Æsuf Startet 11.November.2015 Del på Facebook Startet 11.November.2015 Jeg kjøpte båten i høst. Den ble deretter tatt rett på land, og jeg skal nå ta vinterklargjøringen på motoren (frostsikre). Den har sjøvannsløyfe med sjøvannfilter liggende i god høyde i forhold til motoren. Problemet er at jeg ikke får den til å dra inn frostvæska fra sjøvannsfilteret. På denne er det ingen tempmåler (seilbåtutgave), bare alarm med lampe. Tør dermed ikke å kjøre motoren for lenge, siden jeg ikke vet om alarmen/indikasjonen fungerer eller ei (det er bare glødelampa som lyser på nøkkelen, er det normalt? Skal ikke tempvaktene (sjø/fersk) også lyse?) Det er rimelig å anta at termostaten ikke får åpnet, men synes likevel det er snodig. Motoren blir egentlig varm nok skulle jeg tro. Eller er disse motorene svak for luft i kjøelesystemet? Jeg kjører motoren med sjøvanninntaket stengt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 Sitter filteret før eller etter impellerpumpa? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Æsuf Svart 11.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2015 Hallois! Nei, filteret har standard plassering før pumpa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havlengt Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 M2C5 har vel ferskvannskjøling med varmevekslar mot sjøvatn..? I såfall har ikkje termostaten noko med dette å gjera. Kva med impelleren I sjøvannspumpa, er den I orden? Trur faktisk det er ei lita lufteskrue på pumpehuset til sjøvannspumpa på denne modellen, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Æsuf Svart 11.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2015 OK? Håper det! Nei, aner ikke om impelleren er i orden, men innbiller meg at sjøvannsfilteret var fullt av sjøvann i det jeg starta motoren første gang. Selv om sjøvanninntaket sto åpent. Vann som så ble spytta ut eksosen umiddelbart. Fungerer dem sånn? Nå går vannet rett ut igjen fra filteret når jeg åpner sjøventilen... Kan dette tyde på luft i systemet? Ingen termostat altså? Snodig, trodde den regulerte kjølinga som på en bil jeg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 (redigert) Lett forklart ! Motoren blir kjølt ned av saltvann som hele tiden blir pumpet mellom motoren og ut eksosen. Så det er en egen saltvannskrets. Dette vannet blir drevet av en sjøvannspumpe som pumper jevnt med turtallet.(inne i denne sitter impeller) Motoren har også en egen ferskvannskrets der blir vannet pumpet rundt i ring,til motor oppnår riktig tempratur. For og ikke bli koke er det termostat som åpner så vannet kan sirkulere i noe vi kaller en varmeveksler,som også saltvannet går gjennom kontinuerlig. Salt og ferskvannet er separert hele tiden. I varmevekseren er det to sløyfer en for salt og en for ferskvann,slik kjøles motoren. Det kalle saltvannet kjøler ned ferskvannet.Tenk deg att det varme fersvannet går i en radiator inni i ett kammer det blir pumpet saltvann gjennom. Det er også en oljekjøler som saltvannet blir kjørt gjennom ,for og kjøle oljen også.Samme prinsipp der. Kan også sitte en på giret i noen tilfeller. Saltvannet ditt blir sansynligvis sugd gjennom sjøvannsfilteret,så gjennom oljekjøler og varmeveksler og ut eksosen. Så jeg ville ha tatt en titt på impelleren,det er jo den som suger alt saltvann igjennom motoren. Dette er grovt og dårlig forklart. Men prøvde Redigert 11.November.2015 av Hmm ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 12.November.2015 Del på Facebook Svart 12.November.2015 Hos meg (BMW D636) ville den ikke suge inn vann/frostvæske hvis jeg hadde sjøvannsfilteret åpent.Når jeg lukket det og stakk slangen (fra bunnventilen til sjøvannsfilteret) i en bøtte gikk det bra Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.