Jump to content

LiFePo4 forbruksbank i båt. Erfaringer?


GullaIce

Recommended Posts

Ser at emnet har vært diskutert tidligere, men lite med erfaringer som blir delt, og anbefalt oppsett til formålet som forbruksbank i båt.

 

Jeg har lest meg opp LITT på denne teknologien, og synes den er MEGET interesant. Men desto mer man finner på nettet - desto mer forvirret blir man.

Mye av det som står skrevet vil jeg anta er ren synsing og ikke hentet fra erfaringer. Dette kan jeg forstå da det virker som at Norge ikke er kjent med denne typen batterier. (Få som selger disse, samt at de fleste artiklene som finnes kommer fra statene)

 

Har en båt hvor det skal byttes forbruksbank. Innstallasjonen er 2stk inb. motorer med hvert sitt syrebatteri til startformål.

Forbruksbanken er også syre, men lurer rett og slett på om man bare kan bytte ut dette med et LiFePo4 med innebygd BMS..

 

Prismessig så synes jeg faktisk at det er verdt det, selv om vekten ikke er min største fiende. Men det er med forbehold av at det ikke trengs en masse tilleggsutstyr.

 

Oppsummert av hva jeg har LEST så har jeg et inntrykk av at dette er helt greit... Eller?

 

 

Er det noen her inne som har tatt steget og vil dele erfaringer?

 

Link to post

Det er nok prisen som er hinderet, for batteriteknologien er jo overlegen alt annet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Fikk den opp på mobilen da.. 

 

O'boy.. Har ikke planlagt å starte eget kraftverk på sjøen.. Skal bare ha en veldig nyttig forbruksbank.. 

Men det er forøvrig nyttig lesning da.. Mulig jeg sender en PM til denne karen, så skal jeg legge ut info her som kan være nyttig for andre dersom de vurderer en helt VANLIG batteribank med LiFePo..  :thumbsup:

Link to post

Det er bare å spørre her. ;)

Men oppsettet er ikke annerledes om det er 1000AH eller 400AH du ønsker.

 

Det er to veier å gå.. ekstern BMS, eller intern BMS.

 

 

Selv foretrekker jeg ekstern BMS for da har jeg mye bedre kontroll.

I en gitt situasjon hvor regulatoren i dynamoen har en feil og vil overlade så vil BMS koble bort field på dynamoene og stenge de ned kontrollert. Et batteri med intern regulator vil slå seg av for å beskytte seg selv, og det kan i verste fall føre til overspenning i hele båten.

 

Men for all del, ferdig pakke med innebygget BMS er et fullgodt alternativ for mindre installasjoner.

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post

Noen som har prøvd denne? http://www.ev-power.eu/Battery-Management/BMS123-Smart/123-Smart-BMS-Complete-Set-4-cells.html

Prisen er jo litt behageligere ift det andre systemet.

 

Det som hindrer meg litt i å gå for lifepo4 nå er egentlig det at jeg må bytte lader, da det ikke er helt gratis det heller.

 

Godt å se at det kommer rimeligere og enklere "plug`n play" systemer på markedet.

Men jeg synes det ser veldig sårbart ut med tanke på at elektronikken er åpen for omgivelsene på denne måten. 

 

 

bilde

Link to post

Hei, Offpist!

 

Fint at du deltar her med dine erfaringer.

 

BMS'n som det linkes til lengre oppe var på interesselista mi for selvbygg av bank. Gikk deretter ned til det enkle og vil heller gå for 2.stk 12V 100Ah bank med innebygget bms. (Selv om det ville vært vanvittig moro å sette sammen sin egen bank - uansett størrelse og pris)

 

Men sier du at man uten videre kan sette inn LFP i forbruksbanken uten å gjøre noen andre modifikasjoner, eller må man ha noe mer i tilegg? Jeg klarer ikke helt å få fatt på dette..Spesielt når det gjelder dynamo.

Link to post

Leser på Makspower : 

 

 Makspower LiFePO4 kan brukes som en Rangeextender.

Det vil si at du kan koble et LiFePO4 batteri til din eksisterende batteribank og øke kapasiteten betraktelig.

Da utnytter du den gamle batteribanken til siste slutt. Makspower LiFePO4 kan du plassere der du har plass.

 

Er det da nødvendig og gjøre noe med ladere og dynamoer ? 

Redigert av Christina II (see edit history)
Link to post

De fleste dynamoer stopper ladingen på 14V eller 14,1V

Det var nytt for meg. De "fleste" gode dynamoer øker spenningen opp til 14,4volt og fortsetter med den spenningen så lenge dynamoen snurrer. Men ladestrømmen går ned. Det er det imidlertid blybatteriet som tar seg av. Når det er "mett" (fulladet) tar det ikke i mot noe særlig strøm, for en vanlig forbruksbank kanskje en håndfull ampere.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja.. Det er akkurat dette jeg mener! Man leser noe et sted, også leser man eller hører noe annet en annen plass. Jeg venter forøvrig på en forklaring fra makspower på dette med LFP og dynamo. Men Jørg Becker hos tbbecker.no ga ikke noe begeistring for ''vanlige/originale'' dynamoer i en bank med LFP. Han mente dette gikk greit i en kortere periode, men så ryker dynamoen grunnet overbelastning med tiden.

