Athene Svart 1.August.2018 Del på Facebook Svart 1.August.2018 Løftet ut 240Ah/70kg AGM forbruksbatteri for tre år siden. Var egentlig fornøyd med batteriet, men med seilbåt og 50A alternator greide jeg aldri å lade batteriet med motordrift i noen særlig grad. Ble til at vi tømte det godt på helgeturen, - og så ble det ladet opp med landstrøm fra brygga i ukedagene. (Det var nok også sånn jeg tok knekken på det, - strømmen hadde vært borte på brygga i noen dager og dermed var nok ikke batteriet så oppladet som jeg trodde når vi dro på tur...) Satte inn 200Ah LiPO4 fra MaxPower. Det veier under halvparten av forgjengern (veldig greit når det skal manøvreres ombord, ned i salongen og ned i køya i akterlugaren..) og hadde innebygget batterymanager. Valgte å installere Victron 702 Battery Monitor, men beholdt Nordic landstrømslader og 50A alternatoren på Yanmar'n. Har bare positive erfaringer: Ved landstrømslading kan jeg nå følge med å se hvordan kapasiteten stiger mot 100% og akkurat da kutter batterymanager. Med AGM eller tidligere blybatterier steg batterispenningen ved lading med motoren såpass raskt at ladestrømmen ble redusert etter kort tid. Nå lader alternatoren med opp mot 50A, - lenge! Har for første gang opplevd å komme hjem til brygga med nesten fulladet forbruksbatteri! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2018 Del på Facebook Svart 1.August.2018 (redigert) Noen som har erfart problemer med dynamo? kjører dere baugpropell fra LifePo4 batterier? Redigert 1.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 Dynamoen min er en delco 28si uten ekstern regulator. Funker bra. Men start og thruster får strøm fra vanlig bly batteri. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 Steini skrev 50 minutter siden: Men start og thruster får strøm fra vanlig bly batteri. Hadde vært kjekt å få litt ekstra puff i baugtrøster osv. Etter hva jeg skjønner så koker folk vann via inverter osv, som jo må være en tung belastning, hvorfor kan en ikke kjøre trøster og vinsj på disse batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 Det skulle nok kansje gått å kjørt thruster også. Men liker litt tanken på å ha egen bank til start og thruster. Har 2 stk 110AH blybatteri i parallel, til start og thruster. Kvart 100ah makspower batteri har 150A BMS så med 5 stk i parallel så sku dei jo klara 750A på 12v. Anbefalt belastning over tid er 100A pr batteri à 100AH Min bauthruster er 6,5kw så det er jo ein del med tanke på at det er jo ein elektro motor, som da trekker mangen ganger effekten i nokre millisekund kvar gang den starter. Kan godt ver det hadde gått heilt fint, men eg tok ikkje sjangsen. Det meste eg egentlig belaster lifepo4 batteria er ca 250 A. Dette på grunn av at inverteren min trekker maks 3000 watt. Så ja, eg koker også vann, og lager middag på induksjonsplate via inverter. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
VirtualMe Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 @Steini har et viktig poeng her. De fleste BMS systemer er ikke bygget for takle slik belastning. Selv har jeg 800Ah Winston batterier, som kan levere 3C, altså 2400A, uten problem isolert sett. Utfordringen ligger i kontaktorene til BMS systemet. Hos meg er disse beregnet for ca 350A kontinuerlig belastning (ønsket bi-stabile releer som dro lite strøm og ikke var astronomisk dyre). Skal man kjøre truster, bør man vel dimensjonere dette for minst 1000A, som tilsvarer sikringen som sitter på en Sleipner SE100 (drar 740A ved 12V). Hadde man gjort denne oppgraderingen, ville man selvsagt fått utrolig god effekt av trusteren, som ville kunnet operere på 13 volt. Å koble 750A last på "drop-in" LFP batteribanker hvor det er 100-150A BMS i hvert enkelt batteri, tror jeg personlig er å be om problemer. Mistenker at man vil oppleve at ett og ett batteri faller ut pga overbelastning som en rad med domino-brikker. Worst case er vel at disse små relene i disse rett og slett brenner opp/av og at man brått står uten strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 VirtualMe: Vurderer winston celler i "nye" båten min. Har du kjøpt fra Evpower kansje? Det eg egentlig lurer på er pris på frakt? og evt leveringstid. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Kaptein Klein Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 Hei, Helt grei erfaring med EV-power, handlet fra dem nå i vinter. Leveringstid for 8*300 Ah var vel en drøy uke til Oslo. Frakt var EUR 141. Norsk mva og fortollingsgebyr kom i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 VirtualMe: hva slags dynamo endte du på? Og hvilke kontaktorer kjøpte du? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
