Jump to content

Betegnelser som garanterer kvalitet på verktøy

Riddar4

Recommended Posts

Har kjøpt (og lånt) en del verktøy opp gjennom årene til både trearbeid og mekking på bil/båt. Tror de fleste som skrur litt etter hvert vil få erfaringer og tanker om hvilke verktøy som er verdt å bruke penger på. For min del vil jeg at verktøy skal være presist og tåle en støyt, over lang tid. I tillegg synes jeg det er forferdelig å jobbe med verktøy med dårlig ergonomi, spesielt hvis man skal bruke verktøyet mye over lengre tid. Så derfor blir det fort at f.eks. ei vannpumpetang fra en produsent er å foretrekke framfor ei fra en annen produsent, selv om kvaliteten er lik. For eksempel synes jeg små tenger med for store håndtak blir noe klumsete å jobbe med, men for større tenger er store håndtak med fingerbeskyttelse og lignende greiere.

Biltema har mye bra verktøy. Dessverre skifter de produsenter av og til, noe som fører til at f.eks. ei 1/2 toms skralle ett år kan være av bedre kvalitet enn et annet år. Har kjøpt verktøy derfra jeg har hatt (og brukt hardt) hele mitt voksne liv, heldigvis selger de fremdeles en del slikt verktøy. Enkelte av de billigste fastnøkkelseriene fra Biltema brekker som kjeks, men den blankpolerte serien de hadde i mange år har jeg røynt like hardt som fastnøkler fra Tengtools uten problem. Til en brøkdel av prisen! Mye av verktøyet deres med 10 års garanti blir også brukt av mekanikere i både bil-, skipsfarts- og fly-/helikopterverksteder, da får det være godt nok for min del også :giggle: Men enkelte av "proffverktøyet" deres har så elendig ergonomi at det er bedre å velge andre merker uansett om stålkvaliteten er god.

Ellers går det for min del mye i "merkevarer". Sandvik/Bacho har mye bra verktøy, også Hultafors/Tors leverer (de siste leverer mange typer hammere, stort sett med bedre ballanse enn konkurrentene, etter min smak). Når det gjelder tenger generelt holder jeg en knapp på Knipex, både med tanke på stålkvalitet og ergonomi. Av skrujern synes jeg Wera leverer når det gjelder ergonomi, styrke og slitestyrke. Stanley lager utmerkede høvler (snakker ikke om serien Handyman her) til forskjellig bruk og til en OK pris, mens jeg har tilgode å få tak i skrujern og skrallesett/pipesett av tilstrekkelig kvalitet fra samme produsent. Ellers er Tengtools godt representert her i området som en sikker vinner innen det meste. Har blandete erfaringer med Luna, avhengig av hvilket type verktøy det er snakk om, enkelte er helt topp.

Tenker at velger man verktøy med omhu har man verktøy for livet. Å kjøpe verktøy blir fort dyrt, så spør man hva fagfolk bruker på verkstedene av forskjellig verktøy får man vite litt om hvilke typer verktøy som holder i lengden til de forskjellige arbeidsoppgavene. Så slipper man alt for mange bomkjøp :wink:

Ja, hadde ein bra ein med metalskruer m.m. av topp kvalitet, men vart ikkje brukt, tok berre opp plass. Gav den til slutt vekk. Ser ikkje den store bruken for slike idag. Men litt nostalgi. Skulle vel helst ha teke vare på den.

:confused: Ikke bruk for slike i dag?

Klart jeg har ordentlig høvelbenk, selv om den ikke er like gammel som din benk NilsPils. Jeg kjøpte min benk ny på slutten av 60-tallet, så den er nok ikke eldre enn rundt 50år.

Grei liten benk det der, Lars, men det er ikke slik jeg mener. Du har en slik benk de lager nå uten kjeften  på langsiden. Men fint å se at den er i flittig bruk.

Her er et bilde av den ene benken min med roret til Tora i kjeften.

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

I går var jeg en tur innom Bauhaus i Vestby. De har veldig mye interessant verktøy der. Ikke bare helt billig, men billig nok og mye av god kvalitet. Det burde være et alternatv til CO og BT. Og så har de et utrolig godt iutvalg i syrefaste skruer og bolter.

Joda, høvelbenken min er av samme slaget, kjøpt på en 'bondeauksjon' for drøye 30 år siden. Og da var den gammel og furet. En blytung, stabil, to meter lang og flott benk.

Vi handler rett som det er hos Bauhaus Vestby. Dette er i videste forstand et byggvarehus. Hva som er spesielt bra er at hver avdeling har en avdelingsansvarlig. Den gangen vi kjøpte kjøkkenvifte, var avdelingens mann selvstendig næringsdrivende innen montasje av hvitevarer. Hadde Bauhaus hvitevareavdeling som bi-jobb. Flott veiledning, kjempefornøyd med viften. Samme med motorsag, kjempefornøyd med veiledningen og forslag til kjøp. Og i malingsavdelingen står det faktisk folk som har peiling innen fagområdet maling. Betong i sekker, fortalte hva jeg skulle bruke betongen til, ble anbefalt både kvalitet og mengde. Stemte helt perfekt.

