Jump to content

LiFePo4 forbruksbank i båt. Erfaringer?

GullaIce

Recommended Posts

Google LIFEPO4 VS LiPo så får du mye info om temaet.

Bunnlinjen er at LIFEPO4 er langt mer stabil, og selvantenner ikke ved over-lading.

Likevel skal man passe på å holde batteriene innenfor den spenningen de er spesifisert for.

Derfor bruker man BMS systemer til å passe på at dette går riktig for seg.

Et korrekt LIFEPO4 oppsett, med BMS, riktig dimensjonerte sikringer og kabler er svært trygt.

I EL-biler sitter det Lithiium Ion batterier, som er mer ustabil sammenlignet med LIFEPO4.

Antagelig så har bilen blitt såpass deformert at batteripakken har blitt fysisk skadet og en eller flere celler har blitt kortsluttet internt og forårsaket "https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_runaway"

Når Lithium brenner er det ikke lett å slukke, til og med aluminiumen bilen er laget av smelter.

Igjen.. LIFEPO4 er tryggere batteri teknologi enn Lithium Ion, og LiPo.

Jeg har demontert tett på 20 elbil batterier siste året, har 3 stk i garasjen nå.

Man kan gjøre mye morsomt med Lithium Ion, men ville vært forsiktig med å bruke det til forbruks-batteri i en båt.

Største problemet er likevel at hver celle er 3,7V og fulladet 4,2V.

Så 4 cellers Lithium Ion batteri vil ha maks spenning på 16,6V, som blir for høyt for de fleste.

3 cellers ville blitt 9-12v som er litt lavt igjen.

• 1 måned senere...

Erfaringer med LiFePO4 batterier som forbruksbank.
I vår båt byttet vi ut AGM batteribanken på 660 AH. Den veide 192 kg.

AGM banken ble erstattet med 5 stk Makspower 100 AH LiFePO4 (Litium jernfosfat) batterier med BMS på 150 Ampere.

Samtidig installerte vi en Delco 28 SI 200 A dynamo i tillegg til den originale Hitachi 80 A dynamoen.

Vi reduserte vekten med 123 kg. og doblet batterikapasiteten.

Nå lader det 125 ampere på tomgang. Ved å gi litt turtall lader det opp til 250 ampere.

Vi bruker en Victron BMV 702 batterimonitor som er satt opp for Litium jernfosfatbatterier. Den viser svært nøyaktig forbruk.

Når det er igjen 20 AH amperetimer (banken er 96% full !)  å lade opp på den 500 Ah store banken så lader det fortsatt 200 ampere.

Les mer på Makspowers hjemmeside www.makspower.no og se hva kundene opplever. På Makspowers Facebook side er det lagt ut

video og bilder fra lading.

Makspower har levert LiFePO4 batterier til regattabåter som vil ned i vekt, seilbåt på 82 fot, en rekke turbåter og båter som forbereder seg til ARC seilasen.

Les om seilbåten S/Y Wilhelm som fikk levert Makspower LiFePO4 100 AH batterier til Puerto Mogan. De kom i land på St. Lucia 19 dager senere og med fulle batterier.

Litt lading med motor og lading fra solceller med MPPT regulator gjorde susen.Makspower batteriene sluker strøm.

For priser og løsninger på LiFePo4 batterier er det bare å ta kontakt med Makspower. Vi ser at noen løsninger fungerer bedre enn andre. Mange har skillereleer som er spenningsstyrt. De er som regel tilpasset spenning for blybatterier og slår inn på ca. 13,2 volt. LiFePo4 batterier har spenning som ligger godt over dette til tross for at batteriet er under belastning eller har vært ladet ut en god del. med så høy spenning vil et  spenningsstyrt relee tro at det lades og kobler start og forbruksbatteriene sammen. Da kan du risikere å tappe startbatteriet eller å starte motoren, ankerspillet eller baugpropell fra forbruksbatteriene.

Det er lett å ordne ved å bruke en batteriskiller for eksempel fra Victron eller tilsvarende.

En blybasert batteribank på 310 Ah bør erstattes med 2 x 100 Ah Makspowerbatterier. Da får du betydelig mer strøm. Du får også vesentlig raskere lading enn det som er mulig med blybatterier.

Du må nesten se det for å tro det. 100 Ah er litt lite for å erstatte 310 Ah blybatterier. Du bør også ha en batterimonitor som er satt opp for LiFePo4. Det er batterienes tankmåler. Den vil vise svært nøyaktig hva du bruker, har brukt og hva du har igjen av strøm. Følger du ikke med på dette så kan du bruke opp all strømmen. Da går lyset.

LiFePO4 batterier er regnet for å være noe av det sikreste av batteriteknologi i markedet. Kortslutter du batteriet fra pol til pol så slår BMSen av strømmen.

Har du kontroll på ladingen så er du rimelig trygg. BMSen i batteriet slår av strømmen når spenningen er for høy.

