Jump to content

Må jeg ta lappen "en gang til"?


Solgangsbris

Recommended Posts

Støtter deg der Black Pearl. Tviler på at de som skrev testamentet brøy seg så mye om vektbegrensinger og fart.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm. Nå er det nok sånn at vektbegrensninger og fartgrenser er knyttet til respekt for og hensyn til menneskers liv, og det var nok i testamenteforfatternes tanker når de skrev...

 

Stemmer nok det.

 

Men min helt personlige mening er at man ikke skal blande statssyring og relgion, blir så mye bråk ut av det.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmmm....igjen. Nå er jeg hverken prest eller iraker men allikevel :wink:

 

Nå er det vel sånn at all statsstyring og politikk dreier seg og fordeling av goder, og lover og regler. Meninger om dette bygger som oftest på etiske og moralske prinsipper, noe som igjen er uløselig knyttet til menneskers overbevisning. Overbevisning er forhåpentligvis det vi tror er rett, og dermed uløselig knyttet til religionen.

 

Problemene oppstår når mennesker ikke respekterer at andre mennesker har en annen overbevisning og påberoper seg å ha fasitsvaret på alt (som nok sikkert biltilsynet vil påberope seg i denne saken :lol: ). Men dette må vi skylde på menneskers manglende innsikt og ikke på religionen.

 

Nå ser jeg for meg at båtplassen er et tverrpolitisk og religiøst uavhengig forum, der fokus skal være båtrelatert, så jeg tror vi er på vei ut på viddene her.

Link to post
Share on other sites

OVERRASKELSE!!!

 

Snakket nettopp med ei hyggelig dame hos Statens vegvesen - førerkortavdelingen i region Vest (tlf. 815 44 010), og hun kunne opplyse meg om følgende:

 

Jeg HAR LOV til å kjøre tilhenger med totalvekt på mer enn 750 kg.

 

Totalvekt på vogntoget må bare ikke overstige 3500 kg.

 

OLPI, Husky og dere andre har rett (ifølge dama hos veivesenet). Og det har kjøreskolen min også.

 

Jeg nevnte følgende tall for henne:

 

Egenvekt bil: 1325 kg

Totalvekt henger: 1300 kg

Totalvekt på bil: 1920 kg

Totalvekt på vogntog (bil + henger): 3220 kg

 

... og hun sa at dette har jeg lov å kjøre UTEN E i førerkortet.

 

Hva den setningen med 750 kg gjør der da forstår jeg INGENTING av ???? :nonod:

 

Hvorfor føler jeg meg ikke sikker selv om jeg har fått bekreftet det fra etaten :headbang: Her er det noe riv ruskende galt med formuleringene i forskriftene spør du meg.

Link to post
Share on other sites

Regner med at setningen med 750kg er der fordi det er lov å kjøre bil med totalvekt på 3500kg og tilhenger på maks 750kg med kun klasse B.

Dersom dette ikke er lov er denne setningen meningsløs, da andre tilfeller dekkes av at det er lov å kjøre med tilhenger med totalvekt opptil bilens egenvekt så lenge vogntogvekt er under 3500kg.

 

Er også verdt å merke seg at for B er det totalvekt for bil/tilhenger som er oppgitt. Har du BE er det aktuell vekt som gjelder, og en kan plutselig kjøre mye større tilhengere så lenge en ikke laster dem fullt opp...

Redigert av stisor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var interesant svar fra etaten. Det viser også at denne forskriften er mildtsagt uklar. Skulle vært artig i vite hva dem egentlig mente når dem formulerte denne regelen, og om intensjonene dems kommerfrem ?

 

Dette plasserer seg fint inn i rekken av hensiktløse og/eller meningsløse bestemmelser. Men man må vel bare leve med dette så lenge politikerne som bestemmer lever i sin egen lille beskyttede verden, med minimal innput fra virkeligheten.

 

Lurer på hvordan det hadde blitt hvis de styrende politikkere måtte ha 5 års fartstid fra ansvarsfulle stillingere i det private næringsliv før de kunne begynne på stortinget??

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Nei og nei og atter nei, forskriften er ikke uklar, bare klønete formulert og litt ulogisk oppstilt! Poenget med 750 kg-bestemmelsen er at UANSETT bilens tillatte totalvekt kan du ALLTID trekke opp til 750 kg. Det vil si max. vogntogvekt på 4.250 kg.

