Jump to content

D5L- og D5LA på baatplassen denne vinteren også!


Poseidon

Recommended Posts

Nå er vi igang med å gjenta suksessen fra tidligere år: D5L-kompaktkurs starter disse dager og D5LA-kurset følger like etter :thumbsup:

Nå som tidligere legger vi opp til å arbeide oss gjennom hele pensum via nettet, med presentasjon av nytt stoff, kartseilas og oppgaveløsing inne på en del av baatplassen som vi kaller for "Klasserommet vårt".

D5L-kompaktkurset foregår på en avlukket del av baatplassen, kalt "klasserommet vårt", hvor kun deltagerne slipper inn. I tillegg til arbeidet på nettet har vi to obligatoriske samlinger ombord i Nattruten SANDNES i Stavanger havn. Samlingene foregår i februar og april 2016. Kursdeltagerne kan bo rimelig og greit ombord i skipet, noe som de aller fleste deltagerne foretrekker.

I løpet av kurset gjennomgår vi disse fagene ihht den nye  læreplanen fra Sjøfartsdirektoratet:

  • Navigasjon
  • Navigasjonshjelpemidler
  • Sjøveisregler og brovakthold
  • Skipslære
  • Sikkerhet
  • Motor og teknologi

På de nevnte samlingene gjennomgåes stoffet enda en gang, supplert med oppgaver og øvelser - og så avsluttes hver samling med eksamen i tre fag.

Noe av det viktigste, som er nytt i denne læreplanen sammenlignet med tidligere, er to nye fag, to praktiske fag som nå er blitt obligatoriske:

  • Navigasjonshjelpemidler i praksis
  • Fremføring av fartøy

Disse må naturlig nok foregå ombord i fartøy og da er det vårt skoleskip POSEIDON II som blir benyttet.


Her er kjøreplanen for D5L-kurset denne vinteren:

 

bilde

 

Her er programmet for samlingen i februar:

bilde

 

Her er programmet for den avsluttende samlingen i april:

 

bilde

 

Ta gjerne kontakt for eventuelle spørsmål og hvis noen skulle lure på deltagernes tilbakemeldinger så er det bare å ta en kikk i Gjesteboken på hjemmesiden vår.

 

Prisen er selvfølgelig av interesse :smiley:
Da er det slik at vi foretrekker å spille med åpne kort og regne inn alt som lar seg regne inn, for så å summere til en totalsum.

Når vi summerer hele kurset, med alt materiell, sjøkart, lærebøker, undervisning, det som foregår på samlingene, praksisturer og eksamensgebyr så kommer vi til NOK 19.200. Det eneste som det ikke er mulig å legge inn i fastprisen er den enkeltes utgifter til reise og opphold.

 

Det viser seg at de aller fleste foretrekker å bo ombord i SANDNES for det blir lange dager og mye felles arbeid med oppgaver utover kveldene. SANDNES drives av en venneforening som forsøker å tjene noen penger for å vedlikeholde skipet og den delen har ingenting med Baatskolen POSEIDON å gjøre. Men til orientering så ser jeg at deltagere som bor ombord under hele samlingen, spiser og drikker som vanlig, de betaler ca 3-4.000 pr helg. 

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

I mange år har det kommet en og annen D5L-deltager som har fått kurset via NAV for å gi mulighet for jobb. Det har vært både som fører på mindre passasjer- og arbeidsbåter, men også D5L-kurs for å ta ut sertifikat som Fiskeskipper kl. C.
I år har det "tatt helt av" , og flere på D5L-kompaktkurset stiller med rekvisisjon fra NAV for å gjennomføre kurset - naturligvis med tanke på at det skal øke mulighetene i jobbmarkedet.
Det er kjekt å kunne bidra til å høyne kompetansen slik at folk kommer i jobb  :thumbsup: :thumbsup:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Gode D5L-deltagere,

nå er vi igang!

Klasserommet er åpnet og dere som er med, dvs har betalt og mottatt pakken skal nå ha fått adgang.
Så nå er det "tut og kjør", bare last meg ned med spørsmål og kommentarer, det blir bedre jo mer aktive dere er.

