Solgangsbris Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 (edited) Jeg sliter litt med å få taket på reglene for kjøring med tilhenger nå - etter diverse nye omlegginger. Jeg har "lappen" kl. BC1 og har lov til å kjøre bil opp til 7500 kg. I høst kjøpte jeg båt i Tønsberg og kjørte den hjem til Stavanger - men har i ettertid forstått at dette hadde jeg visst ikke lov til?? Stemmer det at selv om jeg har lov til å kjøre bil opptil 7500 kg så har jeg ikke lov til å ha tilhenger med totalvekt på mer enn 750 kg? Og må ha en E i tillegg i rekka av bokstaver.... Bilen veier 1300 kg og har lov til å trekke henger med totalvekt på det samme - altså 1300 kg. Eller er dette bare for de med kun en B og ikke C? Har sjekket dette på nettvidene til vegvesenet, men blir ikke helt klok av beskrivelsene. Noen her som har satt seg inn i sakene? Edited May 23, 2005 by Solgangsbris (see edit history) Quote Link to post
Solgangsbris Posted May 23, 2005 Author Share Posted May 23, 2005 Takk. Fant også siden til Eikeland kjøreskole, som beskriver det motsatte. Jeg forstår mer, men er like klok Quote Link to post
Sebaldus Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Tror du får like mange svar som personer du spørr... Quote Link to post
Avsluttet2 Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Har vært diskutert her på forumet før, gjør et søk så finner du litt om hvordan andre har forstått reglene... tj Quote Link to post
Fjordrafting Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Hei Har en nokså bestemt oppfatning av at man må ha en E for å kunne ha henger som er tyngre enn 750kg. Uansett hva man har av bokstav foran, og hvilket kjøretøy man benytter. Men det er jo bare å ta en tlf til en vegstasjon, så får du svaret. Quote Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Solgangsbris Posted May 23, 2005 Author Share Posted May 23, 2005 Ja, same konklusjon har jeg kommet til. E'en kommer i kategorien "kjekt å ha" uansett. Quote Link to post
Avsluttet2 Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Kom ikke til den konklusjonen da jeg prøvde å finne ut av det. Jeg har B og mener jeg kan kjøre vogntog med maks tillatte vekt 3500 kg, tilhenger med brems må dog ikke overstige det som er oppgitt i vognkortet. Jeg satset i alle fall på dette da jeg kjørte fra Drammen til Bergen med min båt. tj Quote Link to post
Solgangsbris Posted May 23, 2005 Author Share Posted May 23, 2005 Det gikk fint for meg også - fra Tønsberg til Stavanger. Men jeg ble ikke stoppet, - og slapp å prøve det mot forsikringsselskapet. Quote Link to post
olpi Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Har satt meg inn i de ifm kjøp av eventuelt kjøp av campingvogn. De er som følger for B C1: - Du har lov til å kjøre bil alene opp til 7500 kg - Du har lov til å kjøre bil + henger, men totalvekt bil + totalvekt henger må ikke overstige 3500 kg. Husk at Totalvekt ikke er bilens vekt + fører, men hva bilens vekt med maksimal vekt kan være. Det spiller ingen rolle om du kjøre tom bil. Det samme gjelder vogn/henger. Min BMW 530D har såvidt jeg husker en totalvekt på 2200 kg. Dvs at jeg kunne maks ha campingvogn med totalvekt 1300 kg. Det er liten campingvogn det!! For å kjøre større må du ta minst E sertifikat. Det er bare oppkjøring ble jeg fortalt av dama på Biltilsynet. Håper det ble klarere... . Quote Link to post
Frissy Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 (edited) Med klasse BC1 kan du kjøre: Tilhenger opp til 750 kg. Er hengeren uten brems er det 60 km/t i maks fart. I tillegg til dette kan du kjøre en henger som ikke veier mer enn din egen bil, og totalvelt på henger og bil står angitt i vognkortet.. Dette utvides ikke pga C1. Håper dette klargjorde det. God tur. E klassen er ganske god å ha. Det blir fort for tungt. Resultatet ved å kjøre ulovlig er :anmeldelse for kjøring uten gyldig førerkort mv. Bot som er ganske stor. Edited May 23, 2005 by dms (see edit history) Quote Link to post
