Jump to content

Erfaringer med å gå ned i motorstørrelse?


Kaftein ØL

Recommended Posts

Jeg har i dag to store 9-liters Cummins V8, 270 hk i båten. Disse går helt fint og har har bl.a. blitt kjørt tur/retur Oslo-Tromsø i fjord og ca 3000 mil i år uten et eneste feilslag, men synes de er uforholdsmessig store til båten, som overhodet ikke er egnet for hastigheter over 10-12 knop. Da blir det mye saktekjøring, motorene blir daukjørt og motorrommet trangt. 

 

Motorrommet ombord ser forferdelig ut og med disse motoren er det ikke mer enn 20 cm klaring mellom. Dvs. det blir veldig trangt i motorrommet, og vedlikehold av både motorer, dieselvarmer og andre tekniske installasjoner blir et mareritt når disse står der. Nå har jeg tenkt å renovere motorrommet denne vinteren, dvs. hive ut begge maskinene, generatoren og alle andre tekniske installasjoner. Jeg har tenkt å rive ut absolutt alt, skifte ut støyisolasjon, pakke om pakkbokser, legge på ny topcoat, endre litt på tanksystem og forskjellig.

 

Så er det store spørsmålet hva jeg gjør med motorene? Vi kjører aldri over 1500 rpm (maks er 3000), og jeg kunne derfor tenkt meg å satt inn noen mindre motorer, uten turbo, helst rekkeseksere. Da blir det mye bedre plass, mer behagelig gange, enklere å utføre vedlikehold og forhåpentligvis har motorene det mye bedre. Vi kjører aldri over 8-9 knop, noe som burde tilsi at vi klarer oss med rundt halvparten av maskinkraften vi har i dag. Da er det store spørsmålet, er det noen andre som har gått denne veien?  Fordeler/bakdeler?  Vet at endel har gått over fra dobbel til singelinstallasjon, men det er ikke hensiktsmessig i denne båten, og som gammel seiler liker jeg ikke tanken på å drive i fjærsteinene hvis en av motorene stopper. 

 

Jeg regner med at nye motorer blir endel lettere (dagens maskiner er ca. 1 tonn pr stk). Båten ruller forferdelig slik den er i dag, så mulig dette må kompenseres med økt ballast? Mulig jeg lager noen stabilisatorfinner ila vinteren hvis tiden tillater.

 

Hva slags motorer kan være et godt alternativ? Dette er en gammel båt, skroget ser ut som en motorseiler og veier i dag ca 13 tonn. Jeg ser for meg noen tungbygde saker med størst mulig slagvolum. Tåler ikke dyre reparasjoner i hytt og pine, så det må være solid og driftssikkert, helst skuddsikkert og forholdsvis enkelt å få tak i deler. Siden båten er gammel er det viktig at det blir en budsjettvennlig løsning, helst slik at det ikke blir noe særlig mellomlegg når dagens cumminser forhåpentligvis blir solgt. 

Link to post

Hva slags båt er det du har? Det høres ut som at du har en del gode argumenter for mindre motorer i alle fall. Har du regnet på hvor mange HK du trenger for å oppnå skrogfart?

 

Bilder? Jeg lurer på hvordan den ser ut når du nevner skrog som en motorseiler, men to skruer.

 

Rulling påvirkes av flere ulike faktorer der ballast bare er en av dem. Hvor mye utgjør motorene av båtens totale rettende moment? Kan hende du vil oppleve at en mer rank båt vil få en bedre bevegelse i sjøene.

Link to post

Om båten din er deplasemang type vil effekt i motore være tredjegrads kurve av turtall. Kjører du 50%turtall har du omtrent 12 til 15prosent ytelse. 40 hk. Du må vurdere om dette er nok ev om du måler rett turtall. Du har i alle fall mye å gå på. Vil tro at å gå ned til 2 x 80 eller 2x 100 kunne holde. Det er viktig for en slik båt at du har manøver kraft og at ikkje mmtorene går overbelastet. 50% bør være ok. I klassen 80 til 100 hk normal ladet finner du stort sett motorer i 1 liter pr sylinder klassen. Desse går typisk 2500 til 3000rpm og du må kjøre 80 prosent av dette turtallet for å ta ut din effekt. Vil tro at du kan selge dine to gamle motorer og få noe ganske kurant i stedet.

 

De fleste normal ladede motorer som er i gjen er mekaniske maskiner gjerne med fordeler eller rekkepumpe. Du vil spare mye på plass, vedlikehold og vekt. En turbomotor på 50% speed er i praksis normal ladet og ikkje spesielt effektiv. Mulig at du vil spare fuel også?

Link to post

Hva med å få tak i to 6-syl Cummins brukt? De kom jo også med relativt lave effektuttak, og går vel for å være noe av det mest slitesterke som er blitt laget for lystbåter.

