Maika Svart 25.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Pakninger følger med på fra parts4engines (på den de sier er en originalpumpe), så jeg venter med å bestille til jeg ser om jeg trenger ny pumpe også. Takk for boltesparetips, de skal beholdes:) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.November.2015 Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Hvorfor ikke skifte alle boltene til Syrefast (A4)? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
baatan Svart 25.November.2015 Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Den sitter nok bare på den gamle pakningen og limet, men vær forsiktig med å brekke den løs.. For det er en styrepinne ut fra blokken som er lett å bøye. Det klarte jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 25.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Tenkte å prøve å få den løs ved å banke inn et sparkelverktøy der pakningen mellom stålplaten og pumpa er. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 28.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 (redigert) Det fungerte fint å få den løs med en sparkelspade, og da fikk jeg også tilgang til bolten som holdt skiven på plass. Bolten brakk derimot da jeg prøvde å skru den ut, og såpass langt nede at det ikke går å få tak i den, så da må jeg enten få den ut med en grisepikk(?) eller kjøpe ny pumpe. Pumpa ser ikke veldig sliten ut (hvordan ser man at pumpa eventuelt ikke virker?), men kanskje dette uansett er en ok anledning å bytte den ut. Redigert 28.November.2015 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Når spennet i bolten er borte sitter den ikke særlig hardt fast. Jeg har god erfaring med å borre et lite hull i den, og banke inn en bit av en unbrako eller en torx-bits. Da kan du skru den ut med en skiftenøkkel. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Herman Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Designet med å gjemme termostaten inni pumpen er vel ikke volvos beste design. Det er jo først når motoren har fått noen tiår på baken at behovet for å sjekke termostaten oppstår. Da oppstår problemet med at pumpen sitter fast, bolter brekker eller lignende. De andre motorene i 20x0-serien har termostaten plassert på et mer tilgjengelig sted. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Maika Svart 30.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2015 Ja, kronglete plassering på termostaten til 2030. Takk for borretips, det skal prøves (både på den og et hekk-trinn jeg har hatt liggende et par sesonger med brukket bolt inni)! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.November.2015 Link til dette innlegget Svart 30.November.2015 Hvordan så termostaten ut? Ser den ut til å være årsaken til problemene? Det som slites I vannpumpa er I all hovedsak lagre og tetninger. Meget mulig at den kan holde I mange flere år, men når den først er ute ville jeg ha vurdert meget nøye om den er god nok til å bli satt inn igjen.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Maika Svart 5.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Tok sin tid dette, men termostaten åpner og lukker seg i hvert fall som forventet når jeg tester med varmt vann. Det var riktignok endel rustgrums, så kanskje den ikke virker som den skulle før jeg tok den ut og rengjorde den. Tipper jeg kjøper ny pumpe og termostat siden jeg først har demontert dette. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Lurt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.