 

OK??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Fant denne forklaringen på en av sidene hos NAF, Forbruker » Spørsmål og svar » Førerkort. Dette er helt i samsvar med Skipper_Worse sine uttalelser.

 

 

Henger med førerkort klasse B?

 

Hvis du har førerkort klasse B dvs. førerkort for personbil og varebil, vil du også ha rett til å kjøre bil med tilhenger/campingvogn som til sammen har største tillatte totalvekt 3500 kg.

 

Tilhengerens tillatte totalvekt kan ikke være større enn trekkbilens egenvekt. Imidlertid hvis du har en stor bil, som veier inntil 3500 kg, kan du trekke en henger med tillatt totalvekt inntil 750 kg, såldes at grensen på største tillatte totalvekt 3500 kg ikke gjelder.

 

Med største tillatte totalvekt menes: Den maksimale totalvekt kjøretøyet er konstruert og garantert for, se under rubrikken tillatt totalvekt i vognkortet.

 

Egenvekten på trekkbilen står oppgitt i vognkortet. Det er således viktig å sjekke opplysninger om vekt både i vognkortet til bilen og campingvognen/tilhengeren.

 

For biler som trekker tilhenger eller campingvogn med bremser, er maksimalfarten 80 km/t, selv om fartsgrensen på stedet er 90 km/t eller høyere. På veier med lavere fartsgrenser er det skiltene som gjelder. Kjører du med tilhenger/campingvogn uten bremser må det ikke kjøres fortere enn 60 km/t når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer.

 

Med aktuell totalvekt menes: Den totalvekt kjøretøyet har i øyeblikket.

 

Vær klar over at bilens kjøreegenskaper kan endres når man kjører med tilhenger/campingvogn, og at kjøringen må innrettes etter dette. Husk også evnt. forlengelse av utvendig speil slik at man har utsikt bakover.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det for oss så har den bastarden av et førerkort klasse B med tillatelse til å kjøer bil opp til 7500 kg, kan vi kjøre bil + henger med tilsammen godkjent maksvekt opp til 7500, eller er det 3500 som er grensen? Vi kan jo f.eks. kjøre små lastebiler opp til 7500kg.

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker, men jeg har altså lov til å kjøre liten lastebil opp til 7500kg, da burde det vel kansje også være samme grense for bil+henger? Noen som vet hvordan dette var før grensen på klasse B ble flyttet fra 7500kg til 3500kg. Regner med at de som var lovlig da også er lovlig nå, forutsatt at man har den nødvendige avmerking/tillegg i førerkortet.

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvordan det hadde blitt hvis de styrende politikkere måtte ha 5 års fartstid fra ansvarsfulle stillingere i det private næringsliv før de kunne begynne på stortinget??

 

 

Synes det med 5 år er mye forlangt,hadde de bare hatt en jobb før de kunne velges og ikke kom direkte fra "partiskolen"

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvordan det hadde blitt hvis de styrende politikkere måtte ha 5 års fartstid fra ansvarsfulle stillingere i det private næringsliv før de kunne begynne på stortinget??

Synes det med 5 år er mye forlangt,hadde de bare hatt en jobb før de kunne velges og ikke kom direkte fra "partiskolen"

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har jobbet en del mot det private næringsliv, og må ærlig innrømme at jeg ikke er særlig imponert over de pedagogiske evnene der heller.

 

For meg er alt så meget klarere, og jeg skal kjøre med båthenger og båt uten E i bokstavrekka mi. Enig med Skipper_Worse; - klønete formulering. Men med så mange gode pedagoger som det i dette forumet så forstår jeg mye mer.

 

Takk, takk - alle sammen!

Link to post
Share on other sites

Nei og nei og atter nei, forskriften er ikke uklar, bare klønete formulert og litt ulogisk oppstilt!  Poenget med 750 kg-bestemmelsen er at UANSETT bilens tillatte totalvekt kan du ALLTID trekke opp til 750 kg.  Det vil si max. vogntogvekt på 4.250 kg.

 

OK??