Så her handler vi alt fra finnèrplater og oppover. Legg også merke til at de fører meget bra bor. Men hvert bor koster det samme som et helt sett bor hos Biltema. Men når det gjelder bor som skal holde en stund i rustfritt stål, kjøper jeg heller bor til 50 kroner stykket hos Bauhaus enn den heller lunkne kvaliteten som Biltema og Jula selger.

Men svaret på spørsmålet til trådstarter blir kanskje 'nei, det er ingen uniforme betegnelser som angir godt verktøy for et hvert formål', andre som har noe bedre?

Den er bra den forklaringen,

litt mimring, på 60/70/80 tallet het  det seg at Chrome vanadium /  Chrome Alloy steelverktøy og V.X Steel var topp og noen merker med liv-tidsgaranti.

Ser i dag at kvalitets verktøy inneholder Krom vanadium/svart nikkel , Crom vanadium molybden,  Krom vanadium stål  krombelagt og polert., og med 10 års garanti.

Så svaret på betegnelsen kvalitets verktøy blir, rene Ole Brom  ............

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg melder meg inn i AEG klubben jeg og, kjøpt i 1975 med tilbehør (var det forsatsutstyr det het?), som sirkelsag, stikksag mm.  Sirkelsagen har jeg tatt vare på - nostalgi .... ;-)

bilde

Nå ble jeg rørt. Min første lønning som nyutdannet i 1968 gikk 100% til innkjøp av snekkerverktøy. Blant annet et slikt AEG sett som du viser pluss mye annet tilbehør. Man måtte jo lage seng og diverse møbler som nygift. Den sagen kan stilles inn på slingreblad som da skjærer brede spor. Med tilhørende føringer kunne jeg frese spor og ikke minst sinke. Det ble fine møbler som fremdeles langt overgår Ikea-standard. Bormaskinen tok desverre kvelden da jeg bygde hus på 70-tallet og brukte den utendørs i 30+ kuldegrader. Tannhjulene tålte nok ikke stivnet fett.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Som delvis verktøyfreak må jeg bare skryte litt av disse Knipex-tengene.

Erstatter både fastnøkler og skiftnøkler. Den største på bildet har 60 mm åpning.

Finnes større men da begynner det å koste...

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Først til TS:  Viktigste verktøy av god kvalitet synes jeg er skrutrekker, spesielt stjernetrekker er viktig med kvalitet.

Nå ble jeg rørt. Min første lønning som nyutdannet i 1968 gikk 100% til innkjøp av snekkerverktøy. Blant annet et slikt AEG sett som du viser pluss mye annet tilbehør. Man måtte jo lage seng og diverse møbler som nygift. Den sagen kan stilles inn på slingreblad som da skjærer brede spor. Med tilhørende føringer kunne jeg frese spor og ikke minst sinke. Det ble fine møbler som fremdeles langt overgår Ikea-standard. Bormaskinen tok desverre kvelden da jeg bygde hus på 70-tallet og brukte den utendørs i 30+ kuldegrader. Tannhjulene tålte nok ikke stivnet fett.

Min fungerer fullt ut enda, kun skiftet børster en gang. Jeg snekret også seng, skrivebord og div til mitt første hjem.  Nå måtte jeg ut å ta et bilde til, denne kabelsnellen hørte jo også til i den gjeve esken fra AEG:

bilde

Redigert av knut1955 (see edit history)

Jeg melder meg inn i AEG klubben jeg og, kjøpt i 1975 med tilbehør (var det forsatsutstyr det het?), som sirkelsag, stikksag mm.

Selvfølgelig har jeg sirkelsagforsatsen til min AEG, brukte den faktisk sist år!

Nå ble jeg rørt. Min første lønning som nyutdannet i 1968 gikk 100% til innkjøp av snekkerverktøy. Blant annet et slikt AEG sett som du viser pluss mye annet tilbehør. Man måtte jo lage seng og diverse møbler som nygift. Den sagen kan stilles inn på slingreblad som da skjærer brede spor. Med tilhørende føringer kunne jeg frese spor og ikke minst sinke. Det ble fine møbler som fremdeles langt overgår Ikea-standard.

Ja, nå kan en sannelig mimre. Jeg giftet meg første gang i 1965, og da ble drillen med sirkelsagforsats også brukt til å snekre seng og bokhyller. Da jeg skilte meg i 1976, gikk dobbelsengen på dynga, og jeg laget meg ny seng i heltre, nå også med hjelp av AEG'n. Den sengen var forresten 120cm brei, god til å sove alene i, men også ypperlig når jeg fikk besøk(!).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...