KaptenRookie Startet 17.November.2015 Link til dette innlegget Startet 17.November.2015 (redigert) Hei, jeg har en 24 fots seilbåt som nå skal opp på land, og jeg må ta ned rigg og mast da dette kreves av havna der jeg skal ha båten. Jeg lurer på om mastefoten er slik at jeg kan løsne vant og akterstag, for så å løsne forstaget og senke masta sakte ved å enten holde i forstaget(det er en rulle på denne, så kanskje ikke så lurt?), eller holde i storseilsfallet. Siden jeg skal gjøre dette alene, ville dette vært enklere enn å skulle bruke kran og løsne masta ved mastekragen/foten helt, for da har jeg problemet med å samtidig skulle holde ved fotenden av masta. Om jeg har forstått det riktig, er dette en seilbåt med mastheadsrigg. Det står i mine papirer at det er en toprig, men jeg har ikke funnet noe om dette på google. Tipper på at dette betyr det samme som masthead, med ref. til at begge stag er festet helt i toppen av masta? Så spørsmålet er og om jeg bør løsne litt på akterstaget først, for så å løsne forstaget helt når jeg skal senke ned masta? Det er en Scalare Mk2, legger ved et bilde av mastefoten: https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61196/1443715342.jpg Forøvrig er det og noen mindre krakeleringer rundt mastefoten, som jeg håper ikke vil ha betydning... : https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61196/20150911_192521.jpg Noen som har noen formening om denne mastefoten er slik at jeg kan senke masta bakover, og at masta da ikke vil helle til en av sidene? Evt så vurderer jeg å feste en sekk med poteter eller noe til mastefoten og bruke mastekran... En litt svett rookie er takknemlig for innspill! Redigert 17.November.2015 av KapteinM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 17.November.2015 Link til dette innlegget Svart 17.November.2015 Det ser ut til at den er ment å kunne senkes bakover, ja. Men jeg er litt engstelig for at aluminiumen i mastefoten er sprø. Finnes det et feste for f.eks bommen i forkant ? Med et fall fra toppen til ytterst på bommen, og videre ned, får du litt bedre moment når masten skal ned, og senere opp. Om ikke burde det gå å sette en 2x4 vinkelrett mot masten og så bruker den på samme måte. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
KaptenRookie Svart 17.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2015 Ja, ser nå på mastefoten med nye øyne.. Den bør vel kanskje byttes ut. Takk for tips, mye man ikke ser når man er fersk:) Jeg har ikke tenkt på å bruke masta som moment, jeg hadde tenkt til å ta av den først, det var et godt tips. Men på min båt er det og gjort et solid arbeid å feste et slags gripehåndtak i stål rett foran sprayhood, så jeg ville ikke kunne senke masta mye før bommen møtte på denne: Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 17.November.2015 Link til dette innlegget Svart 17.November.2015 Jeg ville ikke prøve å legge masten ned. Skal du ha et minimum av kontroll på masten når du legger den ned/bakover må du forsikre deg om at mastefot og vantene rotere om samme akse, hvis ikke vil du miste sideveis støtte når du senker masten bakover. Dernest må du ha en arm/bom montert vinkelrett på fremsiden av masten som det fall du bruker til å kontrollere leggingen må gå via. Dette for å få nok moment når masten nærmer seg horisontalen. Denne må også sikres for å hindre sideveis bevegelse. Hvis du har den minste mulighet for å få benyttet en mastekran er det langt å foretrekke. Spesielt hvis du er alene og ikke har gjort dette før. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.November.2015 Link til dette innlegget Svart 17.November.2015 Har sett bilder av dette på div. utenlandske forum hvor trailbare seilbåter er mer vanlig. Finn riktig søkeord og google i vei :) Sitér dette innlegget Link to post