PiperBill Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 Problemstilling: 300Ah LifePo4 på forbruk og en AGM til start og en bryter som kan kobler begge bankene sammen dersom startbatteri blir dårlig. Helt standard oppsett i de fleste båter. Hvordan vil dette fungerer? Dersom en har en rimelig stor motor som trekker mye ved start så vil ikke forbruksbanken kunne leverer. Eller? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Sjøbliss Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 21 hours ago, Bitteliten said: Noen som har erfart problemer med dynamo? kjører dere baugpropell fra LifePo4 batterier? Jeg har standard dynamo til VP 370 D6 og lader full spiker uten problemer. Ingen varmeproblemer eller noe. Kjører baugpropell og vinsj på LiFePo4 og det også fungerer godt. Jeg har 5 stk 100Ah med 100A strømkapasitet per batteri satt i parallell så det er ingen problemer for batteriene. Det som er flott er at det ikke er spenningsfall ved bruk, det går så det suser så lenge du har lyst! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
VirtualMe Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 @Steini Kjøpte lokalt her i Norge hos Farco. Synes disse batteriene er såpass dyre at jeg ville ha norske forbrukerrettigheter på dem. Synes i grunn prisen de kom opp med var ganske grei. Har 8x400A celler og REC BMS. Alt fra Farco. @Framtia Kjøpte Tyco Battery Disconnect Switch BDS-A. Kostet ikke all verdens og er rated til 260A ved 23 grader. Holder for meg foreløpig. Kjøpte driverne til REC for bi-stabile releer. Fungerer helt supert. Trekker ikke noe strøm når de er innkoblet. Når det kommer til dynamo, ble det en Balmar AT200 med Balmar MC614 regulator. Denne fant jeg til en veldig god pris på en nettside i USA.. Har brukt en del tid på å programmere laderegimet, og er nok ikke helt i mål enda. Har begrenset den til ca 130A med belt-manager funksjonen. Den blir da fortsatt litt varm, og regulerer seg ned selv basert på temperaturen. Må se på om det er mulig å få til noe smart med kjølingen. Alternativt vurderer jeg å se på en large frame dynamo. Høst-vinter prosjekt ;) @PiperBill Jeg har satt inn en 1-2-begge bryter hos meg. Dette gir to funksjoner; om LFP batteriene av en eller annen grunn må kobles vekk (ubalanse, defekt celle etc), kan man bruke start/truster batteriene for "alt". Dersom startbatteriet er kaputt, kan jeg starte med forbruksbanken. Den lille Volvoen vår trenger ikke all verdens for å starte. Har faktisk en 125A sikring på kabelen fra startbatteri til motoren, så det burde være helt greit å starte den derfra. Hva angår hva batteriene kan levere, så er det 4000A pr celle, dvs 8000A fra pakken innenfor normal spesifikasjon. Derfor viktig med sikringer på ALT. Mye strøm tilgjengelig i disse batteriene her.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 PiperBill skrev for 2 timer siden: Dersom en har en rimelig stor motor som trekker mye ved start så vil ikke forbruksbanken kunne leverer. Eller? Generelt sett ; en startmotor er ikke ikke lenger det største konsumenten i en moderne velutstyrt båt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kaptein Klein Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 (redigert) Jeg har en Mitsubishi 115 A dynamo, som er standard på nyere VP-motorer, og en 2P4S 600Ah Winston LFP-Bank. Jeg bruker REC BMS. For å kontrollere dynamoen, har jeg installert en modifisert Sea Lithium VRC 100. Denne enheten kan konfigureres så den styrer ladestrøm og -spenning akkurat slik jeg ønsker det: 14,0 V absorption, 