 

Selv forstår jeg ikke helt hvorfor dynamoene skulle bli overbelastet i den installasjonen jeg skal ha, men som en nybegynner innen LFP så vil det bare være dumt å ikke ta imot råd. Dersom LFP-banken plutselig skulle stoppe å ta imot lading, så vil vel de 2 startbatteriene (syre) jevne ut og regulere ned ladestrømmen?

 

Men for å snu litt på det:

Om jeg har en nyere Waeco-lader med 3 utganger. Kan denne settes i Lithium-lading på syrebanken? Tviler litt på at 2 utganger kan brukes som AGM-lading og den 3. til lithium i samme operasjon.

Link to post

Hva gjør man da om man bor i båten og alltid ligger med landstrøm/lader?

 

Det går bra, man må bare ha satt opp laderen riktig. En float spenning på 13,3V er det som skal til.

Det er små marginer her.. for 13,5V er for høyt.

 

 

Ja.. Det er akkurat dette jeg mener! Man leser noe et sted, også leser man eller hører noe annet en annen plass. Jeg venter forøvrig på en forklaring fra makspower på dette med LFP og dynamo. Men Jørg Becker hos tbbecker.no ga ikke noe begeistring for ''vanlige/originale'' dynamoer i en bank med LFP. Han mente dette gikk greit i en kortere periode, men så ryker dynamoen grunnet overbelastning med tiden.

 

Selv forstår jeg ikke helt hvorfor dynamoene skulle bli overbelastet i den installasjonen jeg skal ha, men som en nybegynner innen LFP så vil det bare være dumt å ikke ta imot råd. Dersom LFP-banken plutselig skulle stoppe å ta imot lading, så vil vel de 2 startbatteriene (syre) jevne ut og regulere ned ladestrømmen?

 

Men for å snu litt på det:

Om jeg har en nyere Waeco-lader med 3 utganger. Kan denne settes i Lithium-lading på syrebanken? Tviler litt på at 2 utganger kan brukes som AGM-lading og den 3. til lithium i samme operasjon.

 

Ja en Lifepo4 batteripakke har veldig lav indremotstand, så den vil ta til seg så mye strøm som dynamoen greier å levere frem til batteriet er fult. Og er batteriet tomt så kan det vare noen timer.

 

Det beste er ekstern regulator med justerbar lading og en ekstern temp sensor.

For eksempel Balmar Max Charge MC-612. Mange dynamoer kan modifiseres til å brukes med ekstern regulator. 

 

Er ikke helt begeistret for konseptet med å blande Lifepo4 og syre på samme batteribank. Men det er bare min personlige mening.

Link to post

Noen ord til det.
Begrepet ekstern regulator er ikke nok, men i dette tilfellet er det strømbegrensningen som teller.
Strømbegrensning betyr å "bremse" dynamoen slik at den ikke -kan- yte sin fulle effekt.

Interne regulatorer begrenser ikke, men dynamoen begrenser når den allerede gløder. (noe den ikke skal)

Normale, men gode eksterne regulatorer (gjelder også vårt kjære PDAR) eier eksterne temperatursensorer som forhindrer at regulatorene ikke skader dynamoen.
Sensorene som medfølger regulatorene sitter ekstern, dvs. fortrinnsvis  på statoren hvis dynamoen har gode dioder og bra kjøling der.
Men, siden det blir så "brutal" belastning blir dynamoen også oppvarmet med rekordtid, og det betyr at også regulatorene slår av (felt) veldig rask.
Det gjelder forresten også for regulatorer som reduserer spenningen når dynamoen blir varm.
Å redusere spenningen holder i dette tilfellet ikke og kan tvert imot føre til at statoren ryker.


Dette skal man ikke glemme:
Ingen regulator (ikke en gang fra Balmar eller fra min andre nye venn) er beregnet for å holde dynamoens effekt nede ved hjelp/pga. av temperatursensoren.
Det er der bare for å beskytte dynamoen for å brenne opp under "normale" forhold.

For å gjøre batteri-lading likevel effektiv mht. energi og tid og tålelig for dynamoen

- bør dynamoen være laget slik at den passer til belastningen (overdimensjonert og med bra kjøleevne)

- kan dynamoen begrenses på effekten den kan yte (med pulsmodulert regulator)

- kan dynamoens uttak/belastning begrenses (med batteri-til-batteri-ladere).

 

:seeya:
Jørg
 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg bruker to stk Mastervolt Alpha Pro MB MKII.

Balmar regulatoren er nok litt enklere å sette opp om man ikke har fult Mastervolt oppsett fra før. Begge to kan settes opp for Lifepo4.

 

Vi kjørte hele sommerferien med en original Hitachi 80A dynamo som jeg loddet ut den originale regulatoren, og loddet meg rett på børstene.

Det gikk helt fint selv med flere timer på bulk lading.

Den verken glødet, eller luktet vondt.

