NBF16 Svart 16.November.2015 Link til dette innlegget Svart 16.November.2015 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22775/sx_tabs.jpg. Slike monterte jeg. I forhold til å endre på originale trimplan mener jeg dette er en enkel og billig løsning. Økte arealet med ca. 50%. Om en ikke er fornøyd med resultatet kan disse enkelt fjernes. Jeg monterte disse slik at de går i plan med skrogbunnen. Det finnes mange varianter av forlenging av skrog, feks. Askeladden Commuter 805 eller Riviera 925.https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22775/commuter.jpghttps://baatplassen.no/bildearkiv/22/22775/riviera.jpg Redigert 16.November.2015 av NBF16 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 16.November.2015 Link til dette innlegget Svart 16.November.2015 (redigert) Min koplet ut/inn på ca 1500/2500 etter det jeg husker. Som jeg nevnte i første innlegg syntes jeg det var vanskelig å holde stabil fart i dette området. Enten var den på vei ut av plan eller opp i plan. Dermed lå jeg stort sett unna dette området. Mulig jeg har litt minneforskyvning her også. Båten ble solgt i 2007. Erfaringen med smart Tab som nevnes her er interessant. Jeg ville vurdert det, evt flesket til med nye og større trimplan. Redigert 16.November.2015 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NBF16 Svart 18.November.2015 Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Opplevde også at båten ble roligere enn tidligere ved kjøring med mye vekt bak og ved kjøring opp mot toppfart. Tidligere har den hatt tendens til hopping med baugen i disse situasjonene. Dette er nå merkbart bedre. Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 18.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22775/sx_tabs.jpg. Slike monterte jeg. I forhold til å endre på originale trimplan mener jeg dette er en enkel og billig løsning. Økte arealet med ca. 50%. Om en ikke er fornøyd med resultatet kan disse enkelt fjernes. Jeg monterte disse slik at de går i plan med skrogbunnen. Det finnes mange varianter av forlenging av skrog, feks. Askeladden Commuter 805 eller Riviera 925.https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22775/commuter.jpghttps://baatplassen.no/bildearkiv/22/22775/riviera.jpg Blir nok et forsøk med disse som "skrogforlengere" i tillegg til automatisk styring på originalflapsene fra Mente Marine når båten engang skal på land for sjekk og stell, men det blir ikke riktig enda... Min koplet ut/inn på ca 1500/2500 etter det jeg husker. Som jeg nevnte i første innlegg syntes jeg det var vanskelig å holde stabil fart i dette området. Enten var den på vei ut av plan eller opp i plan. Dermed lå jeg stort sett unna dette området. Mulig jeg har litt minneforskyvning her også. Båten ble solgt i 2007. Erfaringen med smart Tab som nevnes her er interessant. Jeg ville vurdert det, evt flesket til med nye og større trimplan. Det er min erfaring også; ut eller inn av plan. Men så er det det da at det er i dette turtallsområdet jeg finner det mest "behagelig" å ligge i litt sjø. Orker ikke å slå nøtten i taket og mulen i rattet for å ligge over utkoplingsterskel, og 6-7 knop blir for sakte igjen... Opplevde også at båten ble roligere enn tidligere ved kjøring med mye vekt bak og ved kjøring opp mot toppfart. Tidligere har den hatt tendens til hopping med baugen i disse situasjonene. Dette er nå merkbart bedre. Nok en grunn til å forsøke - prisen var vel ikke avskrekkende heller. Regner med du har de størst tilgjengelige? Sitér dette innlegget Link to post
NBF16 Svart 18.November.2015 Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 (redigert) Kjøpte til 22 fots båt og erstattet som sagt de fjærende stagene med kortere faste stag slik at planene ligger på linje med skrogbunnen. Prøvde først planene med originalstag vinklet 25 grader ned. Justerte til letteste posisjon men vanntrykket klarte aldri å rette ut planene I fart. Filmet under akselerasjon. Merket også at båten kom for høyt med akterenden med planene slik. Nå kan det tenkes at min båt er litt lettere bak enn din da jeg har en CMD 200 ES-motor. Vurderte selv å sette på større trimplan men ser at endringen jeg nå har gjort har gitt ønsket resultat og kostet ikke mer enn ca. 1800 kroner. Redigert 18.November.2015 av NBF16 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 18.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Ahhh.... Da trenger jeg vel i prinsippet ikke å kjøpe noe ferdiglaget i det hele tatt? Å smekke sammen noe syrefast plate og noen stag skulle være kjapt gjort eller er det noe spesielt i formen på de der? I og med at min motor er noe tyngre (vil jeg tro) skal jeg produsere mine noe større enn de største Smart Tabsene. Takk for ideen og erfaringsutvekslingen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.