30 min. absorption, og hold (float) på 13,3V ( dette utgjør første "forsvarslinje" for beskyttelse av batteribanken). Ladestrøm er begrenset til 80A for å unngå overoppheting av dynamo. I tillegg har jeg fått VRC 100 modifisert (etter dialog med Nordkyn design) slik at dersom BMS sender et signal om at cellespenning overstiger 3,65V, går dynamo da over i hold (annen forsvarslinje). Utover det har jeg Tyco bistabile reléer som BMS vil sørge for slår inn ved cellespenning over 3,75V (tredje forsvarslinje), og stopper all lading. I tillegg har jeg satt på en bryter i cockpit, som gjør at jeg kan tvinge dynamo til hold når jeg måtte ønske det. Dette er nyttig hvis jeg går for motor tilbake til havn, og ikke ønsker smekkfulle batterier, men f.eks ønsker å etterlate dem med en SOC på 70-80%. VRC 100 var litt plundrete å konfigurere, og jeg endte opp med å ha en ekstra dedikert og følsom (1 mv/A) shunt, men med den fungerer VRC 100 utmerket. Jeg kunne dermed bruke en fullstendig funksjonerende og god dynamo som jeg slapp å modifisere til ekstern regulering. Ladekapasitet er, sammen med 2*100W solceller, mer enn tilstrekkelig, og ser derfor ikke noe behov for å oppgradere til en større dynamo. Har en inverter/lader (Victron Multiplus 1600/12/70, også koblet til REC) som driver vannkoker, mikrobølgeovn, Nespresso og varmtvannsbereder. Har ikke brukt landstrøm siden systemet ble ferdig driftssatt (inkl. 3,5 ukers seilferie i sommer). Solcellene (horisontalt montert på hyttetaket under storseilbommen) gir typisk 800-1000 Wh per dag i pent vær om sommeren. Har ellers overflod av strøm nå. Som eksempel: Lå to døgn i uthavn. På dag 2 spurte nabobåten pent om det var greit at han kjørte motor for å lade. Jeg foreslo da at han kunne lade fra oss, og jeg fikk en 230 V strømledning som jeg koblet til ett av mine uttak. Han hadde til å begynne med en ladestrøm på ca 70A, og etter ca. 1,5 time var han (og jeg) godt fornøyde. Da vi dro dagen etter var min SOC fortsatt over 50%. Selv hadde jeg da brukt strøm til ordinært forbruk pluss VV, vannkoking og Nespresso. Ser nå utifra mitt forbruk mv. at en kapasitet på 400 Ah ville vært tilstrekkelig. Har forøvrig egne AGM-batteri/banker til start og thruster, adskilt via mosfet batteriisolator. Jeg bestilte batterier fra EV-power, da tilbudet fra norsk tilbyder lå ca.77% over prisen til EV-power (frakt/fortollingskostnader ikke medregnet). Redigert 2.August.2018 av Kaptein Klein Rettelser, presiseringer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 3.August.2018 Del på Facebook Svart 3.August.2018 Prøver og leser meg opp på LPO batterier og BMS. Greit å ha en grunnleggende kunnskap før jeg går videre med overgang fra AGM. Ble rådet til å bruke 3x100Ah LPO istedenfor 1 x 300. Fordelene skal være at med BMS på 150 ampere på både 100Ah og 300Ah batteri så skal man kunne trekker 3 ganger så mye strøm fra 3x100 kontra 1x300 batteri. Tenker da på ting som tekker mye strøm over kort tid. Også hvis en av de 3x100 batterier skulle feile så har man 2 igjen kontra hvis en 300Ah får problemer og dermed ikke kan brukes. Også dersom man har LPO til forbruk og AGM til start og start skulle gå tom så går det an å lade startbatteri via inverter fra LPO forbruksbanken. Noen som har noe formening om dette? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Framtia Svart 3.August.2018 Del på Facebook Svart 3.August.2018 Om du velger batterier med innebygd bms mener jeg det et mye tryggere å ha 3x100 enn 1x300. Får du feil på bms'en er batteriet helt dødt, been there done that.. utrolig hvor vanskelig alt blir uten noe strøm i det hele tatt. Alt fra navigasjon til autopilot, lys, alt, blir mørkt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 3.August.2018 Del på Facebook Svart 3.August.2018 Vedr tomt startbatteri. Det går så klart an å bruke inverter og lade startbatteriet fra forbruksbanken. Men det er jo ikke den mest effektive måten å utnytte strømmen på. Enkelte skilledioder åpner faktisk slik at forbruksbanken kan direkte hjelpe startbatteriet om spenningen blir lav, i hvertfall Victron Cyrix har den muligheten mener jeg. Selv har jeg bare koblet fra startbatteriet og bruker LFP-forbruksbanken også til å starte. Startbatteriet er med som reserve om forbruksbanken skulle gå tom. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
