Jump to content

Får ikke kjølevæske inn på sjøvannsløyfa, Vetus M2C5


Æsuf

Recommended Posts

Jeg kjøpte båten i høst. Den ble deretter tatt rett på land, og jeg skal nå ta vinterklargjøringen på motoren (frostsikre). Den har sjøvannsløyfe med sjøvannfilter liggende i god høyde i forhold til motoren.

 

Problemet er at jeg ikke får den til å dra inn frostvæska fra sjøvannsfilteret. På denne er det ingen tempmåler (seilbåtutgave), bare alarm med lampe. Tør dermed ikke å kjøre motoren for lenge, siden jeg ikke vet om alarmen/indikasjonen fungerer eller ei (det er bare glødelampa som lyser på nøkkelen, er det normalt? Skal ikke tempvaktene (sjø/fersk) også lyse?)

 

Det er rimelig å anta at termostaten ikke får åpnet, men synes likevel det er snodig. Motoren blir egentlig varm nok skulle jeg tro. Eller er disse motorene svak for luft i kjøelesystemet?

 

Jeg kjører motoren med sjøvanninntaket stengt.

Link to post
Share on other sites

OK? Håper det! Nei, aner ikke om impelleren er i orden, men innbiller meg at sjøvannsfilteret var fullt av sjøvann i det jeg starta motoren første gang. Selv om sjøvanninntaket sto åpent. Vann som så ble spytta ut eksosen umiddelbart. Fungerer dem sånn? Nå går vannet rett ut igjen fra filteret når jeg åpner sjøventilen...

 

Kan dette tyde på luft i systemet?

 

Ingen termostat altså? Snodig, trodde den regulerte kjølinga som på en bil jeg?

Link to post
Share on other sites

Lett forklart !

Motoren blir kjølt ned av saltvann som hele tiden blir pumpet mellom motoren og ut eksosen.

Så det er en egen saltvannskrets.

Dette vannet blir drevet av en sjøvannspumpe som pumper jevnt med turtallet.(inne i denne sitter impeller)

 

Motoren har også en egen ferskvannskrets der blir vannet pumpet rundt i ring,til motor oppnår riktig tempratur.

For og ikke bli koke er det termostat som åpner så vannet kan sirkulere i noe vi kaller en varmeveksler,som også saltvannet går gjennom kontinuerlig.

Salt og ferskvannet er separert hele tiden.

I varmevekseren er det to sløyfer en for salt og en for ferskvann,slik kjøles motoren.

Det kalle saltvannet kjøler ned ferskvannet.Tenk deg att det varme fersvannet går i en radiator inni i ett kammer det blir pumpet saltvann gjennom.

Det er også en oljekjøler som saltvannet blir kjørt gjennom ,for og kjøle oljen også.Samme prinsipp der.

Kan også sitte en på giret i noen tilfeller.

 

Saltvannet ditt blir sansynligvis sugd gjennom sjøvannsfilteret,så gjennom oljekjøler og varmeveksler og ut eksosen.

Så jeg ville ha tatt en titt på impelleren,det er jo den som suger alt saltvann igjennom motoren.

 

 

 

Dette er grovt og dårlig forklart.

Men prøvde :smiley:

Redigert av Hmm ! (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hos meg (BMW D636) ville den ikke suge inn vann/frostvæske hvis jeg hadde sjøvannsfilteret åpent.
Når jeg lukket det og stakk slangen (fra bunnventilen til sjøvannsfilteret) i en bøtte gikk det bra

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...