KaptenRookie Svart 17.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2015 Okey, jeg håpte at mastefoten var konstruert slik at den ville være sideveis støtte for masten når jeg senket den ned, men av det du sier Bjørkski, og av det finnarne sa om sprø aluminium i mastefoten så er kanskje mastekranen å foretrekke allikevel. Ville det å henge en potetsekk eller noe annet på en 5-10 kilo festet stramt til et tau rundt mastefoten på en mast på 8 meter være en idé? Når vant og stag og mastefeste er løsnet, så må jeg jo opp på land og bort til krana for å betjene denne, og siden denne skal være festet til salingshornene vil jo masta ellers tippe. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 17.November.2015 Link til dette innlegget Svart 17.November.2015 (redigert) Stram løftestroppen litt med krana. Knyt mastefoten fast med tau til tre punkter på dekk, litt stramme, så ser du hvordan masta reagerer. Ha strikker eller tape klar til å neste stag og fall fast til masta. Så tar du den ned litt av gangen, mens du veksler mellom å betjene krana og flytte de tre tauene. Når masta henger stabilt holder det med ett tau. Tipper det vil fungere. Evt så er det kanskje noen nede på havna som kan fire krana for deg kanskje. Redigert 17.November.2015 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.November.2015 Link til dette innlegget Svart 17.November.2015 https://www.google.no/search?q=rig+for+lowering+sailboat+mast&num=100&espv=2&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CBsQsARqFQoTCLvq6__QmMkCFclrcgodM2oEBA&biw=1366&bih=681 Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 18.November.2015 Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Det er den potensielt sprøe mastefoten jeg hadde vært bekymret for, ellers ser det ut til at den er laget for å taes opp og ned alene. Og tanken min var å bruke bommen i forkant av masten. Mulig bøylene i forkant av sprayhood'n ødelegger litt også. Det var omtrent denne metoden jeg tenkte på Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Krimart Svart 18.November.2015 Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 (redigert) Det ser ut til at den er ment å kunne senkes bakover, ja. Men jeg er litt engstelig for at aluminiumen i mastefoten er sprø. Finnes det et feste for f.eks bommen i forkant ? Med et fall fra toppen til ytterst på bommen, og videre ned, får du litt bedre moment når masten skal ned, og senere opp. Om ikke burde det gå å sette en 2x4 vinkelrett mot masten og så bruker den på samme måte. Finnarne: hvorfor mener du at mastefoten kan være sprø? Selv om det er en god del korrosjon på overflaten kan ikke jeg se noen grunn til at det skal gjøre at godset er sprøtt? I alle fall umulig å anslå bare ut fra et bilde. Dette er mest sannsynlig støpt aluminium, og støpelegeringer er mindre utsatt for spenningskorrosjon. Anågende legge ned masten: Er det ikke kran ved marinaen? Det kan sikkert gå bra å legge ned masten som skissen finnarne postet (finnes sikkert youtube-video også, men med mindre du må ville jeg heller ha tatt den på tradisjonelt vis med minst en kompis + en erfaren kranfører. Redigert 18.November.2015 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 18.November.2015 Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Når jeg har sett sprø aluminium, så har den sett sånn ut. Siden jeg skal gjøre dette alene, ... Det enkleste hadde vært å få med en kamerat ja, men TS sa han skulle gjøre dette alene. Regnet med han hadde forsøkt å få hjelp av noen som kunen dette først. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
pacuare Svart 18.November.2015 Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Ville prøvd å få med meg en person. Da er dette enkelt. Ta av storseilbom og kick. Lag ett kryss bakerst i båten som du kan legge masta på (på grunn av bøylen foran sprayhooden kan du ikke legge masta helt ned). Bruk 2*4 for eksempel. Slipp spinnakerfallet helt ut og fest, knyt fast i gaugen. Løsne undervant som går forover, løsne forstag. Stå på fordekket og løsne spinnakerfallet. Bruk spinnakerfallet til sakte å slippe masta bakover. En persom må stå og ta i mot masta, derfor dere må være to. Da står en forran og slipper ned, en bak og støtter masta og legger den fint ned i krysset. Når masta er stabil nede, går den som sto forran bakover til mastefotn, løsner masta. Vær obs på at en kan være ubalanse, så hold masta nede når du løsner den i beslaget. Beveg så masta forover og legg en oppå båten, mastefoten ved baugen. Hvis du ikke vet hva du gjør få med deg en person. Du kan fort ødelegge noe som blir dyrt. Pass på forstaget, det skal ikke bøye seg, og gjør nedtakning verre enn orginalt. Sitér dette innlegget Link to post