Det er alltid godt å ha branslukkere som ikke har gått ut på dato i båten.

Da kan du risikere å tappe startbatteriet eller å starte motoren, ankerspillet eller baugpropell fra forbruksbatteriene.

Med en VSR får du ikke startet fra forbruksbatteriet.

Releet blir stående å flagre på grunn av høyt strømtrekk.

Det er alltid godt å ha branslukkere som ikke har gått ut på dato i båten.

Det er bare å beklage at en som selger litiumkjemi ikke kjenner til Klasse D slukkere.

Hei Mulligan. Det er flott at du byr på din kompetanse. Det er jo derfor vi har et forum.

Med Lithium batterier er det mye ny teknoligi å bli kjent med.

Dine bidrag er velkomne.

Mer info og brukererfaringer kommer sikkert til å dukke opp fremover. Det samme gjelder sikkert brannsikring og slukking.

Det har vært mye omtale av LiFePO4 og sikkerhet. Denne batteriteknolgien er regnet for å være noe av det tryggeste i markedet.

Hva slags slukkerutstyr som anbefales for dette bruk har jeg ikke sett noe sted. Det er flott at du vet det.

Du ser også at det er mange forskjellige meninger angående lading, ladestrømmer, ladespenninger, floatspenninger og den slags.

Det er mye ubesvart når det gjelder temaet om LiFePO4.

Så her er det bare å komme med egne erfaringer.

Når det gjelder det spenningsstyrte skillereleet så kan det du beskriver absolutt skje.

Men ikke alltid.

De er efaringene vi har fra praktisk bruk av spenningsstyrte releer er som følger:

På grunn av høy spenning fra LiFePO4 batteriet vil releet stort sett koble sammen start og forbruksbatteriene og forbli sammenkoblet.

Da forbruker du strøm fra start og forbruksbanken.

Skal du starte motoren så vil LiFePO4 batteriet forsøke å levere det meste av strømmen.

Da kan selvsagt releet begynne å flagre. Det er ikke vesentlig om det flagrer eller ikke.

Det som er vesentlig er at denne løsningen ikke fungerer.

Da er det bedre med elektroniske skillereleer eller diodeskillere.

Den andre effekten av et spenningsstyrt relee er at høy startstrøm kan få BMSen i LiFePO4 batteriet til å slå av strømmen.

Da går lyset.

Det kan lett skje i båter med liten LiFePo4 batteribank og svak BMS.Vi har sett noen tilfeller av dette.

Har du en større LiFePO4 batteribank med kraftig BMS så får releet hele smellen.

Noen regattabåter erstatter 200 AH AGM eller GEL batterier på ca. 64 kg med 1 stk. Makspower 100 AH batteri på 13,8 kg.

Har de spenningsstyrt relee så kan dette problemet dukke opp og det har det gjort.

Vår anbefaling er derfor å finne andre løsninger enn spenningsstyrte skillereleer.

Har du flere tips så kom med dem.

LiFePO4 batterier og Klasse D slukkere.

Brann kan oppstå i LiFePo4 batterier hvis de blir grovt mishandlet.

FFI Forsvarets forskningsinstitutt har gjort en rekke tester av Litiumbatterier, utsatt dem for varme, trykk og penetrering slik at de til slutt har tatt fyr eller eksplodert.

Som det fremgår av filmen så tåler batteriet mye misbruk før det tar fyr.

FFI har lagt ut en film som beskriver testingen og slukking av brann i batteriene.

http://www.ffi.no/no/Forskningen/Avdeling-Maritime-systemer/NFB/Sider/Batterisikkerhet.aspx

Etter ca. 15 minutter og 25 sekunder i filmen demonstreres effekten av brannslukkingsapparater i forskjellige klasser.

Ut fra filmen kommer det tydelig frem at det er kun bruk av mye vann som har effekt på brann i denne type batterier.

Ikke en gang slukkere i klasse D har noen som helst effekt.

Dette var nytt for oss men veldig greit å lære mer om.

Hva med å se hva som skjer dersom en er uheldig og varmer opp en vanlig beskjeden 3,6volts LiIon D-celle (som ser ut som

"gammeldagse" feite 1,5volt lommelyktbatterier) nedi en boks?

Klikk på bildet for å se og høre hva som da skjer!

bilde

(Testen utført da jeg på jobbet på FFI for mange år sden)

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er viktig å skille snørr og barter her.

Batteriene som sitter i pig'en er primærbatterier. De har mye større energitetthet enn batteriene i en elbil.

Batteriene i pingeren som ble vist er også primærbatterier.

Jeg har brukt massevis av sånne batterier og har opparbeidet en solid respekt for dem. Jeg har sett hvilken skade de kan gjøre. Ei celle har en kortslutningstrøm på 800 A. Man kan tenke seg resten. I dag har de fleste internsikring og ventport.