 

Vi holder kontakten i "Klasserommet vårt"  -  og det er fortsatt mulig for nye deltagere å slenge seg på i farten, men vent ikke for lenge, vi rykker frem dag for dag ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

God dagen gode båtvenner,

nå har jeg hatt ganske mange henvendelser fra fjorårets D5L-deltagere, og noen fra mange år tilbake, med påmeldinger og utålmodige spørsmål om D5LA-kurs her på baatplassen.no

Svaret er enkelt og greit: ja, det kommer, det kommer ;-)

Kjøreplanen er lagt og vi starter i uke 50 nå i desember og samlingen blir i Stavanger 26. -  28. febr. 2016.

D5LA er altså en påbygning til D5L slik at man får utvidet D5L-sertifikatet sitt fra "Stor kystfart" til World wide". Med D5LA-sertifikat kan man altså føre fritidsbåt med skroglengde inntil 24 meter over hele verden. Til orientering kan nevnes at Croatia holder de norske sertifikatene så høyt at der gir man innehavere av norsk D5LA-sertifikat rett til å føre båt opp til 500 bruttotonn - og det er en ganske stor båt!!!!

Pensum for D5LA er astronomisk navigasjon, dvs med sekstant og solhøyer, supplert med en del meteorologi, oceanografi, innsjekk/utsjekk, CEVNI og diverse andre småting som kan være praktisk for båtfolk som skal på langtur - eller som drømmer om å dra....

 

I år har vi fått ny D5LA-læreplan fra Sjøfartsdirektoratet og der finner dere alle videre detaljer om hva kurset minimum skal omfatte ...

Det er bare til å melde seg på.

Det finnes mer informasjon på våre hjemmesider, eller ta kontakt hvis du ellers lurer på noe!


Her er kjøreplanen for D5LA-kurset:

 

bilde

 

og her er programmet for samlingen i Stavanger:

bilde

 

Prisen for komplett D5LA-kurs, inklusive materiell, hjelpemidler, lån av sekstanter, eksamensgebyr, osv   -   dvs alt unntatt reise/opphold  -  er nå NOK 8.200.

 

De fleste som melder seg på har allerede vært med på vårt D5L-kurs, men "eksterne" er selvfølgelig også velkommen, ta kontakt for eventuelle spørsmål, så finner vi helt sikkert utav det :thumbsup:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei Stella Ulefoss / Jan Martin,
for å få utstedt D5L- og senere D5LA-sertifikat kreves "godt fargesyn".
 
Dette er ikke så veldig presist uttrykt, men den første testen er de vanlige tavlene med massevis av fargede punkt som danner tall. Hvis man ikke klarer den, så finnes det en såkalt "Lanternetest" som utføres hos øyeleger. Den testen går spesifikt inn mot rødt/grønt, for å skille lanterner og lyktesektorer.
 
Vi har i løpet av årene hatt mange som har bommet på tallene, men klart lanternetesten  -  og dermed fått D5L-sertifikatet. Hvis du er i tvil kan du gjøre som enkelte andre: først ta testen og deretter velge om du tar D5L/D5LA.
 
Vi har også hatt noen som vet at de er "stokk stein fargeblinde", men som allikevel går kursene og lærer en hel masse, selv om de ikke oppnår det offisielle sertifikatet.
 
Forhåpentlig ser dette forståelig ut, men ta gjerne kontakt hvis du ellers har spørsmål.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Fru Jacobsen, skrev den 28 Oct 2015 - 12:25:snapback.png

Hva er den praktiske forskjellen ved f.eks leie av båt med d5LA framfor d5L? Jeg vet det er veldig mange som misforstår betydningen av A´n og som tror dette faktisk betyr World Wide. Kanskje det burde oppklares?

