Maika Startet 17.November.2015 Del på Facebook Startet 17.November.2015 Jeg har to VP MD2030C. Etter en stund begynner den ene å koke, men jeg får ingen alarm. Saltvannskjølingen går fint gjennom systemet og viftereima drar normalt, så feilen ligger i ferskvannssystemet. (Feilen for manglende alarm skyldes vel defekt temperaturgiveren eller instrumentpanelet, dette finner jeg ut av senere.) Manglende kjøling skyldes vel enten defekt sirkulasjonspumpe, termostat, eller mekanisk blokkering. Termostatens funksjon kan jeg teste ved å senke den ned i varmt vann, men da må jeg først få den ut. På MD2030 så er denne montert inne i sirkulasjonspumpen, og den klarer jeg ikke å få av. Jeg har skrudd ut alle boltene (og en mutter) i front, men det sitter én bolt inn fra baksiden som er vanskelig tilgjengelig og ikke lar seg rokke (se bilde). 15 års sjøluft og en lekkasje inn i motorrommet har gjort at det er noe rust inne i disse skruehullene, noe jeg så da jeg tok ut de andre boltene. Etter at bildet ble tatt har jeg sprayet mer med WD40, dunket litt og ødelagt hodet på bolten mer med en fastnøkkel, og prøvd forgjeves o få tak på den med tang, så nå må jeg vel få tak i en kompetent person til å løsne denne. Litt kjipt å måtte tilkalle en Volvo Penta-mekaniker bare for å få løs en bolt, men har jeg noe valg? Er det noen som har demontert denne? (Pumpa sitter dønn fast selv om det bare er en bolt igjen, så det kan jo hende jeg kunne slått litt på selve pumpa også..) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.November.2015 Del på Facebook Svart 17.November.2015 Det burde være mulig å få slått en tynnvegget ringnøkkel innpå bolten? I så fall burde den løsne med et par rapp med hammeren på nøkkelen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Maika Svart 17.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2015 Jeg fikk ikke en ringnøkkel på, de jeg hadde var for tykke, men jeg kan jo selvfølgelig slipe dem tynnere. Takk for forslag! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.November.2015 Del på Facebook Svart 17.November.2015 (redigert) Har du tatt hjørnene på bolten med fastnøkkelen er løsningen å slipe ned veggen på en 6-pipe.. Redigert 17.November.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lazyjack Svart 17.November.2015 Del på Facebook Svart 17.November.2015 (redigert) Sag vekk boltehodet eller kjøp en meisel med liten vinkel og meisle det vekk. Nå fjerner du pumpa, varmer området rundt bolten med gassbrenner og skrur den ut med rørtang. Er det slik at bolten sitter i pumpehuset så tar du det med deg, setter boltestumpen fast i ei skrustikke og "skrur pumpehuset av bolten" Redigert 17.November.2015 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.November.2015 Del på Facebook Svart 17.November.2015 Jeg fikk ikke en ringnøkkel på, de jeg hadde var for tykke, men jeg kan jo selvfølgelig slipe dem tynnere. Takk for forslag! Ja, tilpassing av verktøy er av og til nødvendig. Boltehodet ser såpass intakt ut at du burde kunne få den av om du får ringnøkkel eller pipe innpå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 17.November.2015 Del på Facebook Svart 17.November.2015 Ellers finnes det jo også åpne ringnøkler. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 17.November.2015 Del på Facebook Svart 17.November.2015 WISEGRIP TANG...HVIS DET GÅR I HØYDEN... Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 18.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2015 Her var det mye bra forslag, takk:) Har prøvd med diverse tenger, men kommer ikke til skikkelig. Åpne ringnøkler visste jeg ikke fantes og kan jo alltids være kjekt å ha, så kanskje jeg må kjøpe meg et sett ved anledning, men tipper jeg tester filing av en vanlig ringnøkkel først, og går ikke det så meisler jeg den av og fjerner restene fra pumpa i etterkant som foreslått. Er det ellers noen som har demontert denne pumpa før? Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 18.November.2015 Del på Facebook Svart 18.November.2015 WISEGRIP TANG...HVIS DET GÅR I HØYDEN... Vise-grip (skrustikke-grep) er et fantastsk verktøy. Jeg hadde rotet bort min og skulle forsøke å finne en ny hos Biltema. Jeg fant den tilslutt, men de kaller den for "sveisetang". Eivind Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.November.2015 Del på Facebook Svart 18.November.2015 Varme med en liten gassvarmer er også et godt triks. Det meste slipper med litt temp. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 18.November.2015 Del på Facebook Svart 18.November.2015 Vise-Grip er veldig bra...men anbefaler å finne en som er rettkjeftet...ikke buet I kjeften...har løsnet mange bolter med den rettkjeftete men slitt med den buede :) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.November.2015 Del på Facebook Svart 18.November.2015 Dersom det ikke går med tenger og varme, ville jeg også gjort det slik: Sag vekk boltehodet eller kjøp en meisel med liten vinkel og meisle det vekk. Nå fjerner du pumpa, varmer området rundt bolten med gassbrenner og skrur den ut med rørtang. Er det slik at bolten sitter i pumpehuset så tar du det med deg, setter boltestumpen fast i ei skrustikke og "skrur pumpehuset av bolten" Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ebonita Svart 18.November.2015 Del på Facebook Svart 18.November.2015 Pumpen är väl en centrifugalpump som är rätt felsäker. Kanske bättre att kolla värmeväxlarna först? :rolleyes: Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 18.