Det er skrevet side opp og side ned med HMS instruksjoner om hvordan man skal slukke brann i slike, men alle har i bakhodet at dersom IR kameraet tilsier intern aktivitet i en sånn så er det bare å hive det i den store slukkeren.

Sekundærbatterier som Li-Ion er det lite som biter på. Li-metall har man en viss kontroll på med L2 Lithex slukkeren.

Det er en årsak til at man ikke kan sende sånne batterier med rutefly. Og at de er klassifisert som DG ved annen transport.

Jeg var tilstede på et foredrag hvor man tok for seg to cases. Den første var en Chevrolet Volt som uten noen tilsynelatende grunn begynte å brenne midt på natten. Som vanlig gikk man på ladingen som førstemistenkt. Men det var noe annet. Bilen hadde vært bulket og hadde nettopp kommet tilbake fra oppretting. Den andre casen var en lagerbygning som plutselig fikk en ekstra hissig brann. Viste seg at en av truckførerne hadde kommet borti en pall som hadde veltet. Som inneholdt lithiumbatterier. Både krasjen og velten hadde satt igang en exoterm reaksjon.

For noen måneder siden krasjet en E-Up med toget i Østfold. Timer etter kollisjonen brøt E-Up'en ut i en voldsom brann. Hvorfor gjorde den det?

Dette er ikke svartmaling. Energipakking i sekundærbatterier går framover med stormskritt. Det gjør også sikkerheten rundt dem også, men ikke i samme takten.

Hei Mulligan

Det er flott å få erfaringer og fakta på bordet.

Slik vi ser det så er batteriteknologien trygg nok til mange formål så lenge

vi behandler batteriene på normalt vis.

Fordelene med LiFePO4 batterier er helt suverene.

Utveksling av erfaringer, brukertips og gode råd rundt LiFePO4 batterier skal vi ha mye glede av fremover.

For min egen del har jeg vurdert dette alternativet med LiFePO4.

Jeg har forbruksbank på 2x220Ah AGM og det samme oppsettet til starterbatteri. Jeg har lenge fundert å bytte til LiFePO4 batterier i forbruksbanken. Men vekt spiller ingen rolle for båten min på 30 tonn, det gjør derimot energitettheten. Jeg vil gjerne doble energien jeg har i forbruksbanken, det vil være meget enkelt å gjøre med LiFePO4.

Etter mye grubling over temaet har jeg kommet frem til jeg ikke kommer til og investere i LiFePO4.

Grunnen til dette er at dette er forholdsvis nytt på markedet og det er ikke så mye erfaringer med dette. Og jeg har batteribankene plassert i maskinrommet og ved en brann (enten det skyldes batteriene eller noe annet) vil jeg ikke ha en kraftig batteribrann som vil utvikle farlig og korrosiv røyk/gass, det faktum at det også er meget vanskelig og slukke er også med på og utelukke denne teknologien.

For de som vil spare vekt er dette ett bra alternativ!

Men uansett hvor sikkert produsentene sier det er, så vil jeg at konsekvensene skal bli så små som mulig hvis uhellet skal være ute (gud forby!)! Derfor passer ikke dette for akkurat meg.

Ja, du kunne nesten tredoblet utnyttbar kapasitet for samme vekt/volum.

LIFEPO4 har vært på markedet i mange år nå, selv om det ikke er så vanlig i båter enda.

Batterier i motor rommet er uansett ikke helt ideelt for levetiden. I en så stor båt skulle det vel finnes andre plasser å sette det om man vil.

I en eventuell brann så må batteriet varmes opp internt til over 200 grader før det blir kritisk. 

Hvis jeg skulle brukt LiFePO4 batterier måtte det vært utendørs, på dekk, i en ventilert stålkasse.

Ved brann i maskinrommet er det håndterbart med væskebrann i diesel og olje med AFFF skum som jeg har. Men jeg vil ikke klare og håndtere en metallbrann, selv om maskinrommet mitt er godt isolert mtp brann.

For meg så er det skummelt å kunne få en brann jeg ikke har redskaper eller utstyr til og slukke. Det er for så vidt eneste grunnen til at jeg ikke vil ha dem ombord.

Fordelene er at det er veldig energieffektivt, siden energien overføres direkte i bunnen av stekepannen.

Og siden man kan regulere effekten i 10 trinn så svir man ikke grøten ;)

Skal man regne litt på effektforbruk så er det enklere å bruke KWH i stedet for AH.

Å steke 4 egg til frokost krever ca 0,11 KWH, 

Å koke 1 liter vann krever ca 0,1KWH energi. (egentlig 0,08 men så har man litt effekt tap)

Koke grøt anslagsvis 50 minutter a 400W (gjennomsnitt) skulle bli 0,3KWH.

Batteri pakken er 13,3 KWH.

Når vi går for motor lader vi med 3,2 KWH (i timen).

Solcellene gir oss opp til 6,8KWH pr dag.

Vi lar til og med varmtvann tanken stå på når vi ligger på svai på tur. (40L/1,2 KW)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...