Solux24 Startet 15.November.2015 Link til dette innlegget Startet 15.November.2015 Har demontert veksleren på OM636'en min får å lodde på tanklokket, og når jeg snudde den opp ned så jeg en plugg under der hvor eksosen går ut. Er dette en sinkanode plugg (som det ikke er mer sink igjen på) eller bare en dren/frostplugg? edit: kan en moderator endre titlen til sinkanode plugg Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.November.2015 Link til dette innlegget Svart 15.November.2015 Hvis pluggen ikke har noen kontakt med sjøvann er det nok ikke sinkanode. Da er det bare avtapning for kjølevæske. Jeg har vondt for å tro at den går helt inn i eksosløpet, for i den delen av eksosen er det ikke sjøvann. Det kommer først inn i eksosen lenger bak i bendet. Det er kjølevæsken som kjøler manefoilen, og det er den kjølevæsken pluggen er tilsluttet kan det se ut til. Det er jo bare å tømme litt vann i åpningen til lokket, og renner det da ut i plugghullet er det ingen sinkanode. Sitér dette innlegget Link to post
Solux24 Svart 16.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2015 Det er jo bare å tømme litt vann i åpningen til lokket, og renner det da ut i plugghullet er det ingen sinkanode dette skal jeg prøve Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.November.2015 Link til dette innlegget Svart 16.November.2015 Det ser ut som en plugg, det er normalt en utborring i plugger med sinkanode for å presse sinkstaven ned i. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gudrun Svart 16.November.2015 Link til dette innlegget Svart 16.November.2015 Som flere her skriver så er dette en avtappingplugg. Bowman bruker ikke sink i sine kjølere. Sakset fra Bowman sine sider: There are a number of American and European manufacturers that use these anodes in their products. Bowman, do not fit zinc anodes as the tubes used in the construction of our coolers are of copper nickel alloy and as such do not require a zinc anode. It is possible that if this anode is fitted it can actually destroy the copper oxide film built up by the tube as a natural defence which can allow the tube material to be attacked. Sitér dette innlegget Link to post
Solux24 Svart 16.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2015 tar å gjennoppliver denne tråden burde jeg ha på noe pasta/middel på pakkningene på eksosmanifoilen når jeg monterer den igjen (type flense tett etc) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Det ser ut som det er kopperskive på inlegg 1, glød den og bruk den på ny Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.