<{POST_SNAPBACK}>

 

Dette er også delvis feil. Det er ikke sikkert du engang kan trekke 750 kg. Flere mellomklassebiler har begrensning på tilhenger uten brems som er mindre enn 750 kg (aktuell vekt). Så her må en også se i vognkortet for begrensninger. Uansett hva forskriftene sier så må en i tillegg følge vognkortets begrensninger. For tilhengere uten brems har også hastighetsbegrensning på 60 km/t dersom tilhengeren aktuelle vekt er over 300 kg. (aktuell vekt = egenvekt + nyttelast).

 

Se: http://www.tilhengerspesialisten.no/visInfo.aspx?InfoID=7

 

 

EIN

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet var hva man kan kjøre med en gitt førerkortklasse. Og det er naturligvis en selvfølge at bilen din ikke kan trekke mer enn den maksvekt som er oppgitt i vognkortet. Men den maksvekten gjelder altså bilen og ikke innehaveren av førerkortet, ser De. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Er totalvekten av "vogntoget" (Det som står i vognkortet på både bil og henger) over 3500 kg må en i dag ha klasse BE. Har en et førekort uten BE (glemmt å føre det på når disse reglene kom) har en ikke lov til å kjøre "vogntog" med totalvekt over 3500 kg.

 

Dette er et lite problem og løses ved å bestille oppkjøring klasse BE hos biltilsynet. Bil og henger må da ha en sammlet totalvekt på over 3500 kg. En kjenning av meg gjorde dette for en stund siden, vet dette for jeg med lovlig førekort kjørte "vogntoget" opp til biltilsynet i forbindelse med denne oppkjøringen. De sjekket mitt førekort om at jeg hadde lov til å kjøre vogntoget. Denne oppkjøringen besto av å kobble av og på, sjekke lys, o.s.v. En liten runde i nærmiljøet med "litt" rygging.... Ingen stor sak...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Er totalvekten av "vogntoget" (Det som står i vognkortet på både bil og henger) over 3500 kg må en i dag ha klasse BE. Har en et førekort uten BE (glemmt å føre det på når disse reglene kom) har en ikke lov til å kjøre "vogntog" med totalvekt over 3500 kg.

 

Dette er et lite problem og løses ved å bestille oppkjøring klasse BE hos biltilsynet. Bil og henger må da ha en sammlet totalvekt på over 3500 kg. En kjenning av meg gjorde dette for en stund siden, vet dette for jeg med lovlig førekort kjørte "vogntoget" opp til biltilsynet i forbindelse med denne oppkjøringen. De sjekket mitt førekort om at jeg hadde lov til å kjøre vogntoget.  Denne oppkjøringen besto av å kobble av og på, sjekke lys, o.s.v. En liten runde i nærmiljøet med "litt" rygging.... Ingen stor sak...

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager Hebbe, men det er en større sak i dag. Fra 1.1.2005 er det nye forskrifter som bl.a. krever obligatorisk opplæring hos en kjøreskole. Ikke mange timene, men praksis og teori må til før du kan kjøre opp.

 

Som nevnt et annet sted på denne tråden er det fornuftig med tanke på last, hvordan bilen oppfører seg med såpass mye vekt, osv Iallefall mer fornuftig enn en symbolsk oppkjøring når en først skal ha disse reglene.

Link to post
Share on other sites

Beklager Hebbe, men det er en større sak i dag. Fra 1.1.2005 er det nye forskrifter som bl.a. krever obligatorisk opplæring hos en kjøreskole. Ikke mange timene, men praksis og teori må til før du kan kjøre opp. 

Vel vel, slik kan det gå... Min kammerat kjørte opp i Novenber 2004... :lol:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jeg har gåt på en liten smell selv her, da jeg hadde campingvogn og van. Her er reglene.

BC1 er bil opp til 7500kg +max 750kg henger.

BE Bil max totalvekt 3500kg + henger begrenset av bilens vogkort.

C1 gjelder bare bilens vekt,ikke henger.

 

Du må minimum ha BE for å kjøre lovlig. Du kan eventuelt ta C1E. C1E er bil med tillatt tot. vekt 7500kg+ henger begrenset av vognkortet. Men totalvekt på bil+henger må til sammen ikke overstige 12 tonn.

 

Lykke til...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...