glad Startet 10.November.2015 Del på Facebook Startet 10.November.2015 På søndag var jeg ute på fjorden, og etter en times motorgange, begynte panelet å pipe. Det uvanlige er at det er ingen varsellampe som lyser (alle lyser om jeg dytter ned glow-bryteren for å teste), og styrken på pipelyden er svak og frekvensen høyere enn normalt. Buzzeren virker normalt (styrke/frekvens) når jeg bruker testfunksjonen. Er det noen som har hatt not liknende før? Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 Kan ikke skryte på meg å ha opplevt noe lignende sånn sett, men det slår meg at kanskje buzzeren får en liten krypspenning og dermed en litt annen/svak lyd? Målt noe på den? Sitér dette innlegget Link to post
FinnSi Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 Hadde samme tilfellet i min båt i sommer, årsaken var defekt temperaturswitch i eksospotta. Denne lå med en viss overgangsmotstand (ligger normalt åpen). Medførte en lav pipelyd uten at indikasjonslamen lyste. Sitér dette innlegget Link to post
glad Svart 11.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2015 Interessant. Vi har også en temperaturmåler på eksosbenden, men denne er tilknyttet en annen alarm. Men det du sier indikerer at det kan være en av de andre sensorene (det har jo skjedd før, olje, temp eller lading) som ikke er helt happy. Forresten, hva skal ladespenningen være? Vha den relativt enkle spenningsmåleren som er i panelet viser den 14,5 V under lading. Er ikke dette for høyt? Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 Jeg har også opplevd at alarmen har gått uten at det var noe feil, men hos meg var det ladealarmen som peip og lampa lyste samtidig. Hos meg var det den elektronikkenheten som også lampene er plassert i som feilet. Jeg fikk låne en ny sånn elektronikkenhet av Volvo Penta forhandleren her i Tønsberg slik at jeg slapp å kjøpe den om det ikke var det som var problemet. Relativt enkel å bytte og slik jeg forsto det på forhandleren var denne nærmest som forbruksvare å regne. Han solgte i hvert fall en håndfull slike hvert år. I likhet med timetelleren til VP så er den ikke så glad i vann - og det er jo bra når den er ment brukt i båt.... Ladespenningen under motorgange hos oss er i overkant av 14V. 14,2V mener jeg å huske Her er et blogginlegg om vår ladealarm som peip... Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
glad Svart 11.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2015 Takk for tilbakemelding! Jeg går ut i fra at i Seilbaaten's tilfelle så pep alarmen med normal styrke og frekvens, i motsetning til mitt tilfelle. Men takk for link og historikk rundt din feilsøking, jeg vil nok måtte gå frem på en noe liknende måte. Jeg har hatt defekt tempsensor tidligere, men da lyste også lampen opp, og jeg visste på den måten hvor jeg skulle begynne feilsøkingen. Tilbake til FinnSi's tilfelle, som høres veldig likt ut som mitt: Hadde samme tilfellet i min båt i sommer, årsaken var defekt temperaturswitch i eksospotta. Denne lå med en viss overgangsmotstand (ligger normalt åpen). Medførte en lav pipelyd uten at indikasjonslamen lyste. Betyr det at om jeg finner noe motstand i én av sensorene som er koblet til panelet, at jeg da vil kunne avdekke om en av disse er defekte? Sitér dette innlegget Link to post
FinnSi Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 I båten min er det Yanmar motor, det gikk en stund før jeg fant ut at lyden kom fra alarm-buzzeren da lyden var vanskelig å lokalisere. Jeg ville forsøkt å koble ut en og en sensor.............. det er vel ikke så mange? Sitér dette innlegget Link to post
glad Svart 11.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2015 Da skal det testes litt i båten neste helg og så håper jeg å finne ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Heimegut Svart 25.Desember.2015 Del på Facebook Svart 25.Desember.2015 hei "glad" Fant du utav dette? eg har fått samme problem på sjarken, og der har også voltmeteret begynt å "gå i takt" med turtalle på motoren.... 12V på tomgang, og opp til 16V (som også er MAX) når eg gjer gass. hadde vert kjekt å hørt kva som forårsaka det hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.