 

Nå har vi byttet begge dynamoene til større Balmar, men det er kun for å få ladet fortere.

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post

Offpist; Banken min er ikke bestående av Lipo og syre i samme bank, men startbatteriene står som egen bank og er syrebatteri. Nå kjøpte jeg 250Ah syrebatteri til forbruksbank siden jeg ikke hadde tid til å sette meg inn i dette med Lipo, men planen var Lipo som egen forbruksbank (200-400Ah). Blir vel dette neste gang sikkert.. Da har jeg jo litt mere tid på meg - så kanskje jeg går for selvbygg jeg også. :thumbsup:  

 

Er igrunn ganske så rookie når det kommer til større fritidsbåt, men er sugen på lærdom - og båtplassen's forum er jo en kjempefin kilde til timevis med lesing.

 

Takker forøvrig for alle innspill hittil! Håper tråden blir lengre da diskusjonene allerede har begynt å rulle.  :clap:

Link to post
  • 2 uker senere...

 Mente du at Offpist sin løsning med en Balmar regulator som kan regulere ned ladestrømmen ikke er god?

Beklager sent svar.

Det skjer regelmessig i mange tråder at jeg ikke får varsel om nye svar selv om jeg deltok i diskusjonen.

Men, savner man meg da kan man jo banke på døren, dvs. sende IM når jeg ikke svarte etter en stund.

 

Nei.

Det jeg mente dreier seg bare om strømbegrensning, dvs. redusering til fordel av dynamoen eller/og batterier.

Det er en vid forskjell mellom å sikre dynamoen for å brenne opp og konstant strømbegrensning for å holde temperaturer eller strømbelastning i sjakk.

 

Her er det ment mht. stor temperaturbelastning i statorkjernen.

Temperaturen bygger opp fra helt inne til helt ute, derfor får temperatursensoren sin beskjed helt i siste liten.

På raskt og derfor tungt belastet dynamo kan dette bety noe forskjell av 20 - 40°C mellom innerst i statoren og ytterst på statorring (enda verre ved måling på baksiden på dynameon).

Og når regulatoren endelig får signal og regulerer ned gikk det likevel en del tid, ofte for mye tid og da ble den kritiske temperaturen overskred allerede.

Det kan gå greit en stund, men pleier likevel å grille dynamoen over all måte.

Derfor er det meget viktig med strømbegrensning - i forkant -.

 

Balmar-regulatoren, for å nevne den eksempelvis, kan brukes for slik siden den kan redusere dynamoens effekt ned til nesten 50%.

Og siden den kan justeres i mindre skritt kan man også prøve seg forsiktig fram til noe temperatur som garanterer grei behandling av selve dynamoen

pluss ladestrøm som er bra nok for forholdene.

 

==================================

Til Offpist.

Ang. Mastervolt.

Siden jeg fornekter Mastervolt er jeg ikke særlig detaljert oppdatert med produktene dems.

Du må gjerne korrigere hvis jeg tar feil, men jeg mener relativ sikker at den ikke er pulsmodulert, dvs. ikke kan redusere dynamoens effekt,

men at den kan (via Masterbus) sense på dynamotemperaturen

Dvs. enkelt monitoring og ikke en gang sikker at den slår av dynamoen hvis den blir for varm.

Er dette tilfellet da burde du være ganske så forsiktig uansett om det er snakk om gode Hitachi LR eller Balmar.

Også største dynamoer fra Balmar kan forbrenne hvis regulatoren ikke tar være på dem.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Mastervolt regulatorene har ekstern sensor som er koblet direkte på dynamoen, du setter selv temperaturen den skal redusere effekten på. 

I tillegg så har den en "small engine mode" hvor den reduserer effekten på flere angitte turtall. Enn så lenge så har jeg satt den til å gi full effekt først på 5000 rpm (som selvfølgelig aldri kommer til å skje. Mener selv jeg da har funnet en fin måte å hindre dynamoene å bli for varm, samtidig som jeg har tilfredsstillende med kontinuerlig lading.

Mastervolt justerer Field strømmen trinnløst og gradvis fra 0 til maks, ikke via PWM.

 

Jeg betviler ikke at PDAR kanskje gjør dette på en smidigere måte.

 

Det som er litt kult med Mastervolt er at alle systemene ombord snakker sammen og jeg kan sitte med laptop`n og bare gjøre små justeringer underveis samtidig som man har full kontroll på hva som skjer.

 

Med Masterbus til NMEA2000 konverteren så får jeg følgende masse nyttig data på kartplotteren oppe, inne, samt I70 instrumentene:

 

(bildet er tatt med motoren på bare 1200 RPM)

 

6,1A og 5,1A er field strømmen til hver av dynamoene.

 

 

bilde

Link to post

Ja, BUS-systemer er noe spennende, man kan gjøre en del nyttige ting med det.

 

Men så bra, da lærte jeg også noe enda på formiddagen, takk for oppdateringen. :smiley:

 

Og nei, PDAR er en normal regulator som er beregnet for "normale" forhold uten behov for effektbegrensning.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...