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2015 Pumpen är väl en centrifugalpump som är rätt felsäker. Kanske bättre att kolla värmeväxlarna först? :rolleyes: Som sagt gikk saltvannet (kjølevannet) helt normalt gjennom motoren og ut med eksosen. Jeg demonterer forøvrig alltid varmevekslerne hver vinter og renser dem, og da jeg gjorde dette nå før jeg begynte med å demontere sirkulasjonspumpa så var de helt fine. Den historiske bakenforliggende årsaken til problemene mine er nok derimot tett varmeveksler for 10 år siden, noe som medførte at det kom saltvann inn i ferskvansssystemet, noe som videre nok medførte at det er rustet noe i ferskvansssystemet, noe som jeg mistenker nå kan ha forårsaket defekt termostat. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 18.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2015 Varme med en liten gassvarmer er også et godt triks. Det meste slipper med litt temp. Kanskje jeg skal varme den litt med gasslighteren min ja, før jeg prøver med nedslipt ringnøkkel. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.November.2015 Del på Facebook Svart 18.November.2015 (redigert) Kanskje jeg skal varme den litt med gasslighteren min ja, før jeg prøver med nedslipt ringnøkkel. Det monner nok lite. Du må ha en gassbrenner, godset rundt bolten må varmes opp til rundt 100 grader(til det freser når du spytter på det). Redigert 18.November.2015 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 19.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2015 Det monner nok lite. Du må ha en gassbrenner, godset rundt bolten må varmes opp til rundt 100 grader(til det freser når du spytter på det). Har en slik: http://www.sotooutdoors.com/products/item/PT-XT.htmlsom gir mer varme enn en vanlig lighter, men en skikkelig gassbrenner hadde sikkert vært bedre, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.November.2015 Del på Facebook Svart 19.November.2015 Du kan prøve men jeg er redd det blir litt puslete. Du får rimelige gassbrennere på CO eller Biltema om du bor sånn til. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 19.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2015 Ok, får se hva jeg får til, takk for info. Forøvrig, er det i praksis ingen risiko med å bruke en sånn brenner på en motor fylt med drivstoff? Riktignok er vel drifstoff-kanalene på andre siden av motoren, men kjenner jeg kommer litt utenfor komfortsonen ved tanken:) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.November.2015 Del på Facebook Svart 19.November.2015 Tørk gjerne av olje og søl i området du skal varme. Ellers er jo dieselen kun tilstede i et lukket system så det er ingen fare med det. Forøvrig bør jo brannslukker uansett være innen rekkevidde i en båt Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 24.November.2015 Del på Facebook Svart 24.November.2015 (redigert) Hvis jeg skjønner bildet ditt riktig sitter denne bolten "på innsiden" av pumpen. (inn mot motoren) i så fall får du ikke løs denne før pumpen er demontert. Den holder sammen en stålplate (som ligger mellom to pakninger) med pumpen. Bolten er sitter med en mutter på innsiden som du kommer til når pumpen er demontert. Jeg skiftet en slik pumpe i sommer. På en 2030 B, men pumpen er vel lik uansett. Den satt så godt (og var kass uansett) så jeg brukte baugfil og brakk den løs. Selv når alle boltene var ute satt den bom fast. Red: Feil, den sitter ikke på innsiden, og den ser ut som en vanlig bolt. Men en av boltene er altså festet med en mutter på innsiden(inni) pimpen Redigert 24.November.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Herman Svart 24.November.2015 Del på Facebook Svart 24.November.2015 Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Maika Svart 25.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2015 (redigert) Hei Herman! Deilig å se at flere har motorer som har vært ute en vinternatt:) Fra forsiden er det vel bolten som sitter inne i området markert med rødt her: Jeg tipper det er den som har nr 22 her: (https://www.marinepartseurope.com/en/e-volvo-penta-628-MD2030D.aspx har jo bra tegninger til VP.) Jeg ser på denne tegningen at du nok har rett i at den holder fast stålplaten, så da får jeg vel bare begynne å bruke makt for å få løs pumpa og så blir det lettere å få ut den bolten etterpå. (Jeg prøvde å slipe ned en ringnøkkel, men da den endelig lot seg lirke innpå, så var metallet blitt så tynt at nøkkelen gikk i stykker:) Ikke usansynlig at hele pumpen min burde byttes også, i hvert fall pakningene som vel kommer til å revne ved demontering. Pumpen kan fås billig feks herfra: http://www.parts4engines.com/volvo-penta-md2030-md2040-water-pump/(ca 1600,- NOK inkl frakt og moms med dagens dårlige kurs, dvs under halv VP-pris.) Det er vel ikke nødvendig å kjøpe originaldeler til denne motoren. Jeg fant ut at MD2030 er Volvo sitt navn på Perkins sin Perama M30, som videre er en marinisert utgave av en av verdens mest solgte motorer til trucker, sementblandere etc. (som Perkins kaller 103-10 og som de kjøpte fra et av Japans største firmaer). Redigert 25.November.2015 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 25.November.2015 Del på Facebook Svart 25.November.2015 Ja, som du så på det bildet jeg viste, måtte det relativt hardhent behandling til for å få løs den gamle pumpen. Deler av den nederste pumpen er saget bort. Nå skulle den skiftes uansett, så da var bøygen for å bruke baugfilen ganske liten. Og ja, nytt sett med pakninger kan du like godt kjøpe først som sist. På splitt-tegningen du har vist ser det ut som at det er to identiske pakninger som trengs. Når jeg kjøpte dem fra den lokale VP pusheren fikk jeg èn hel pakning, og to små pakninger som tilsammen tettet der de skulle. Jeg kjenner ikke forskjellene på B og C modellen av 2030, men på B-versjonen fungerer den ene bolten både for å feste pumpen og for å feste jernet som holder dynamoen. Når jeg kjøpte nytt originalt sett med bolter var den bolten jeg fikk til denne posisjonen for kort. Den gamle hadde jeg selvfølgelig kastet. Det ble masse styr med å få tak i en lang nok bolt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.