Husky Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Dette er hentet fra førerkortforskriften i lovdata, http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-20040119-0298.html: Førerett i klasse B gjelder for: 1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped. 2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. 3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt. ... Min tokning er da at jeg med klasse B kan jeg f.eks. kjøre en bil men tillatt totalvekt 2250kg og tillhenger med tillatt totalvekt 1250kg så lenge bilens egenvekt er over 1250kg. Førerkortforskriften bør vel være den sikreste kilden å stole på! Quote mvh Espen Link to post
Fjordrafting Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Mener fortsatt at maks hengervekt er og blir 750kg. Så lenge du ikke har denne E bokstaven. Uansett hva bilen veier. Det har med sikkerhet å gjøre da du ikke på papiret har lært om hvordan en tung henger påvirker bilens oppførsel, bremselengde osv. Og momenter rundt lasteplassering, balansering av henger etc. og surring. Har selv BE, CE og DE samt A. Og ser nesten hver eneste gang jeg er ute å kjører på veien de mest sinnsyke opplastinger av varehengere og biler. Der sjåførene ikke har det minste fnugg av forståelse for hvor farlig dette kan være. Har ligget bak en stor campingvogn med en liten fjært av en bil foran som uten varsel snurret i 90 sone. Bare flaks at jeg rakk å stoppe i tide den gangen. Mitt syn på dette er: - Bilen må ha motorkraft nok til å henge med i trafikken. - føreren må ha kompetanse til å kjøre med henger. - Og hengerens bremser må virke skikkelig. Selv kjører jeg en LandRover Discovery som veier 2250kg uten lass, den har lov til å trekke 3500kg henger. Og har en oppgitt vogntogvekt på over 6500kg som lovlig. Det som gjør at ekte terrengbiler kan dra så mye er, lav giring, overdimensjonerte bremser og 4x4 system. Men skal man utnytte dette så kreves det førerkort for vogntog. Så vidt jeg vet så har ikke disse light- terrengbilene de samme anledningene til å dra så tunge hengere i forhold til egenvekt. pga at de som oftest er basert på personbil konstruksjoner. Men som sagt tidligere så koster det ikke mere enn en tlf for å få fasittsvaret. Quote Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Avsluttet2 Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Har du rett i forhold til maks totalvekt på tilhenger - og det kan jo godt være for det er ikke lett å orientere seg i denne jungelen, så tror jeg det er rimelig mange som kjører rundt med hengere av ulike slag uten rett førerkort. tj Quote Link to post
Solgangsbris Posted May 23, 2005 Author Share Posted May 23, 2005 Blir ikke interessante diskusjoner på Båtplassen av telefoner til Biltilsynet Som sagt; - jeg tar E'en. Kjekt å ha - uansett. ... men jeg tror jeg er enig etter å ha søkt, sjekket, lest og konkludert; - mangler du E kan en ikke kjøre med henger over 750 kg. Takk til alle - ringer Biltilsynet for fasit i morgen, - og nevnte trafikkskole for å be om gratis kurs mot at jeg fikser feilene på nettsida deres. Quote Link to post
Husky Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Lovdata er jo Norges lover, og de må også Biltilsynet forholde seg til. Linken til lovdata fant jeg på Veivesenets hjemmesider. Og den slår jo fast at det er lov å kjøre henger over 750kg, så lenge tilllatt totalvekt for bil og tillatt totalvekt for henger til sammen er under 3500kg. Det spiller altså ingen rolle hva faktisk vekt er, det de går ut fra er totalvekten oppgitt i vognkortet. I tillegg må bilens egenvekt være høyere enn tilhengerens tillatte totalvekt. Jeg tror jeg tar en utskrift av den loven og legger i bilen jeg Quote mvh Espen Link to post