 

B5,9 motorene er også populære i sjarker/arbeidsbåter. 116hk uten turbo, 152hk med. 

 

her er en som er ferdig innkjørt  :lol:

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=64457369&searchclickthrough=true

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ellers så kan du vel sende en forespørsel til Lancing: http://www.lancingmarine.com/pricebook/pricebook.html

Motor på mellom 6- og 7 liter rekke seks burde vel gi rundt 150- til 180 hk. Og mer en to ganger 150 hk trenger du vel ikke på 13 tonn båt. Ford og Iveco har vel en del motorer i det området der. De er jo ikke tunge, men litt jernskrot og diverse skulle vel kunne fikse det.

Link to post

Det er en jupiter 40 det er snakk om. Den har en lang kjøl som stikker mye dypere enn propellene. I praksis er den ubehagelig å kjøre over 10 knop, så jeg lever godt med vanlig "trawler"-fart, men store V8 lager litt støy og røyk etter mange timers "tomangskjøring". Også er det bakdelen ved adkomsten i motorrommet som gjør det trangt.

 

Vanlig forkammermotor, med rekkepumpe er nok en mye bedre egnet konstruksjon. Da får jeg frigjort mye plass og kan legge litt arbeid i enda bedre støydemping og legge tilrette for enkelt vedlikehold

 

Jeg skulle gjerne hatt noen 5,9-liters cumminser, men møtet med det norske cummins"forhadler"nettverket som er å oppdrive i østlandsområdet oppfatter jeg som en gjeng særdeles utrivelig og lite servicevennlige folk. Det i seg selv er en av grunnene til at jeg ikke er sikker på om jeg vil ha cummins igjen. Det er mulig nettverket er bedre langs andre steder av kysten, men verken Cummins Norge eller forhandlerne de har henvist til i østlandsområdet har vært noe enkle å ha med å gjøre, dessuten er det vanskelig å finne brukt. Skal jeg kjøpe brukt ønsker jeg å kjøpe en dobbel-installasjon fremfor to separate maskiner med forskjellig historikk.  Så langt har jeg fått tilbud om to dobbelinstallasjoner, to Volvo 60a, men her er jeg også redd det blir samme problemet med masse unødvendig kraft som ikke blir benyttet, men har også vurdert et par hino-maskiner fra midten av 90-tallet. Dette er rekkeseksere på 6,5-liter og rundt 170 hk. Det ser ut som det er greit å få tak i deler til disse på nett, både Mercruiser, Yamaha og US-marine har marinisert disse motorene. Såvidt jeg har forstått er dette japsemotorer fra Nissan (brukt i lastebilene til Nissan og anleggsmaskinene til Hitachi), og nå kjøpt opp av Toyota. Kanskje noe slikt kan være veien å gå? 

 

Jeg opplever dagens maskiner som mer enn krafige nok. Benytter aldri over 1300 rpm ifm manøvrering og har ikke baugpropell (det blir nok satt inn ila vinteren da jeg har en liggende, men har ikke vært noe savn)

Link to post

Tror ikke du finner forkammer motorer i denne klassen med unntak av noen amerikanske v8 (6.2 og 6.5) liter. Da mister du fordelene med rekkemotor. Nogva har en 4 syl na motor fra john deer men den kan bli liten. Cummins og fiat er vel mye likt på nyere motore. Mercedes hadde en fin motor jeg har skrudd på som generator. De stod ombord i noen 38.8 fjellstrand catamaraner. Senere ble de erstattet av 4 syl turbomotore. Disse var ca 120 hk ved 2800rpm på hukommelse. Som genst var ytelse mye lavere gikk med 1500rpm. Kan du marinisere selv er jo utvalg mye større.

 

Å kjøpe en turbo motor for å skru den av mister du mange fordeler. De har som regel alt for grovt fuel system og du kan bli plager av røyk problemer. Det finnes noen hurtig løpere som kan brukes men jeg ville vert skeptisk til. Muligens land cruiser motoren som finnes i utgaver uten turbo på 4.2 liter. Mercedes laget en 3 liter med 136hk men ved 5000rpm. Ikke noe serlig å kruse rundt med 4000rpm. Det skal også finnes en 3.6 liter mercedes som stod i gelendewagen. Den er sjelden og jeg tror ikke den ble levert uten turbo. Det var en av de første motorene som ble levert med partikkelfilter.

 

Japanske og koreanske motorer kjenner jeg lite til, deletilgang burde være ok når man ser på utbredelse i asia.

 

Flere som deler din smak der nede. Var på tur ut til en båt utenfor Karachi. Fiskerene der hadde åpne båter og man hørte dem lenge før man så dem. Store bussmotorer uten turbo på fri eksos. Det er et poeng at turboladere demper eksos støy. Du må regne med å dempe eksos støy mye mere enn på en turboladet motor

Link to post

Hei!

