Jump to content

KAD 43 - Vandrende turteller???


sap_2000

Recommended Posts

Hei :flag:

 

Turtellerinstrumentet driver og faller noen hundre o/min med ujevne mellomrom.

F.eks når jeg ligger på mars ved 2.700 o/min kan den falle til 2.000 O/min og jage sakte opp og ned med noen hundre o/min. Det kan ta alt fra noen sekunder til noen minutter før den kommer opp på normalt turtall igjen. Turtelleren fungerer sjelden fint lengre enn noen minutter ad gangen.

Motorturtallet er helt jevnt... :yesnod:

 

Ved akselerasjon virker det som instrumentet henger en bit etter motoren, og ofte krabber den knapt over 1.000 o/min, og da virker det som kompressoren ikke vil slå inn før turtelleren finner det for godt og sprette over 1.500 o/min.

 

Noen som vet hva dette kan være :confused:

 

Har sjekket ledningene bak på dynamoen, samt bak på instrumentet. Alt virker OK.

Instrumentet reagerer heller ikke på fysisk banking i frustrasjon... :headbang:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har aldri selv erfart dette, men har hørt om andre som har vært borti tilsvarende problemer.

Det første du bør gjøre er å sjekke at de to store reimene mellom Veiv og vannpumpe, og mellom vannpumpe og kompressor er stramme. Disse skal strammes med moment som står i manual.

Det som evt. kan skje er at reim mellom veiv og vannpumpe slurer. Det kan den gøre når kompressor slår inn. dermed vil turtall også vise feil, da dette kommer fra Dynamo som igjen drives av vannpumpe !

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Takker for svar begge to :smiley:

 

Kommer akkurat hjem fra havna, og nå er alt OK igjen.

 

For et par dager siden strammet jeg dynamoreimen og sjekket de andre reimene som jeg synes virket stramme nok.

I dag strammet jeg vannpumpereimen etter boka (ikke så dumt å lese instruksjonsboka :lol: ) så den bare kunne trykkes ca. 5 mm inn, og vips så var problemet ute av verden :flag: Turtelleren er nå stødig som et fjell :yesnod:

 

Dere hadde helt rett begge to! Vannpumpereima var en aning for slakk. Det medførte at den begynte å slure ved høyere turtall, samt når kompressoren koblet inn ved ca. 1.500 o/min.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig det motsatte problemet. Min turteller tar noen ganske store vandringer oppover. Kan ligge på 3200 omdr. da den plutsaelig flyr opp i 4500. Ved bruk av VHF eller vinduspusser kan den falle ganske kraftig. Kan dette forårsakes av f.eks. dårlig jording? :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig det motsatte problemet. Min turteller tar noen ganske store vandringer oppover. Kan ligge på 3200 omdr. da den plutsaelig flyr opp i 4500. Ved bruk av VHF eller vinduspusser kan den falle ganske kraftig. Kan dette forårsakes av f.eks. dårlig jording?  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Samme problem jeg også, men på en 115 yamaha outboard!
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...