Ronald Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Har en eldre GH14 m/en enda eldre 25hk som båt nr. 2 (i tillegg til snekka). Denne kombinasjonen er litt for treg til vannski med voksne personer, og dessuten har den "handicap" med at det ikke lenser seg selv - vi er ofte vekk i ukevis, og at det er manuell start som ikke alle husstandens medlemmer er happy med. Vurderer derfor nytt alternativ, og så en annonse for bl.a. Uttern 4612. Men den finner jeg i farta ingen tester av. Noen her på baatplassen som kjenner til denne båttypen? Er den stødig? Lett å få i plan? Etc.. Forøvrig følger det med 50hk Mercury 2-takt, 2000 mod. Er dette noe "dritt", eller er Mercury på banen igjen etter noe dårlig(?) rykte en periode? Hilsen Ronald. Quote Link to post
ivar Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Såvidt jeg mener å ha lest, så har uttern-skroget bra sjøegenskaper, men litt lite bæring i hekken, så litt tregt å få i plan. Husker ikke helt ang den Mercuryen, men mener det er en nedtrimmet 60-hester, har stort syl.volum (967cc?) og bra aks. Har ikke hørt noe spesielt negativt om den serien. Hadde en GH14 med 40hk Yamaha for endel år siden, den funka veldig bra til vannskikjøring, dro opp 2 personer uten problem. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sap_2000 Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 (edited) Har tidligere hatt en 5502 fra '95 med 90 hk 2-T som er storebroren til 4612. Skrogene er sikkert ikke så forskjellige mellom de to modellene, så her er min erfaring: Skroget er lettdrevet, men noe flatt som gjør at den slår endel. Går fint og lett opp i plan omtrent uansett hvor mange personer som var ombord. Fin og stødig + at den har høyt fribord som gir god invendig høyde som igjen gir en trygg følelse. Var kjempefornøyd med båten Brukte den mye til dykking, fisking og vannleker. På minussiden synes jeg gelcoaten sugde mye drit og ble fort matt. Det tok mye slit å polere den opp igjen. Etter en måneds tid var det det samme igjen med at møkka satte seg dypt og ikke gikk helt bort ved vanlig vask... Edited May 23, 2005 by sap_2000 (see edit history) Quote Mvh. SAP Link to post
Sinus_nor Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 (edited) I Båtmag. nr. 03/2004 er en test av Uttern S46 Excl. som er etterfølgeren til 4612.: - Dårlig kjørestilling og nervøs styring. Men ellers on bra båt. Den ser jo bra ut også. Mercuryen hadde jeg ikke vært urolig for. Dette er en god 2-takter. Edited May 23, 2005 by Sinus_nor (see edit history) Quote Link to post
Allan E Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Har en i familien som har denne båten og jeg syntes at dette er en glimrende liten skjærgårdsjeep. Mange fine detaljer, godt utnyttet plass. Mercury 50 hk har jeg hatt selv hvis det er 3 sylindret 2 takt du mener. Det er ikke av de mest tørste, det er en stor jobb å gjøre denne om til 60 hk. En må bytte blokk. Den er anbefalt med 40 hk tror jeg men tror denne er kjempe med 50 hk Quote Link to post
Ronald Posted May 23, 2005 Author Share Posted May 23, 2005 Takk for svar, alle sammen. Men innen jeg rakk å reagere, så var den solgt.... (ANtakelig er det litt selgers marked akkurat nå, sånn i/tett opp til sesongstart) Ronald. Quote Link to post
Recommended Posts