Solgangsbris Posted May 23, 2005 Author Share Posted May 23, 2005 (edited) Førerett i klasse B gjelder for: 1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped. 2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. 3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt. ... Min tokning er da at jeg med klasse B kan jeg f.eks. kjøre en bil men tillatt totalvekt 2250kg og tillhenger med tillatt totalvekt 1250kg så lenge bilens egenvekt er over 1250kg. Førerkortforskriften bør vel være den sikreste kilden å stole på! <{POST_SNAPBACK}> Du står selvsagt fritt til å tolke love slik du vil Min tolkning av dette blir at punkt 3 gjelder hvis du har en bil som er nesten 3000 kg og kjører med tilhenegr med totalvekt på 750 kg, - så har du heller ikke lov til dette. Altså = ny begrensning og ikke en "oppheving" av punkt 2. Men som denne tråden viser; - reglene er fryktelig klumsete skrevet. Edited May 23, 2005 by Solgangsbris (see edit history) Quote Link to post
Skipper Worse Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 (edited) Du trenger ikke å ringe. Bare les sitatet fra forskriften ovenfor. Det er litt forvirrende for reglene står i "omvendt" rekkefølge i forhold til hva som er logisk. Men reglene er altså følgende: Du kan kjøre en hvilken som helst tilhenger som ikke veier mer enn bilen, så lenge totalvekt for begge ikke overstiger 3.500 kg. (OBS: Vektbegrensningen i bilens vognkort gjelder i tillegg). Uansett kan du alltid kjøre med tilhenger med tillatt totalvekt 750 kg. dvs. maks vogntogvekt på 4.250 kg. Så enkelt er det. Det er dette som står i forskriften ... men E'en er uansett grei å ha. Edited May 23, 2005 by Skipper_Worse (see edit history) Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Husky Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Huff, en bør jo helst være jurist for å tolke disse lovene. Gleder meg til å høre hva Biltilsynet sier, kanskje vi får enda en tolkning? Quote mvh Espen Link to post
Avsluttet2 Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Tolker det på akkurat samme måte som Worse. tj Quote Link to post
Frissy Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Black pearl sitt svar om maks 750kg henger uansett er feil. Solgangsbris siste innlegg er riktig. Jeg driver med dette som daglig, og har mang en gang lest reglene med god jurist hjelp. Men ring gjerne biltilsynet. Det er ikke alltid de er enige heller. Quote Link to post
Fjordrafting Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Ok det går ann å ta feil. Men mener alikevell at det er dette jeg har blitt fortalt på flere kurs. Er enig i at de som skriver slike regler, burde ta et kurs i logikk snarest mulig. Og få dem skrevet på et språk som en vanlig person kan forstå. Uten at man må studere juss i 5 år først. Quote Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Skipper Worse Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Huff, en bør jo helst være jurist for å tolke disse lovene. Gleder meg til å høre hva Biltilsynet sier, kanskje vi får enda en tolkning? <{POST_SNAPBACK}> Det kan du regne med. Det var en gang i tiden at jeg ikke gadd å gå direkte til kilden men ringte den lokale overøvrighetsmakt pluss skraptilsynet. Fikk så forskjellige svar begge steder at jeg skrev dem ned på et stykke papir, tok dette med meg i bilen, og ga blanke f..n i hva reglene EGENTLIG går ut på. Med den lappen i bakhånd skulle jeg likt å se den undertrykker som ville forsøke å gi meg bot ... Men, altså, reglene er slik som det står i forskriften og mitt forsøk på forklaring. Det er ikke mer komplisert enn det. Logikken i det er en helt annen sak, men vi lever nå en gang i det eneste vestlige såkalte demokrati styrt av en prest som er tidligere mentalpasient ... Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Fjordrafting Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Vi er jo i godt selskap, Iran og Norge. heia NEd med prestestyret ! Quote Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Solgangsbris Posted May 23, 2005 Author Share Posted May 23, 2005 (edited) Vi er jo i godt selskap, Iran og Norge. heia NEd med prestestyret ! <{POST_SNAPBACK}> Tror nok ikke du kan skylde dette på Presten. Heller på noen kjekke byråkratiske jurister som nok har mange gode egenskaper - men fryktelig dårlige eller totalt manglende pedagogiske evner. Edited May 23, 2005 by Solgangsbris (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.