Jump to content

Slippvogn type heimelaget.

skhauge

Recommended Posts

Hei Skhauge!

Steike fint naust og vogn du har laget deg :yesnod:  Spesielt misunellig på det naustet der...

Ser også at du har fått mye ufortjent pepper for å sveise uten maske, sveise på galvanisert stål uten friskluft, bruke HUP istedenfor HEA/HEB, lage vogn uten sving, for høy osv osv.

Så jeg kan jo ikke være noe snauere jeg heller, jeg må jo finne noe å henge meg opp i :giggle:

Hvis du skal ha nytte av den kraftige ramma og de kraftige hjulene skulle du ha lagt på ei 12mm doblingsplate utenpå HUPèn der du har sveist akselen.

Rent bortsett fra det; stekje fint arbei :thumbsup:

Eg tviler på at 8mm godset gir etter. Men ja rent faglig kunne en dobling vært ok. Det blir tatt opp endel krefter i ende av rør der tetteplate er og sveist mot aksling. Dette kommer aldri til å bryte sammen.

Håper vogn blir malt mandag. Skal legge ut bilder av vogn når alt er klart.

Hems i naust nærmer seg. Her blir 4,2x5,6 meter minus knevegger fullisolert 20/15 cm. Er ikkje tatt ut full bredde vindu venstre side. Vindu 150x140 skal inn. Blir ok å sitte der oppe. 3,7 meter fra gulv og under tak (under hems).

bilde

Dette kommer aldri til å bryte sammen.

Nei, det har du nok rett i. Men noe måtte jo jeg klage på også :giggle:

Ps: Ørlite grann misunnelig på den beliggenheten der ja... Eneste fordelen vi har her hos oss er vel klima og badetemperatur :smiley:  Vet ikke helt hva jeg skulle gjort for å få tillatelse til å smelle opp et sånt bygg i vannkanten her på Hvaler. Tror jeg måtte sugd ordføreren eller noe i den duren :puke:

Eg skulle gjerne bygget større. Men 70kvadrat fikk eg stå ansvarlig for privat. Utover dette ville det nok bli krevd ansvarsrett etc. Beliggenhet kommer ikkje helt bra frem. Eg grenser til båthavna vår her mot venstre i bildet. Så bur eg rett over dette. Klima kunne godt vært bedre men det kan eg ikkje ordne med annet en avfukter og vifteovn ?

Helt riktig. Dette er Dalsfjordbrua. Og det er ikkje bompenger på den. Sikkert siste prosjekt uten?

Eg er ingen aktiv fisker, men mange her er. Det er en god fjord å dorge. Har sett mange som ligger i havna her som tar lettjolla ut å dorger. Men når eg var liten var eg med bestefar og tok laks på not rett til høgre for naustet. Den var 21 kg.

Havna heiter Bjergelandet båthavn. Har dere vært her har dere kanskje snakket med meg for kode til service bygg etc.

• 2 uker senere...

De vognene som eg har brukt har rame vært fylt med olje, Eg har også laget gresnipler på lokk til hjullager og toppet med greas så vann ikke trenger inn i lager.

Dette er spesielt viktig når du bruker vogn i saltvann, ville kansje hatt mulighet for styring på forhjula, dette er ikke vanskelig å få til om dette ønskes. 

Har kjøpt ny båt så eg må enten bygge om vogn eg har, eller bygge ny vogn,  

Du har ett fint nøst, skulle gjerne hatt noe liknende, :-)

• 2 uker senere...

Litt oppdatering. Som eg var redd for var oppdrift oppgitt av leverandør av dekk feil. En vogn på 1100kg som plutselig flyter opp av sjø er et spesielt syn. Løste det ved å feste på betong stein midlertidig. Skal fylle olje i rørene i vinter. Det er uansett bra. Men båten er komt i hus. Litt bilder av vogn og opptak. Er endel rot inne i naust men dette blir ryddet nå.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...