Jump to content

Merkelig pipelyd, VP motorpanel (D1-30)


glad

Recommended Posts

På søndag var jeg ute på fjorden, og etter en times motorgange, begynte panelet å pipe.

 

 

Det uvanlige er at det er ingen varsellampe som lyser (alle lyser om jeg dytter ned glow-bryteren for å teste), og styrken på pipelyden er svak og frekvensen høyere enn normalt. Buzzeren virker normalt (styrke/frekvens) når jeg bruker testfunksjonen.

 

Er det noen som har hatt not liknende før?

 

 

bilde

 

 

Link to post

Interessant. Vi har også en temperaturmåler på eksosbenden, men denne er tilknyttet en annen alarm. Men det du sier indikerer at det kan være en av de andre sensorene (det har jo skjedd før, olje, temp eller lading) som ikke er helt happy.

 

Forresten, hva skal ladespenningen være? Vha den relativt enkle spenningsmåleren som er i panelet viser den 14,5 V under lading. Er ikke dette for høyt?

Link to post

Jeg har også opplevd at alarmen har gått uten at det var noe feil, men hos meg var det ladealarmen som peip og lampa lyste samtidig.

Hos meg var det den elektronikkenheten som også lampene er plassert i som feilet.  Jeg fikk låne en ny sånn elektronikkenhet av Volvo Penta forhandleren her i Tønsberg slik at jeg slapp å kjøpe den om det ikke var det som var problemet.  Relativt enkel å bytte og slik jeg forsto det på forhandleren var denne nærmest som forbruksvare å regne.  Han solgte i hvert fall en håndfull slike hvert år.  I likhet med timetelleren til VP så er den ikke så glad i vann - og det er jo bra når den er ment brukt i båt....

Ladespenningen under motorgange hos oss er i overkant av 14V.  14,2V mener jeg å huske

 

Her er et blogginlegg om vår ladealarm som peip...

Link to post

Takk for tilbakemelding! Jeg går ut i fra at i Seilbaaten's tilfelle så pep alarmen med normal styrke og frekvens, i motsetning til mitt tilfelle. Men takk for link og historikk rundt din feilsøking, jeg vil nok måtte gå frem på en noe liknende måte. Jeg har hatt defekt tempsensor tidligere, men da lyste også lampen opp, og jeg visste på den måten hvor jeg skulle begynne feilsøkingen.

 

Tilbake til FinnSi's tilfelle, som høres veldig likt ut som mitt:

 

Hadde samme tilfellet i min båt i sommer, årsaken var defekt temperaturswitch i eksospotta. Denne lå med en viss overgangsmotstand (ligger normalt åpen). Medførte en lav pipelyd uten at indikasjonslamen lyste.

 

Betyr det at om jeg finner noe motstand i én av sensorene som er koblet til panelet, at jeg da vil kunne avdekke om en av disse er defekte?

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...