Jump to content

Får ikke demontert VP MD2030C sirkulasjonspumpe - bolt sitter fast


Maika

Recommended Posts

Jeg har to VP MD2030C. Etter en stund begynner den ene å koke, men jeg får ingen alarm. Saltvannskjølingen går fint gjennom systemet og viftereima drar normalt, så feilen ligger i ferskvannssystemet.

(Feilen for manglende alarm skyldes vel defekt temperaturgiveren eller instrumentpanelet, dette finner jeg ut av senere.)

Manglende kjøling skyldes vel enten defekt sirkulasjonspumpe, termostat, eller mekanisk blokkering. Termostatens funksjon kan jeg teste ved å senke den ned i varmt vann, men da må jeg først få den ut.

På MD2030 så er denne montert inne i sirkulasjonspumpen, og den klarer jeg ikke å få av. Jeg har skrudd ut alle boltene (og en mutter) i front, men det sitter én bolt inn fra baksiden som er vanskelig tilgjengelig og ikke lar seg rokke (se bilde). 15 års sjøluft og en lekkasje inn i motorrommet har gjort at det er noe rust inne i disse skruehullene, noe jeg så da jeg tok ut de andre boltene.

Etter at bildet ble tatt har jeg sprayet mer med WD40, dunket litt og ødelagt hodet på bolten mer med en fastnøkkel, og prøvd forgjeves o få tak på den med tang, så nå må jeg vel få tak i en kompetent person til å løsne denne. Litt kjipt å måtte tilkalle en Volvo Penta-mekaniker bare for å få løs en bolt, men har jeg noe valg? Er det noen som har demontert denne?

(Pumpa sitter dønn fast selv om det bare er en bolt igjen, så det kan jo hende jeg kunne slått litt på selve pumpa også..)

 

bilde

Link to post

Sag vekk boltehodet eller kjøp en meisel med liten vinkel og meisle det vekk. Nå  fjerner du pumpa, varmer området rundt bolten med gassbrenner og skrur den ut med rørtang. Er det slik at bolten sitter i pumpehuset så tar du det med deg, setter boltestumpen fast i ei skrustikke og "skrur pumpehuset av bolten"

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Jeg fikk ikke en ringnøkkel på, de jeg hadde var for tykke, men jeg kan jo selvfølgelig slipe dem tynnere. Takk for forslag!

 

Ja, tilpassing av verktøy er av og til nødvendig. Boltehodet ser såpass intakt ut at du burde kunne få den av om du får ringnøkkel eller pipe innpå. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Her var det mye bra forslag, takk:)

Har prøvd med diverse tenger, men kommer ikke til skikkelig.

Åpne ringnøkler visste jeg ikke fantes og kan jo alltids være kjekt å ha, så kanskje jeg må kjøpe meg et sett ved anledning, men tipper jeg tester filing av en vanlig ringnøkkel først, og går ikke det så meisler jeg den av og fjerner restene fra pumpa i etterkant som foreslått.

Er det ellers noen som har demontert denne pumpa før?

Link to post

Dersom det ikke går med tenger og varme, ville jeg også gjort det slik:

 

Sag vekk boltehodet eller kjøp en meisel med liten vinkel og meisle det vekk. Nå  fjerner du pumpa, varmer området rundt bolten med gassbrenner og skrur den ut med rørtang. Er det slik at bolten sitter i pumpehuset så tar du det med deg, setter boltestumpen fast i ei skrustikke og "skrur pumpehuset av bolten"

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Pumpen är väl en centrifugalpump som är rätt felsäker.

 

Kanske bättre att kolla värmeväxlarna först?

 

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Som sagt gikk saltvannet (kjølevannet) helt normalt gjennom motoren og ut med eksosen.

Jeg demonterer forøvrig alltid varmevekslerne hver vinter og renser dem, og da jeg gjorde dette nå før jeg begynte med å demontere sirkulasjonspumpa så var de helt fine.

Den historiske bakenforliggende årsaken til problemene mine er nok derimot tett varmeveksler for 10 år siden, noe som medførte at det kom saltvann inn i ferskvansssystemet, noe som videre nok medførte at det er rustet noe i ferskvansssystemet, noe som jeg mistenker nå kan ha forårsaket defekt termostat.

Link to post

Hvis jeg skjønner bildet ditt riktig sitter denne bolten "på innsiden" av pumpen. (inn mot motoren) i så fall får du ikke løs denne før pumpen er demontert. Den holder sammen en stålplate (som ligger mellom to pakninger) med pumpen. Bolten er sitter med en mutter på innsiden som du kommer til når pumpen er demontert.

 

Jeg skiftet en slik pumpe i sommer. På en 2030 B, men pumpen er vel lik uansett. Den satt så godt (og var kass uansett) så jeg brukte baugfil og brakk den løs. Selv når alle boltene var ute satt den bom fast.

 

Red: Feil, den sitter ikke på innsiden, og den ser ut som en vanlig bolt. Men en av boltene er altså festet med en mutter på innsiden(inni) pimpen

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Hei Herman!

Deilig å se at flere har motorer som har vært ute en vinternatt:)

 

Fra forsiden er det vel bolten som sitter inne i området markert med rødt her:

bilde

 

Jeg tipper det er den som har nr 22 her:

bilde

(https://www.marinepartseurope.com/en/e-volvo-penta-628-MD2030D.aspx har jo bra tegninger til VP.)

 

Jeg ser på denne tegningen at du nok har rett i at den holder fast stålplaten, så da får jeg vel bare begynne å bruke makt for å få løs pumpa og så blir det lettere å få ut den bolten etterpå.

(Jeg prøvde å slipe ned en ringnøkkel, men da den endelig lot seg lirke innpå, så var metallet blitt så tynt at nøkkelen gikk i stykker:)

 

 

Ikke usansynlig at hele pumpen min burde byttes også, i hvert fall pakningene som vel kommer til å revne ved demontering.

Pumpen kan fås billig feks herfra: http://www.parts4engines.com/volvo-penta-md2030-md2040-water-pump/(ca 1600,- NOK inkl frakt og moms med dagens dårlige kurs, dvs under halv VP-pris.)

Det er vel ikke nødvendig å kjøpe originaldeler til denne motoren. Jeg fant ut at MD2030 er Volvo sitt navn på Perkins sin Perama M30, som videre er en marinisert utgave av en av verdens mest solgte motorer til trucker, sementblandere etc. (som Perkins kaller 103-10 og som de kjøpte fra et av Japans største firmaer).

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post

Ja, som du så på det bildet jeg viste, måtte det relativt hardhent behandling til for å få løs den gamle pumpen. Deler av den nederste pumpen er saget bort. Nå skulle den skiftes uansett, så da var bøygen for å bruke baugfilen ganske liten.

 

Og ja, nytt sett med pakninger kan du like godt kjøpe først som sist. På splitt-tegningen du har vist ser det ut som at det er to identiske pakninger som trengs. Når jeg kjøpte dem fra den lokale VP pusheren fikk jeg èn hel pakning, og to små pakninger som tilsammen tettet der de skulle. 

 

Jeg kjenner ikke forskjellene på B og C modellen av 2030, men på B-versjonen fungerer den ene bolten både for å feste pumpen og for å feste jernet som holder dynamoen. Når jeg kjøpte nytt originalt sett med bolter var den bolten jeg fikk til denne posisjonen for kort. Den gamle hadde jeg selvfølgelig kastet. Det ble masse styr med å få tak i en lang nok bolt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...