PiperBill Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Nei jeg tror jeg legger overgangen til litium på is en stund. Det ligger mange timers arbeid i det jeg har nå og det har fungert helt topp i hele sommer. Har ikke vært under 89 % på forbruks banken selv etter flere dager i uthavn. Det er jo ikke bare å bytte ut AGM med lifepO4 og ferdig med det. Slik som det er nå så lades startbatteriet fra dynamo og jeg har en «duel sense» VSR slik at også forbruk blir ladet til tider. Solcellene lader kun forbruksbanken. Hadde vært fint og fått bort ca. 100kg i batteri-vekt men det går fint som det er og jeg vet at det funker. Blir for mye usikkerhet (les uvitenhet) rundt liFePo4 for min del Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
PiperBill Svart 6.August.2018 Del på Facebook Svart 6.August.2018 Når det ensete «kvalifisert» råd man hører er fra de som selger LFP så børe man være litt skeptisk. Følgende artikkel er en «long read» men gir en objektiv forklaring på hva det innebærer å bytte til LFP. Det er ikke bare bare. https://marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/ Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Kenneth82 Svart 7.August.2018 Del på Facebook Svart 7.August.2018 Jeg vurderer selv bytte til Lifepo - har en Elan Impression 384, 2007 modell med Volvo MD40 (aksling). Noen som har erfaring mtp om dynamo må byttes på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.August.2018 Del på Facebook Svart 7.August.2018 Nå kjenner jeg ikke den motoren eller dynamoen du har, men en av de aller beste grunnene til å gå over til LFP er jo at de kan lades veldig effektivt når du produserer strøm. Så du vil jo ha stor glede av en størst mulig dynamo. Hvor mange amp leverer den du har? Jeg byttet fra 125 til 165 amp (den gamle var gått ca 300 timer og selges til en ok pris...). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
offpist Svart 7.August.2018 Del på Facebook Svart 7.August.2018 På den andre siden.. jo mindre dynamoen er, jo større er sjansene for at det går helt fint (ikke smelter pga overoppheting). 165A, da må man gjerne over på flatbelte og ekstern regulator med temp sensor på dynamoen osv.. Ikke alle som ønsker det. Selv har vi 2 stk 200A på vår Yanmar 4JH4 så utnytter "bare" 230A samlet kontinuerlig. Sånn sett kunne vi trolig kunne klart oss med 2 stk 115A med samme fysiske størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 7.August.2018 Del på Facebook Svart 7.August.2018 (redigert) offpist skrev for 1 time siden: På den andre siden.. jo mindre dynamoen er, jo større er sjansene for at det går helt fint (ikke smelter pga overoppheting). 165A, da må man gjerne over på flatbelte og ekstern regulator med temp sensor på dynamoen osv.. Ikke alle som ønsker det. Selv har vi 2 stk 200A på vår Yanmar 4JH4 så utnytter "bare" 230A samlet kontinuerlig. Sånn sett kunne vi trolig kunne klart oss med 2 stk 115A med samme fysiske størrelse. Skal man begynne med LFP batterier så synes jeg nesten det er et «must» å overvåke temperatur på dynamo. Enten i form av en sensor eller om man er litt dreven, med termokamera. LFP kan gi problemer og et av dem er temperatur på dynamo. LFP kan gi store utfordringer så overvåking synes jeg er særdeles viktig. Når det gjelder flatreim så bruker jeg som tommelregel at om dynamo er mere en 1200W så bør man enten bruke 2 V-reimer eller aller helst flatreim. Redigert 7.August.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.August.2018 Del på Facebook Svart 7.August.2018 offpist skrev for 2 timer siden: Sånn sett kunne vi trolig kunne klart oss med 2 stk 115A med samme fysiske størrelse. Som så blir for varm og bare yter maks 80 hver, mener du? Som sagt tidligere, hvorfor skal man ikke lade når det først finnes anledning. LFP behøves jo ikke å lades hver dag. Men når, da.... Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.