Jump to content

Webasto Airtop 3500 overoppheter etter en stund


Skrujeden

Recommended Posts

Jeg har en webasto Airtop som står i båten. Da jeg kjøpte båten sto den montert under et trinn i båten. Den hadde friskluft tilkoblet fra utsiden (gjennom en litt for liten ventil 70mm, røret er 90mm og ca 1 meter langt). Da svev den den supert, men den sto jo direkte i cockpiten og blåst tornado rett i ansiktene våre. Jeg bestemte meg derfor for å flytte den ned i luka rett nedfor. Derifra slapp jeg å forlenge eller flytte eksosslange, drivstofflager osv... Det var bare å lage hull samt montere rør til varmluft. For å få plass måtte varmluftslangen bøyes i et bend på 180 grader og tilbake forbi varmeren. Før lufta går opp og inn i cockpiten. Slangen er 100mm fleksibel ventilasjonsrør fra flexit med vanlig rørisolasjon som er ca 1,2 meter langt og uten ventil i enden.

Når jeg nå bruker varmeren så går det ca 10 til 15 min før den stopper pga overoppheting. Jeg kjører den på ca 40% av hastighet/varme.

Det skal sies at jeg hadde den i deler i fjor vinter og renset den samtidig som jeg flyttet den.

 

Kan årsaken til at den stopper være varmeslangens bøy på 180 grader rett etter varmeren?

Kan slangen lage for stor motstand? Slangen er i plast/alufolie med stålspiral tipper minste innermål er 80mm.

Kan jeg ha monter den feil når jeg rensa den?

Skottet den er montert i tilfredsstiller kravene i størrelse som webasto oppgir, kan det allikevel bli for lite?

Noen som har opplevd det samme?

Jeg vurdere å flytte den men det innebærer å flytte eksos og luftinntak så det blir en stor jobb, samt den blir stående en plass som er vanskelig å nå (under en stor skuff). Plassen der er mye større og jeg slipper store bøyer, men vil ikke begynne på dette før jeg er sikker på at det vil fungere.

Ønsker også å få varmluft inn i akter kabin, toalett og fremme kabin.

 

Takk for alle tilbakemeldinger.

Link to post
Share on other sites

Vel for det første har du bare 80% av arealet i en 80mm vs 90 og attpåtil en 180' sving. Er ikkje overraskende du sliter. Eg håper det er aluslange du har. Noe annet vil smelte. Meen 180 grader kan være så mangt, det kommer an på radien. Tar du stor nok sving er  det greit men krappe svinger på slikt er fy fy. Du vil også få en voldsom varme på slangen akkurat i svingen. HAdde er original Y kobling som smeltet.. Det stod visst litt for nære varmeren  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Kan årsaken til at den stopper være varmeslangens bøy på 180 grader rett etter varmeren?

 

 

Jeg mener bestemt JA at det er årsaken. Har du ikke mulighet til å snu varmeren 180 grader i opphengsbraketten? Burde ikke by på problemer.

Om da innsugsiden får en lit lengre slange med 180 grader bøy tror jeg ikke betyr så mye.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Takk for godt svar Wallas Service.

 

Det går jo å snu retning men blir da veldig trangt pga innsug. Men hvis jeg heller flytter den i et større rom så slipper jeg så stor vinkel rett ved "fyren". Da kan jeg heller legge på en forgreining slik at den også går til badet.

Da burde motstanden i røra også bli mindre?

Men dette er en jobb og bør helst virke siden det også innebærer nye hull.

 

Men hvor lang slange kan innsug og varmerør ha?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...