 

Ja, det er omtrent det som er den praktiske forskjellen :yesnod:

D5L gir rett til å føre gitte fartøy opp til 24 meter i "Stor kystfart", dvs hele norskekysten, pluss et område begrenset av en rett linje mellom Lindesnes og Limfjordens vestmunning og en linje mellom Karlskrona og Svinemunde.
D5LA gir fartsområde "World wide" for samme fartøykategori.

Det er altså D5L som er selve hovedkurset (120 timer).
D5LA er et tilleggskurs (45 timer) som forutsetter at man har D5L eller tilsvarende før man begynner på D5LA.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Fru Jacobsen, skrev den 12 Nov 2015 - 23:16:snapback.png

Ja jeg ser den Jan, men "World Wide" betinger forstatt egentlig at du seiler fra Norge og ut i verden. Det hjelper ikke om du skal leie båt hverken her eller der enten det står d5l eller d5lA i sertifikatet. Det gjelder forstatt kun på båter med norsk flagg

 

Ja, de såkalte "Yachtsertifikatene" som diverse land opererer med er nasjonale, det gjelder både Norge og andre land som utsteder tilsvarende som D5L/D5LA. Dette er nemlig sertifikat som da ikke "rammes" av STCW, med tilhørende krav om seilingstid, fornyelser, osv.

Så du har helt rett i at D5L og D5LA (i utgangspunktet) er sertifikat som gjelder på norskflagget fartøy.
Men flere land har en ordning med at de godkjenner andre lands sertifikater som kompetansebevis.

 

Der viser det seg at D5L og D5LA står forholdsvis høyt i kurs, dvs har god anseelse i utlandet. Jeg har tidligere trukket frem det praktiske eksemplet med at Croatia gir folk med norsk D5L-sertifikat rett til å føre croatisk fartøy, med croatisk flagg opp til 100 brt. Folk med norsk D5LA-sertifikat får av Croatia rett til å føre croatisk fartøy opp til 500 brt   -   uten at jeg ser noe som helst fornuftig grunnlag for denne store forskjellen  :giggle: :giggle:

 

 

PS
Denne tråden er nå i ferd med å bli slettet, jeg tillater meg derfor å flytte din relevante kommentar og mitt svar over på en ny tråd som vil bli opprettholdt fremover.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
  • 4 uker senere...

Gode båtvenner,

D5L-kurset er nå godt i gang i det lille "klasserommet vårt" som er opprettet for formålet.

D5LA-materiellet gikk ut idag til deltagerne som har meldt seg på  -  og kurset starter her på baatplassen i løpet av denne uken.

 

PS

Det er fortsatt mulig å "slenge seg på i farten" på begge disse kursene, men nøl ikke for lenge for vi går fort frem når vi først er godt i gang ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Pakken kom til postterminalen i Bergen 8.des. Fikk meldding da om at det ville bli forsinket utlevering "til neste dag". Så den dukker nok opp en dag når posten gidder å sende den videre fra terminalen. :)

 

Ny D5LA-pakke er sendt og den skal ifølge trackingen være klar til avhenting i din lokale "Post i butikk".

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

D5L-kurset er godt igang, vi er nå kommet gjennom store deler av navigasjonspensum, og så går det videre med nav.instrumenter, sjøveisregler, skipslære, sikkerhet, motor   -  og de praktiske fagene som blir tatt i forbindelse med samlingene våre her i Stavanger.

 

Den foregående uken fikk vi to nye D5L-deltagere, og vi venter enda to i neste uke ....

Det er fortsatt mulig å slenge seg på hvis man er innstilt på et "Kongelig norsk skippertak" for å komme ajour  -  så kanskje dette var "julegaven til deg selv, eller en annen du er glad i"?

 

.... dermed kan du ha D5L-sertifikatet i lommen før båtsesongen begynner for alvor :thumbsup: :thumbsup:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Må vel legge til at Jan oppleves som en av Norges beste til å lære fra seg innviklet teoretisk stoff, og han gir seg ikke før alle er trygge på usedvanlige utregninger og merkelige regnestykker. Pensum blir virkelighet i løpet av samlingene, og sukk & stønn blir til store smilefjes når kula plutselig detter ned........