Tror jeg ville forsøkt å få tak i et par Perkins marinemotorer M130c. De har 6 sylindre, 6 liters volum, 127ahk v/2600 rpm - uten turbo.

Det er sikkert ikke lett å få tak i et par brukte med få gangtimer, men kanskje verd et forsøk siden godt vedlikeholdte motorer er gode for titusener av timer?

Universal Diesel AS er norsk forhandler.

Link to post

I dag er det bare strake rør (5 eller 6", bromler godt), men selvsagt demper turboen mye. Kjøper jeg mindre og nyere motorer kan jeg legge noen kr i ordenlig eksosanlegg. Jeg har sjekket litt rundt å marinisere selv, men ser absolutt ingen økonomiske poeng ved å gjøre det. En passerer fort 20000 kr i deler per mtor, i tillegg til at man trenger en motor. Da forsvinner mye av poenget ved å gjøre det. Jeg har nok av prosjekter ombord og trenger ikke å marinisere to motorer selv, bare for å ha gjort det. Jeg håper å få rundt 25000 per stk for de jeg har idag inkludert gir og instrumenter (det er vel en realistiisk pris  :pray: ) og vil helst ikke at "nye" motorer skal koste noe særlig mer. Det ryker sikkert på endel kr i propellanlegg, eksos og slikt uansett :sweat:  . Å kjøpe turbomotor, for så plukke den av er ikke aktuelt, da må det fort lages nye manifoler og bare masse ekstraarbeid. Ny motor må være komplett for installasjon, uten for mye pettersmart-løsninger

Link to post

Skal vel ha bra flaks for å finne to like, brukte motorer og gir i god stand som du vil ha.

 

Om man skulle vurdert nytt, ble jeg gledelig overrasket over at man fremdeles får tak gode, gamle Perkins 130 hesters elektronikk- og turbofrie 6 liters rekkesekser i disse klima og miljøhysteriske tider.

Det må jo være noe av det mest bekymringsfrie man kan kjøpe i dag tror jeg :-)

 

http://www.universal-diesel.no/files/Brosjyrer/M130C%20norsk%20brosjyre%202010.pdf

Mvh. SAP

Link to post

Jeg har flere motorer på hånden nå, alle er dobbelinstallasjoner. Ser ut som det er mange som ønsker å bygge om til singelinstallasjon, så ser ikke vanskelig ut å finne et par. Hino-maskinene som virker mest aktuelle akkurat nå er på 6,5 liter og 175 hk, det tror jeg kan være fint i denne båten. Skal ta en titt på de om en drøy uke.

 

Så er det store spørsmålet; noen som har gjort noe liknende før og har erfaringer å dele? Jeg merker at det ikke frister å sette disse motorene tilbake i båten igjen pga. størrelsen og altfor mye effekt. Tror jeg legger ut cumminsene for salg til uken når jeg har fått ut den ene, så får vi se om det er interesse for de slik at jeg kan bytte i noe mindre  :saint:

Link to post

Kjenner ikkje Hino, men magefølelsen er riktig. Det virker mest fornuftig. Alternativet ville eg sagt var fordsabb på feks 127hk. De går bare til 2400 omin men det kan jo passe. Men da har du kanskje veldig gamle motorer i forhold til hino du har på hånd.

Du må passe på at utveksling er ca tilsvarande slik at du slipper nye propeller.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Jeg tviler ikke å kvaliteten ved de gamle Fordene, men kjenner flere med disse maskinene som er plaget med både røyk og oljelekkasjer. En av de har også brukt en formue på å ta ut maskinene og fått de pakket om på verksted for å få de tette, men heller ikke dette løste alt.  Det er noe av det vi ønsker å slippe ved å sette inn nye motorer. Motorene jeg har på hånden er fra 90-tallet, mens de gamle fordene er opp mot dobbelt så gamle. Regner med at det blir nødvendig med nye propeller og slikt, men jeg driver med motorinstallasjoner til daglig så tror jeg har rimelig god kontroll på hva som bør forventes ifm et slikt prosjekt. Jeg kjenner imidlertid ikke så godt til disse motorene eller erfaringene ved å hive ut gamle steinknusere og erstatte med mindre og litt mer sofistikerte saker. Jeg jobber vanligvis med mye mindre motorer og er egentlig ikke noe motorbåtmann.

 

Ideelt sett hadde det vært best å solgt motorene mens de fortsatt sto i båten, men det ble det dessverre ikke tid til i år. Jeg hadde tenkt å ta det til neste år siden motoren er helt i orden og går fint, men siden jeg har gode muligheter på truck og slikt denne vinteren har jeg bestemt meg for å forsøke å bruke vinteren effektivt slik at den kan ligge ut 2-3 år til neste gang. Er ikke noe glad i å ha skuta på land og der jeg har den oppe nå er det dyrt, men jeg har tilgang på endel hjelpemidler som forhåpentligvis gjør det litt enklere å få gjort det meste  :pray:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...