KaptenRookie Svart 19.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 Takk for alle innspill! Båten ligger i Gøteborg, jeg kjøpte den sent i høst, og av båthavnene som var i nærheten ble det Saltholmen i Gøteborg. Her må man ta seg av avrigning selv, og jeg har ikke lyktes å få med meg noen som jeg kjenner til å hjelpe meg, ikke har jeg råd til å betale noen andre for denne hjelpen heller. Det kan være det er noen ved havna som kan tilby en hjelpende hånd når jeg er der nå i helgen, men dette kan jeg ikke ta sjansen på. Så jeg må regne med å gjøre dette alene, og har etter innspill bestemt meg for å bruke mastekranen og løfte masten på land. Jeg vil feste noen bensinkanner eller lignende(noen kanner med hank) til bunnen av masta, slik at disse fungerer som lodd. Jeg fester disse med et tau, og under dette festet skal jeg feste et tau til, som skal brukes til å hale masta over på land. Så vil jeg hekte på en løftestropp til krana, få denne rundt masta og løfte den opp til salingshornene. Denne vil jeg ha rimelig stramt. Jeg er litt usikker på rekkefølgen på når vant og stag skal løsnes, jeg tenker å løsne opp akterstag og forstag litt først så det er mindre spenn her, så løsne bakre undervant, så fremre, overvant, akterstag og forstag til slutt. Noen tanker om dette? Underveis vil jeg feste vant og stag til masten, hekte løs bolten, gå på land, heise opp masta så den henger forholdsvis rett (pga loddet) over båten, og så hale den på land ved hjelp av tauet jeg har festet til mastefoten (vekselsvis dra den over land, vekselsvis senke wiren til mastekranen). Håper da på at krana og det at mastefoten egentlig er ment å kunne vippe masten ned gjør at masta holder seg stabilt rett den tiden det tar å feste forstaget til masta.. Sitér dette innlegget Link to post
KaptenRookie Svart 19.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 Glemte å nevne at bommen vil jeg ta av aller først ;) Og at jeg håper salingshornene tåler såpass. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 19.November.2015 Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 Det ser ut som du har doble undervant. Disse kan holde masten alene. De kan ihvertfall det hos meg. Sørg for å feste løftestroppen over undervantene, og under salingshornene. Sørg for å fortøye båten stramt. Så løsner du forslag og akterstag, og de vantene som går "på utsiden" av salingshornene og helt opp. Så løsner du låsebolten i forkant av mastefoten, og sørger for at bolten i bakkant er løs, så du kan ta den lett ut. Løsne undervantene og til slutt bolten som masten er ment å kunne hengsle rundt. Vet ikke hvordan det går an å sjekke om aluminiumen er blitt sprø, men tipper det er enklere når masten ikke er nede. Om aluminiumen i mastefoten er OK, ville jeg forsøkt å sette opp masten uten mastekran til våren igjen. Men jeg ville vært 2 personer. Du får kikke rundt deg på opplagsplassen og se om du kan få hjelp med mastekrana i helgen. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Ribtjenester Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Kan du ikke bare spørre noen om hjelp? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Krimart Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Jeg tipper aliminiumen i mastefoten er helt fin. aluminium blir ikke sprø med mindre man mener spenningskorrosjon. Det er først og fremst høylegerte legeringer som er utsatt for det. Dette er mest sannsynlig en støpelegering og er vel heller ikke utsatt for annet enn trykkrefter. Sitér dette innlegget Link to post
KaptenRookie Svart 10.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Jeg fikk hjelp av min far i siste liten, så nå er mast og rigg av og stuet vekk for sesongen. Gjorde som du skrev, finnarne, og tok undervantene til slutt. Det hele gikk relativt greit med unntak av noen strekkfisk som må byttes ut. Igjen takk til alle for innspill, og god jul Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.