 

Lars O

Link to post

Må vel legge til at Jan oppleves som en av Norges beste til å lære fra seg innviklet teoretisk stoff, og han gir seg ikke før alle er trygge på usedvanlige utregninger og merkelige regnestykker. Pensum blir virkelighet i løpet av samlingene, og sukk & stønn blir til store smilefjes når kula plutselig detter ned........

 

Lars O

 

Tusen takk Lars O!

Drivkraften er at jeg stortrives med dette, og gleder meg allerede til å treffe dere igjen :giggle::saint::giggle::saint:

 

Denne gangen må vi også få lagt inn en "Ryfylke rundt", med adskillige timers instrument- og nattseilas i løpet av februarsamlingen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
  • 1 måned senere...

Tiden raser og nå er det straks tid for å dra på samlingene ....

 

D5L-samlingen i Stavanger er 18. - 22. februar og D5LA-samlingen er 26. - 28. februar.

Formelt sett er det samlingene som er selve det godkjente kurset. Dvs hvis noen slenger seg rundt denne uke og bestemmer seg for å ta et "Kongelig norsk skippertak"   -  så er det fullt mulig å dra opp en bråbratt lærekurve, selv om det blir tøft :thumbsup: :thumbsup:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
  • 2 uker senere...

Neste helg er det D5L-samling og helgen etter er det D5LA.

Samlingene holdes ombord i MS SANDNES, beliggende i Vågen i Stavanger.

 

Siden den ligge ved Strandkaien, dvs på motsatt side av der hvor den har vært avbildet på våre progam og planer legger jeg ut et bilde tatt nå i dag  -  og der blir SANDNES også liggende de neste ukene.

 

bilde

 

SANDNES er den grønneste båten i Stavanger, så den skulle være lett å få øye på,  og der skal vi både bo og spise ombord   -   de aller fleste av oss!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

D5L-samlingen går mot slutten og enda en gang har det vært en fantastisk opplevelse, med dyktige og ivrige kursdeltagere fra hele landet.

 

Her er noen bilder som forhåpentlig kan gi et inntrykk av hva som foregår.

 

bilde

 

Dyktige båtvenner som arbeider godt sammen  -  og bidrar aktivt til den gode stemningen!

 

bilde

 

bilde

 

Dyktige damer er det alltid kjekt å ha med.
Her er det Sjøredningskorpset i Sunnhordland som har sendt en av sine blivende skippere på D5L-kurs.

 

 

bilde

 

Denne karen vet hva han holder på med!
Til daglig lever han av en skarp penn i Dagens Næringsliv, og nå viser han sine kunster med gråblyanten i 559 "Fiskerkart for Nordsjøen".

 

bilde

 

Dette blidet paret planlegger en virkelig jordomseiling i egen båt, og da er det viktig å være grundig i forberedelsene!

 

bilde

 

Høyst forskjellig bakgrunn, men man supplerer hverandre og virkningen kan bli magisk ...

 

bilde

 

 

bilde

 

To navnebrødre fra det høye nord treftes på kurset og "Nordlandsbordet" ble en meget sterk kombinasjon!

 

bilde

 

Massevis av dyktige og ivrige folk samlet ombord i SANDNES, da blir resultatet bra!

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Praksisturer ombord i Skoleskipet POSEIDON II hører med, og den gruppen som ikke er opptatt med "fremføring av skip", de sitter i salongen og arbeider med gamle eksamensoppgaver for å finpusse ferdighetene.

 

bilde

 

bilde

 

Antallet damer på D5L-kursene er dessverre lavt, men kvaliteten  -  den er til gjengjeld helt topp!

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Alvorets time, eksamen, setter sitt preg på deltagerne  -  for her er alt dønn seriøst!  Om et par timer skal besvarelsene leveres og så er det opp til sensor å bedømme hvordan det går videre ....

Nest helg har vi forresten D5LA-samling  -   og det er fortsatt mulig å "slenge seg på i farten" hvis noen har D5L, men vil utvide til "World wide" før sesongen begynner for alvor.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...