeg fikk tak i en V-4 motor så fikk jeg vesentlig bedre plass mellom motorkassen og døren til kabinen

 

Er det noen som vet om det finnes, eller om det finnes mariniseringsett til feks. Ford sin V-4 ?

Eventuelt andre motorer som er mindre ( kortere) en volvoen?

 

Jeg trenger ca 50-90 hk

 

 

Mvh

Majali

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Snakk med disse http://kingsdiesel.no/

 

Fikk en gang en liste fra dem over motorer som var egnet som mariniseringsobjekter og utstyr til dette som de kunne levere.

Mener å huske at det var beskrivelse på prinsipper om marinisering.

 

http://kingsdiesel.no/marinisering/dokumenter/1.html

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Ford V4 er neppe noen kurant motor lenger. Jeg mener de siste ble levert frem til 78 og da i Transit. Transit 78 kom med OHC-motor.De fleste Transiter med V4 var 1500cc (Tysk) Noen få var levert med 2,0 Essex (Engelsk)

 

Bortsett fra overnevnte var Ford V4 ingen dårlig motor.

Link to post
Share on other sites

Hallo !

 

Jeg har gleden av å ha en gammel Saab 96 med Ford V4 motor :smiley:, detter er den landbaserte hobbyen. I båten her jeg en marineutgave av Volvo B20, BB115. Som båtmotor er gamle B20 veldig snill og grei å ha med å gjøre. :sailing:

 

Vinkelfirer'n skal få være i fred i Saab'en...

Hvis jeg var deg så ville jeg heller satset på å få tak i en annen blokk til den motoren du allerede har - varmgangen skyldes muligens delvis tilstoppede kjølekanaler.

 

Hvis du skal marinisere en v4 motor så må du få laget to stk vannkjølte manifolder, finne en passende demperplate og svinghjul/clutch hus. Husk også på at det finnes forskjellige varianter av ford V4'ern, disse har forskjellig botlmønster mot gearkasse. Grovt sett så er det de tyske motorene som ble brukt til personbiler, taunus 12M, 15M og 17M samt granada. Disse kom i 1,5l og 1,7l sylindervolum. Dette er den samme motoren som også ble brukt i Saab V4. Den andre varianten er de engelske motorene. Disse kom i 1,5, 1,7, 1,8 ( tror jeg ) og 2,0. Disse er mest kjent her hjemme fra transit.

 

Mvh Lars

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,  :sailing:

 

ja, det er nok en grunn til at det ikke er laget mange V-4 innenbords motorer ja.  :lol:

Men tanken på bedre plass og "go-lyden" av 2 stk eksosrør, frister mye.....

 

Når det gjelder Kings Diesel, har ikke de noe til Ford sine V-4 motorer på nettsiden sine, men det var voldsomt mye nyttig info der  :smiley:

 

Var foresten i båten i går med en digital optisk (og kalibrert) rpm indikator, da kunne jeg konstantere at ved maks pådrag fikk jeg ikke mer en 3100 rpm (så da stemte turteller som står i....) og på www.drevia.se sine sider, står det at MB18-F har 56 hk ved 4500 rpm.

 

Så kansje det er opphavet til varmgangen?, det at den sliter nok tungt på det turtallet?

Det er vel da en ide å prøve et propeller bytte før en bytter resten :lol:

 

Hvis det er noen som har (eller vet hvoe en kan få kjøpt) verkstedshåndbok eller lignende til disse motorene er jeg veldig innteresert i det!

 

Hilsen Majali

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...